NY: Har man ikke lyst på elbil, er en ladbar GLC drømmen for mange familier.

Ny Mercedes GLC:

Sprenger «drømme­grensen» for ladehybrider

Mens elbilene jakter mot 100 mil, er 10 mil en slags drømmegrense for ladehybridene. Mercedes klarer det siste – enten du velger bensin eller diesel i hovedmotoren.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes gjør det samme med SUV-en GLC som de har gjort med mer personbilaktige C-klasse:

  • De pynter kraftig på utseendet, fundamentalt på instrumentpanelet – og utstyrer bilen med en drivlinje som gir over 100 kilometer elektrisk rekkevidde.
  • Du kan kombinere den 134 hesters sterke elmotoren med en bensinmotor på 313 eller 381 hester – eller en dieselmotor på 385 hester. Uansett passerer du 10 mil på strøm under gode forhold (Motor har nylig kjørt over 10 mil med C-klasse med samme batteripakke – i kjølig vårvær).
  • Du får naturligvis også firehjulsdrift inkludert, slik man forventer av en SUV med solid historikk på norske veier.

Fristende

For noen år siden ville dette vært selve drømmebilen for mange. Men ladehybridenes posisjon svekkes av den litt mer fornuftsbaserte tenkningen rundt elbilene.

Men er elbil uaktuelt og økonomien bra, så framstår Mercedes GLC som mer fristende enn noen gang.

S-KLASSE: Samme skjermoppsett som i S-klasse, men luftdyser og materialer skiller GLC fra luksusbilen.

Nye instrumenter

Utseendemessig kjennetegnes den av ny grill og nytt lyktedesign både i front og hekk.

Men det er først og fremst instrumentpanelet man legger merke til. C- og GLC var de eneste modellene i Mercedes-utvalget som aldri fikk det nye, liggende skjermoppsettet som selv lille A-klasse fikk i 2018.

TYPISK: Liker du designet til Mercedes, så liker du alle modellene. For noen vil det være et minus at nettopp alt er veldig likt.

Men nå kommer de sterkt tilbake, med skjermene fra konsernets stolthet – S-klasse.

Mercedes nevner spesielt støykomfort som et prioritert område. Både vindstøy og hjulstøy skal være kraftig forbedret, med det de omtaler som «akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering».

Bra effekt

Ladehybridteknologien av fjerde generasjon har et batteri på 31,2 kWt, en elektrisk motor med effekt på 134 hester, og et dreiemoment på 440 Nm. Det gir mer enn nok kraft til daglig kjøring på strøm.

De ladbare hybridene har også luftfjæring og nivåregulering på bakakselen som standard. Som tilleggsutstyr kan man får en offroad-pakke som øker bakkeklaringen med 20 millimeter.

Bilen forventes på norske veier i høst. Priser er ikke klare.