SELGER: Byd har en svært oppadgående salgskurve i Europa, og elbilvolumet til den kinesiske produsenten er bedre enn noen gang.
Foto: BYD
Europa:
Byd forbi Tesla for første gang
I et salgsmessig stabilt bilmarked i Europa er det stor vekst for elbiler og ladehybrider, mens Tesla rutsjer nedover listen.
Ifølge tall fra analysebyrået Jato Dynamics forble antallet nyregistrerte personbiler i Europa stabilt forrige måned. Tallene gjelder EU-landene pluss Storbritannia.
I april ble det registrert totalt 1.078.521 nye biler, som er 1399 flere enn i samme måned i 2024.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Forbrenningsmotoren taper
Antallet registreringer hittil i år, i perioden januar til og med april 2025, var totalt 4.467.681 enheter, 6560 flere enn i samme periode i 2024.
Vekstsegmentene er elbiler og ladehybrider, som økte med 28 og 31 prosent. Mens det er en betydelig nedgang for biler med kun forbrenningsmotor.
– Salget av elbiler må øke mye raskere for å ha en reell innvirkning på det europeiske bilmarkedet som helhet, sier Felipe Munoz, global analytiker hos Jato Dynamics, i en pressemelding.
Til tross for straffetoll på kinesiske elbiler, har kinesiske bilprodusenter en salgsvekst på 121 prosent i år.
– Kina er ikke bare verdensledende på elbiler, landets bilprodusenter er også globale ledere innen ladbare hybrider. For å få fotfeste i Europa har kinesiske bilprodusenter svart på trusselen fra tollsatsene med å satse på andre drivlinjer, som ladbare hybrider, for å opprettholde fremdriften i sine globale ekspansjonsplaner, sier Munoz.
I tillegg viser tallene at kinesiske Byd, for aller første gang, er større enn Tesla når det gjelder elbiler i Europa. Byd leverte 7231 elbiler i april, Tesla 7165. Med andre ord er det ikke mange bilene mellom dem, men tendensen er ikke oppløftende for Tesla.
Stor tilbakegang
Den amerikanske bilprodusenten gikk nemlig tilbake med 49 prosent sammenliknet med april 2024, mens Byd hadde en vekst på 169 prosent.
– Dette er et veiskille i det europeiske bilmarkedet, spesielt når man tar i betraktning at Tesla har vært ledende europeiske markedet for elbiler i flere år, mens Byd først offisielt startet sin virksomhet utenfor Norge og Nederland sent i 2022, sier Munoz.
De to store taperne av elbilmodellene i april var Tesla Model Y og Volvo EX30, som falt med henholdsvis 53 og 57 prosent.
Det var for øvrig Skoda Elroq som var den mest leverte elbilen forrige måned med 7998 eksemplarer, foran Volkswagen ID.3 med 6932 biler og Volkswagen ID.7 6297 biler.
Mens den aller mest leverte bilmodellen, uansett drivlinje, var Renault Clio med 18.997 biler. Clio har ikke vært på topp av listen siden juni 2020.
Bilmerkene med høyest elbilsalg i april 2025 i Europa
|
Merke
|
antall
|
vs. april '24
|
1. | Volkswagen | 23.514 | +61 % |
2. | BMW | 14.867 | +5 % |
3. | Skoda | 13.598 | +214 % |
4. | Audi | 11.958 | +48 % |
5. | Renault | 10.328 | +58 % |
6. | Kia | 9101 | +55% |
7. | Mercedes | 8739 | -1 % |
8. | Volvo | 7768 | -43 % |
9. | Hyundai | 7346 | +20 % |
10. | Byd | 7231 | +169 % |
11. | Tesla | 7165 | -49 % |
Kilde: Jato Dynamics
Har du lest disse sakene fra Motor?