
Tøffere utslippsregler:
EU varsler strengere tester for utslipp fra ladehybrider
EU forbereder strengere utslippstester for ladehybrider etter kritikk om at dagens målemetoder ikke reflekterer de virkelige utslippene.
Det skriver nyhetsbyrået Reuters, med referanse til to ulike kilder som følger det pågående arbeidet i Brussel.
Ladehybrider – biler som har både forbrenningsmotor og batterielektrisk motor – regnes som en overgangsteknologi. Men det er strid om hvor store utslipp de faktisk har.
Kan bli bøtelagt
Innhold fra NAF
Enkelte bilprodusenter viser til egne undersøkelser om at ladehybrideiere kjører nær halvparten av kjørestrekningen på ren elektrisitet, mens miljøorganisasjoner hevder utslippene fra bilene er fire ganger så høye som reklamen lover.
Nye målemetoder kan bety at bilprodusenter som selger mange ladehybrider, må øke salget av nullutslippsbiler for å unngå heftige bøter fra EU.
Apparater som måler drivstofforbruket, skal fra 2021 monteres inn i alle nye biler, ifølge EUs nyeste regler, og disse målingene skal gi mer reelle tall om forbruk og utslipp.
Salget har stupt
– Estimatene for hvor langt bilene vil gå i elektrisk modus, kommer til å endres. Vi har startet å samle data fra bilene, og dette er en pågående prosess, sier Petr Dolejsi, direktør for bærekraftig transport i ACEA, den europeiske sammenslutningen av bilprodusenter.
Salget av ladehybrider har vært høyt i Norge. I 2021 hadde disse bilene en markedandel i nybilregistreringene på 21,7 prosent, men etter en kraftig avgiftsøkning har omsetningen av disse bilene stupt etter nyttår.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner