BEHAGELIG: Citroën ønsker at C5 X skal være en nytelse både å kjøre og se på.
BEHAGELIG: Citroën ønsker at C5 X skal være en nytelse både å kjøre og se på.

Prisen på Citroën C5 X er klar:

Frister med unik komfort til under 500.000

Citroëns nye stolthet løfter fram merkets gamle kjerneverdier – og til en pris som bør skremme noen av ladehybrid-konkurrentene.

Publisert

Citroën hevder selv de har konstruert en bil med tilnærmet perfekt lydisolasjon, og at komforten og stillheten overgår det vi hittil har opplevd i en bil i denne klassen.

Ypperste nivå

Store ord. Men absolutt verdt å lytte til, selv om dette fortsatt er på reklamenivå. Motors erfaringer med Citroën C5 Aircross tilsier at franskmennene er i stand til å levere fjæring, seter og lydnivå på ypperste nivå.

Motormessig kjenner vi også igjen spesifikasjonene fra den mer SUV-pregede Aircross:

Ladehybrid på 225 hester, åttetrinns automat, forhjulstrekk – og muligheten til å kjøre drøye fem mil på strøm. Regn med drøye tre mil på en mild vinterdag.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STOREBROR:</span> Designet på instrumentpanelet kjenner vi igjen fra den mindre ë-C4. Regn med litt bedre kvalitetsfølelse i overflatene på den dyrere C5 X.
STOREBROR: Designet på instrumentpanelet kjenner vi igjen fra den mindre ë-C4. Regn med litt bedre kvalitetsfølelse i overflatene på den dyrere C5 X.

Litt Audi

Utseendemessig er derimot C5 X noe for seg selv. Crossover er vel det mest dekkende ordet, altså en miks av sedan, stasjonsvogn og SUV – og tydelig inspirert av konseptbilen CXperience, som ble vist for fem år siden.

Fronten har det samme grunndesignet som Citroën ë-C4, mens profilen og baklysene kan minne litt om både Audi e-tron og Audi e-tron GT. Interiøret er også en oppskalert versjon av det vi finner i ë-C4.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPRIKER: </span>De karakteristiske lyktene som spriker i ytterkant, går igjen også bak. Den kraftig skrånende taklinjen har selvsagt en del å si på høyden i bagasjerommet.
SPRIKER: De karakteristiske lyktene som spriker i ytterkant, går igjen også bak. Den kraftig skrånende taklinjen har selvsagt en del å si på høyden i bagasjerommet.

Beryktet fjæring

De patenterte aktive støtdemperne har vi prøvd i andre Citroën-modeller. Disse gir absolutt bilen en annen fjæringskarakteristikk, og det er slett ikke urimelig å sammenlikne med den beryktede hydrauliske fjæringsteknologien Citroën introduserte på 50-tallet.

Putene som ligger inne i støtdemperne og som styrer fjæringsbevegelsene, kan justeres i tre kjøreprogrammer.

Laminerte vinduer

Bagasjerom på 485 liter er ikke all verden for en bil på over 4,8 meter, men plassen i både for- og baksete skal til gjengjeld være svært raus.

Modellen kommer i tre utstyrsversjoner:

  • Feel Pack til 459.900 kroner, Shine til 479.900 og Shine Pack til kr 499.900 kroner (eks. levering). På toppmodellen får du blant annet laminerte vinduer for enda bedre støydemping og perforerte seter i skinn.