Vi må nesten ta et skritt til siden om navnet før vi presenterer bilen nærmere – om ikke annet, så for å gjøre lesingen enklere. «e:Ny1» tilfredsstiller de fleste krav fra en passordgenerator, og er ved første øyekast et av få modellnavn som er mindre skrive- og uttalevennlig enn bZ4X. Men kanskje har du allerede sett det: Det uttales «anyone».
Tanken er selvfølgelig ikke at vi har å gjøre med hva som helst, men at bilen er laget for nettopp hvem som helst.
Annonse
HR-V-slektning
e:Ny1 er en helt ny, frittstående modell, og Honda fremhever et nytt designspråk. Det siste handler likevel mest om logoer og fonter. Slektskapet er nemlig tydelig for Honda-bevandrede, i det ytre er bilen på mange måter en elektrifisert versjon av siste HR-V-generasjon fra 2021.
Honda e:Ny1
NB: Honda tar forbehold, noen tall kan bli justert.
Pris: 399.900 (Elegance), 439.900 (Advance, med bl.a. glasstak, el-bakluke og parkeringspilot)
Levering: Oktober 2023. Kan bestilles nå.
Batteri: 68,8 kWt
Effekt, kW/hk: 150/200
Forhjulsdrift
0–100: 7,6 sekunder
WLTP-rekkevidde: 412 kilometer
Lading: 10–80 prosent på 45 minutter
Lengde, bredde, høyde (cm): 439, 179, 158
Bagasjeplass (l): 346.
Bilen er bygget på e:N Architecture F-plattformen, der et batteri på 68,8 kWh leverer strøm til motoren foran. Denne kan igjen bevege bilen fra null til hundre på 7,6 sekunder, og viktigere: i rundt 40 mil, maksimalt.
Honda er ikke fremmede for noen fiffigheter – se for eksempel på løsningene i lille, søte Honda e, som Motor døpte «Storskjermøren». Vi fant et par her, også.
Ladeluken midt foran er plassert under logoen, og den er pyntet med en maxi-versjon av led-stripene du ser i forbindelse med mye annen lading. Bakdørene har håndtak som er elegant skjult i overgangen til vinduene, i bakre kant. Det er garantert mer.
Innvendig finner du en stor, vertikal skjerm (15,1 tommer) med en tredeling som sannsynligvis vil tiltale en del: navigasjonen øverst, hyppig benyttede funksjoner i midten og klimakontroll nederst.
Det handler likevel ikke om streng, Tesla-aktig minimalisme: Under øvre rattbue har du utsikt til en 10,2-skjerm, og på og rundt rattet tilgang til de fleste funksjoner man er vant til fra stort sett alle biler de siste ti årene eller mer.
Annonse
Plass ... og ikke plass
Disponeringen innvendig er interessant: Med 346 liter har e:Ny1 30 prosent mer bagasjeplass enn den siste HR-V-en.
Dette er likevel nesten 100 liter mindre enn i 20 centimeter kortere Renault Megane, og til og med mindre enn i 30 centimeter kortere Jeep Avenger.
Noe av svaret ligger i et romslig og komfortabelt baksete. Honda kaller e:Ny1 en «perfekt pendlerbil», og ja: Det kan den være, selv for fire voksne som kjører sammen.
Billligere ... og dyrere
Vi må sammenlikne litt mer, og det begynner med prisen: I Storbritannia vil Honda e:Ny1 ifølge Autocar koste rundt 30.000 pund, og den blir derfor nevnt i samme åndedrag som nettopp klart mindre Jeep Avenger.
I vårt nærmeste naboland havner den foreløpig på 530.100 svenske kroner, og dermed er det naturligvis Volvo XC40 bilen måles mot.
I Norge er altså prisen 399.900 kroner, inkludert levering til Oslo, i hvert fall i en tidlig kampanjeperiode. Her plasserer vi den sammen med biler som for eksempel Renault Megane, VW ID.3, Cupra Born, BYD Atto 3.
Se noen sammenstilte nøkkeltall under. Av modellenes mange konfigurasjoner, har vi valgt fra den billigste delen av skalaene:
Merke
Modell
Pris fra (kr)
Drivhjul
Rekkevidde
Lengde (cm)
Bagasjeplass (l)
Renault
Megane
391.980
F
436
420
440
Volkswagen
ID.3
384.900
B
425
426
385
Cupra
Born
378.780
B
417
432
385
BYD
Atto 3
399.900
F
420
445
440
Honda
e:Ny1
399.900
F
412
439
346
NB: Alle ikke-Honda-tall er fra OFV, der verken levering eller andre omkostninger er inkludert
Til slutt handler det om behov og preferanser, som vanlig. Og antakelig er det også slik at en produsent som Honda alltid vil ha et publikum.
Men det lar seg ikke unnslå at e:Ny1 synes å komme i seneste laget for å innta en klar og synlig markedsposisjon.
Annonse
Bra nok i 2050?
Overfor Autocar forsvarer Hondas Europa-sjef Katsuhisa Okuda strategien. Han mener at Hondas elektrifiserings-tempo samsvarer ganske bra med infrastrukturen – altså lademuligheter.
– Vi tror at infrastrukturen vil bli bra nok i 2040 eller i 2050, sier han.
Dette kan være en liten påminnelse om at Norge er et annerledesland. For all del. Men det er heller ikke helt sikkert at han har rett, for å si det forsiktig.
PS: To andre modeller ble lansert samtidig: ZR-V, som ikke kommer til Norge, og ladehybrid-versjonen av nye CR-V. Denne vil komme.