FORSKJELL: En bensindrevet VW Tiguan (t.v.) og en elektrisk VW ID.4 har høyst ulike årlige utgifter.

Kostnadsberegninger av biler i Norge:

Elbil er klart billigst å eie – bensin­bil er dyrest

En ny elbil til 450.000 kroner og med 15.000 kilometer årlige kjørelengde, er nærmere 18.000 kroner rimeligere i året enn en tilsvarende bensinbil.

Publisert Sist oppdatert

Det viser de årlige beregningene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), kalt «Kostnader ved bilhold – eksempler på beregning», og først omtalt av VG i dag.

Beregningene har blitt gjort siden 1977, og de tre siste årene har også elbiler vært inkludert. Tall- og faktamaterialet består av en rekke faktorer, der avskrivingen er den i særklasse største.

Entydig dom

Ellers beregnes renter, forsikring, vedlikehold, service, dekk, strøm/drivstoff, forsikringsavgift og bompenger.

Konklusjonen er ganske entydig:

  • Uansett prisklasse – elbiler er vesentlig rimeligere å eie enn tilsvarende ladehybrider, diesel- og bensinbiler.
  • Ladbare hybrider kommer nest best ut, mellom ni og 15 prosent dyrere enn elbilen.
  • En dieselbil koster mellom 15 og 20 prosent mer i året enn en elbil.
  • En bensinbil er stort sett over 20 prosent dyrere i året enn en elbil.
GENERELT RIMELIGERE: Elbiler så langt bildet rekker. Det speiler også nybilsalget, der andelen elbiler er på hele 82 prosent. Økonomien er naturligvis helt avgjørende for dette tallet.

Gallopperende økning

I beregningen er prisen på bensin og diesel henholdsvis 16,52 og 15,51 kroner literen. Strømprisen, inkludert nettleie og avgifter, er satt til 1,42 kroner per kilowattime. Dette er snittall for 2021, oppgitt av Statistisk sentralbyrå.

På grunn av de nærmest gallopperende økningene i drivstoff- og strømpriser, har OFV også laget en tilleggsberegning.

Den viser blant annet at en elbil til 450.000 kroner og med 15.000 km årlig kjørelengde, får nærmere 12.000 kroner i økt strømutgift (fra 3600 til 15.210 kroner) dersom den gjennomsnittlige strømprisen øker fra 1,42 til 6 kr/kWt.

Øker strømprisen til 9 kroner per kWt, stiger strømutgiften til 22.815 kroner.

Strømprisene tar utgangspunkt i hjemmelading, som er mest aktuelt for 90 prosent av elbileierne, ifølge en spørreundersøkelse fra Transportøkonomisk institutt.

Bensin 20 kr literen

Spesialrådgiver i OFV, Jan Petter Røssevold, sier til VG at de også har laget tilsvarende beregning for de andre drivlinjene.

– Økt bensin- og dieselpris vil fort gi store utslag på kostnadene. Kjører du 15.000 kilometer i året med en bensinbil til 450.000 kroner og literprisen på bensin er 20 kroner, betyr det 3184 kroner i økte kostnader i året, sier han.

Se hva elbilen, ladehybriden, dieselbilen og bensinbilen koster i året

Prisklasse (kroner) 300.000 450.000 600.000 800.000 1.000.000
Elbil66.88489.932110.909134.804162.033
Ladehybrid76.584100.029124.475152.677235.519
Diesel80.824103.550128.385155.120187.135
Bensin81.269105.787133.035164.157195.754

Kilde: OFV