PARKERT I NORGE: Heftige avgiftsøkninger gjør at ladehybridene har en markedsandel på marginale 0,33 prosent i Norge i 2024, samtidig som Ford slipper oppdaterte versjoner av sin Kuga.

Ford med ny Kuga:

Finnes det fortsatt norske kjøpere av slike biler?

Ladehybridene stuper til en mikroskopisk markedsandel på 0,33 prosent hittil i 2024, riktignok med et spinkelt tallgrunnlag. Kan en ny Ford endre på det?

Publisert Sist oppdatert

Ford kommer med en kraftig oppdatert Kuga til en aller siste dans for ladehybrider i det norske markedet. 

Men det spørs om ikke musikken allerede har stanset.

Norske myndigheter har avgiftsskjerpet konkurransen ved å fjerne vektfradraget for ladehybridene fra nyttår. Og det som for få år siden var en miks med det beste av to verdener, er slett ikke like populært lengre.

Markedsandelen på over 20 prosent i 2021 stupte i 2022 og falt ytterligere til 7,85 prosent i fjor – med Toyota RAV4 og Volvo XC60 som bestselgende modeller. 

Og med Kuga like bak.

Venter på Toyota

I 2024 er det foreløpig bare førstegangsregistrert snaut 1800 biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Seks – 6 – av disse er ladehybrider.

Det gir en markedsandel i 2024 på 0,33 prosent…

Tallgrunnlaget er imidlertid beskjedent, selv om årets januarregistreringer er seks ganger så mange som i samme periode i 2023.

Toyota har ennå ikke registrert noen RAV4 i år, modellen som trolig blir mestselgende i dette segmentet også i 2024.

Oppdatert

Ute i Europa har Kuga vært bestselgende i sitt segment de siste tre årene. I Norge har krøp den i 2023 såvidt inn blant de 50 mest solgte modellene totalt.

Oppgraderte Kuga kommer til Norge i to varianter – ST-Line X og den nye, røffere Active X – med startpris fra 684.300 kroner.

Bilene har elektrisk rekkevidde på 68 km, ifølge WLTP-målingene.

Og det er andre tradisjonelle Ford-kvaliteter som kan friste:

  • Nær to sekunder kjappere akselerasjon til 0-100 på 7,3 sekunder.
  • 30 prosent økning i hengerkapasiteten til 2100 kg.
  • Bagasjeplass på opptil 628 liter, med en andre seterad som kan reguleres frem og tilbake 150 millimeter.

Her er Kuga utstyrsvariant ST-Line X:

Og her er nye Active X: