
Ny Alfa Romeo presentert:
For deg som verken vil ha elbil eller noe typisk tysk
Felgene er inspirert av dreieskivene på gamle fasttelefoner. Så får tiden vise om linjene til Norge åpnes for denne nye kompakt-SUV-en.
La oss si du har følgende krav til en ny bil:
- Den skal ikke være helelektrisk, men gjerne elektrifisert.
- Den skal ha litt prestisjepreg, men være mer original enn standardvalgene Mercedes, BMW, Audi eller Volvo.
- Den skal ha et tidsriktig SUV-design.
- Og den skal ha firehjulsdrift.
Kortere enn ID.4
Slett ikke noe urimelig krav til en ny bil. Og kanskje tett opptil bilen du ser på bildene her: Alfa Romeo Tonale.
Dette er en ganske kompakt SUV på 4,53 meter. Det er for eksempel fem centimeter kortere enn en VW ID.4.
Rekkevidde rundt 60 km
Motoriseringen er også interessant: En 275 hester ladehybrid med en oppgitt rekkevidde på 80 kilometer i den såkalte bysyklusen.
Det betyr trolig rundt 60 kilometer i en mer blandet syklus, og ytterligere en del under dette igjen i praktisk bruk her i nord.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er


Designet er gjenkjennbart fra konseptbilen som ble avduket på bilutstillingen i Genève i 2019. Selv om selve silhuetten er relativt tradisjonell, så kryr det av typiske Alfa Romeo-detaljer og friske fargekombinasjoner.
Og mye er umiskjennelig Alfa Romeo, ikke minst instrumenteringen.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Enklere utstyrsvalg
Til tross for flørten med de gamle telefonskivene i felgdesignet, hevder italienerne at bilen skal kommunisere trådløst med omverdenen på nivå med det beste i klassen.
De følger også en trend i tiden med å tilby Tonale mer ferdigpakket fra fabrikk, så det skal bli enklere for kunden å velge det utstyret som passer best.
Pris er foreløpig ikke kjent.