SIGNATUR: Det er enkelt å se at dette er en Alfa Romeo. SUV-en Tonale er en kompakt ladehybrid.
SIGNATUR: Det er enkelt å se at dette er en Alfa Romeo. SUV-en Tonale er en kompakt ladehybrid.

Ny Alfa Romeo presentert:

For deg som verken vil ha elbil eller noe typisk tysk

Felgene er inspirert av dreieskivene på gamle fasttelefoner. Så får tiden vise om linjene til Norge åpnes for denne nye kompakt-SUV-en.

Publisert

La oss si du har følgende krav til en ny bil:

  • Den skal ikke være helelektrisk, men gjerne elektrifisert.
  • Den skal ha litt prestisjepreg, men være mer original enn standardvalgene Mercedes, BMW, Audi eller Volvo.
  • Den skal ha et tidsriktig SUV-design.
  • Og den skal ha firehjulsdrift.

Kortere enn ID.4

Slett ikke noe urimelig krav til en ny bil. Og kanskje tett opptil bilen du ser på bildene her: Alfa Romeo Tonale.

Dette er en ganske kompakt SUV på 4,53 meter. Det er for eksempel fem centimeter kortere enn en VW ID.4.

Rekkevidde rundt 60 km

Motoriseringen er også interessant: En 275 hester ladehybrid med en oppgitt rekkevidde på 80 kilometer i den såkalte bysyklusen.

Det betyr trolig rundt 60 kilometer i en mer blandet syklus, og ytterligere en del under dette igjen i praktisk bruk her i nord.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TYPISK:</span> Formen på selve instrumentpanelet kjenner vi igjen fra tidligere generasjoners Alfa Romeo, men infotainmentskjermen er stor og ny, og i ypperste sjikt rent funksjonelt, hevder italienerne.
TYPISK: Formen på selve instrumentpanelet kjenner vi igjen fra tidligere generasjoners Alfa Romeo, men infotainmentskjermen er stor og ny, og i ypperste sjikt rent funksjonelt, hevder italienerne.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TIDSRIKTIG:</span> Fasongen kjenner vi igjen fra drøssevis av moderne biler, men Alfa Romeo klarer likevel å gi Tonale et særpreg.
TIDSRIKTIG: Fasongen kjenner vi igjen fra drøssevis av moderne biler, men Alfa Romeo klarer likevel å gi Tonale et særpreg.

Designet er gjenkjennbart fra konseptbilen som ble avduket på bilutstillingen i Genève i 2019. Selv om selve silhuetten er relativt tradisjonell, så kryr det av typiske Alfa Romeo-detaljer og friske fargekombinasjoner.

Og mye er umiskjennelig Alfa Romeo, ikke minst instrumenteringen.

Enklere utstyrsvalg

Til tross for flørten med de gamle telefonskivene i felgdesignet, hevder italienerne at bilen skal kommunisere trådløst med omverdenen på nivå med det beste i klassen.

De følger også en trend i tiden med å tilby Tonale mer ferdigpakket fra fabrikk, så det skal bli enklere for kunden å velge det utstyret som passer best.

Pris er foreløpig ikke kjent.