UT PÅ TUR: Det er noe eget med å kjøre der du vil, ikke bare der du kan.

Prøvekjørt: Ford Ranger PHEV

Grønn når du trenger det

Ford slipper sin første ladehybrid-versjon av Ranger – uten å måtte fire stort på de kvalitetene som har gjort dette til Europas mest solgte pickup 10 år på rad.

Publisert

Ford Ranger PHEV

  • Pris fra 717.000 kroner, pris testbil 806.500 kroner (Wildtrak). Ladehybrid med firehjulstrekk, 2.3-liters EcoBoost bensinmotor, 10-trinns automatgirkasse, 75 kW elektrisk motor og 11,8 kWh (netto) batteri. Makseffekt 281 hk/697 Nm.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 5370/2208 med speil/1884/3270 mm. Bakkeklaring: 217 mm.
  • Hengervekt: 3500 kg. Nyttelast 865 kg. Egenvekt: 2436 kg.
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder. Toppfart: 180 km/t.
  • Forbruk: 0,31 liter/10 km. CO2-utslipp: 70 g/km. Elektrisk rekkevidde: 43 km. Lading: Under fire timer på 16A hjemmelader.
  • De to enkleste utstyrsvariantene XLT og Wildtrak har flere oppgraderinger fra dieselversjonene. XLT blant annet 12-toms SYNC4-skjerm, 17-toms aluminiumsfelger, trådløs lading og 2-soners klimaanlegg. Pris fra 717 000 kroner.
  • Toppmodellen Stormtrak har 18-toms Katana-felger, førerassistansepakke, 10 B&O-høyttalere, Matrix LED-lys og Chill Grey-lakk. Pris fra 862 300 kroner.
  • Konkurrenter: Isuzu D-Max, Maxus T90 EV, Toyota Hilux, VW Amarok og Ford F-150 Lightning.

REYKJAVIK (Motor): Pickup-markedet står foran noen interessante år, selv om den forestående elektrifiseringen ikke nødvendigvis får like voldsomme konsekvenser som i personbilmarkedet.

  • Ford har forlengst presentert F-150 i elektrisk versjon, mens Tesla med sin Cybertruck har vist at det går an å tenke utradisjonelt også i dette segmentet.

  • Japanske storselgere er på gang med noe nytt: Toyota forbereder en elektrisk Hilux, mens Isuzu har ladbar D-Max på trappene.

  • Og de kinesiske fabrikantene har allerede begynt å pepre markedet med elektriske pickuper som har prislapp lik en mellomstor personbil.

I dette konkurransebildet står Ranger støtt, like anvendelig som storebror F-150 Lightning er diger. Den ladehybriden som nå starter like nord for 700.000 kroner, inngår i den femte generasjonen som Ford sendte på veien i 2021.

Rekkevidde

Dieselmotoren er byttet ut med en firesylindret Ecoboost, som sammen med en 75 kW el-motor med et 11,8 kWt batteri gir en toppeffekt på 281 hk med 697 Nm. Det er mer enn du får fra søstermodellen med 3.0-liters V6 turbodiesel, bare deres bensindrevne Ranger Raptor har hatt mer kraft. 

Akselerasjon fra null til 100 tar 9,2 sekunder, noe som strengt tatt ikke har all verdens betydning for en pickup som sådan, det er først og fremst tall som underbygger denne Ranger-modellens anvendelighet.

Med el-motoren faller bilens CO2-utslippstall fra langt over 200 til vel 70 g/km – for den som husker å lade. WLTP-rekkevidden er på 43 km.

Ranger PHEV kommer med fire elektriske kjøremodus som i ulik grad lar deg bruke eller spare strøm, slik at du ganske enkelt kan kjøre utslippsfritt der du ønsker.

Bilen vil alltid ha en bitteliten el-reserve som sikrer deg tilgang til maks dreiemoment.

Arbeidshest

Selv om denne Ranger-utgaven har kvaliteter som kan friste mange til å vurdere pickup for hverdagsbruk, er den fortsatt en stødig arbeidshest.

Trekkraften er stadig 3500 kg, som på dieselutgavene, mens nyttelasten faller rundt 100 kg til 865 kg. Pro Power-systemet er forsterket med mulighet for et strømuttak på opptil 6,9 kW direkte fra bilens batteri. Det er strømuttak plassert både inne i kupeen og bak på lasteplanet. Løsningen tilbys i to versjoner, 2,3 kW eller 6,9 kW. Den kraftigste versjonen har to 15A-uttak på lasteplanet, med 3,45 kW tilgjengelig fra hvert uttak.

Ladehybriden kommer i tre utstyrsversjoner, Stormtrak, Wildtrak eller XLT. Førstnevnte har Pro Power som standard og en skyvbar stativløsning som gjør det enklere å frakte lange gjenstander.

Bilen har også en automatisk løsning som gjør det lett å parkere med henger.

TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
TOPPVERSJONEN: Ford Ranger PHEV Stormtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
GILD FARGE: Ford Ranger PHEV Wildtrak
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT
INNSTEGSVERSJON: Ford Ranger PHEV XLT

Kjørekvaliteter

Beholdningen fra en dags testkjøring på og utenfor allfarvei på Island, er først og fremst bilens utsøkte kjørekvaliteter.

Vel er bilen diger, men den er lett å håndtere i trafikk, har et oversiktelig førermiljø, gode seter og lavt støynivå. Hybridsystemet veksler sømløst mellom bensin og elektrisk, dessuten har den fått aktiv støydemping – med et system som har tre mikrofoner i kupeen for å overvåke motorlyden og som spiller av motlyd som reduserer støy.

Kombinasjonen av ekstra motorbrems og elmotorens umiddelbare respons bidrar til at bilen er enkel å manøvrere også i bratte bakker. Vadedybden er 80 cm.

Bilen har seks ulike kjøremodus som sørger for optimal kraftdistribusjon til de fire hjulene ut fra underlaget du kjører på, i tillegg til en differensialssperre på bakakselen.

Regnestykket

Denne ladehybriden kommer i utgangspunktet ikke for salg i USA, pickupens hjemland, der en slik drivlinje er helt uten appell. Modellen som kommer til Norge er produsert i Australia – av alle steder.

Selv om myndighetene effektivt har stanset salget av ladehybrider i personbilsegmentet med sin avgiftspolitikk, er ikke regnestykkene så helt gale for denne Ranger-modellen.

De reduserte utslippene betyr at CO2-avgiftene er redusert mellom 120.000 og 160.000 kroner sammenliknet med dieselmodellene. Forskjellen oppveies i noen grad av prisen på PHEV-teknologien, som gjør at det til slutt bare skiller 30.000 i grunnpris på innstegsmodellen.

Skulle du ønske en 5-seter fremfor det romslige lasterommet bak førsteraden, må du ut med mellom 375.000 og 393.000 kroner ekstra.

PS: Ford Norge venter å selge ca. 900 Ranger-modeller i år, med mellom 10 og 15 prosent ladehybrider. Neste år tror Ford på rundt 30 prosent andel for Ranger PHEV.

Powered by Labrador CMS