LULEÅ (Motor): RAV4 er en av bilene Motor har kjørt hyppigst de siste årene. Vi kåret også ladehybridversjonen til Årets beste bilkjøp i 2020 (les mer her). Ett av argumentene den gang, var naturligvis at bilen presterte godt i våre tester, og da primært ladehybriden (les test her).
Pluss:
Vinteregenskaper, kvalitetsfølelse, problemløs
Minus:
Utgående teknologi, dyr, ikke mest praktisk
Nå kommer også Toyotas SUV-suksess ikledd elementene fra utstyrslinjen som Toyota kaller GR Sport. Andre modeller som Yaris, C-HR og pickupen Hilux er allerede tilgjengelig med dette tilbehøret på det norske markedet.
Artig
Dette er altså en utstyrslinje. Bilene må ikke forveksles med de kompromissløse folkeracerne til Toyota som smykkes med GR-logoen. Da får du for eksempel Yaris med firehjulsdrift og 261 hester og GR 86 234 hester, manuelt gir og bakhjulsdrift.
Artig nok kan disse leveres på det norske markedet. Utmerkede eksempler på at det finnes både sjefer og ingeniører i Toyota-systemet som vil ha biler som også appellerer til entusiastene.
Men når det snakkes om GR Sport, så handler det altså mer om diskret styling enn om endringer i effekt og kjøreegenskaper. Kjennere vil naturligvis se forskjell på en RAV4.
Utvendig ser man de små logoene i grillen og på bakluka, listverket har fått mattere farge, felgene er nye, og under bakre støtfanger har det kommet styling med diffuser-utseende.
Finjustert
Innvendig går GR-logoen igjen på rattet, på gulvmattene, samt hodestøttene på setene. Vi synes forøvrig setene i GR Sport er enda et hakk bedre. Bilen er tilgjengelige i fem farger: Rød, hvit, svart, sølv og mørk blå.
En større infotainmentskjerm, med oppløsning og grafikk vi kjenner fra elbilen bZ4X, er en etterlengtet nyhet.
Toyota hevder også at både styring og hjuloppheng er finjustert for å få en mer sportslig kjørefølelse. Dette er umulig å merke, med mindre man har mulighet til å presse grensene med to sammenliknbare versjoner.
Annonse
Mer komfortabel
Det vi derimot merker, er at RAV4 ligger trygt og stabilt på de krevende svenske vinterveiene, som er både ruglete og sporete av brøyting, og delvis svært isete.
Lesere av Motor har kanskje registrert at vi kjørte nye Enyaq iV RS under tilsvarende forhold for en uke siden (les mer her), og at vi ga kritikk for kjørekomforten på dårlig underlag. RAV4 er vesentlig mer komfortabel.
Rekkevidde
Motormessig er det ikke noe nytt. Ladehybriden har fortsatt effekt på 306 hester, og en teoretisk elektrisk rekkevidde på 85 km. Det betyr at du får rundt fem mil på denne tiden av året, og sju–åtte mil på varmere dager. Dette er uansett bedre enn alle konkurrentene.
Vi har skrevet det før, og gjentar det her – etter å ha kjørt både ladehybriden og den tradisjonelle hybriden: Ladehybriden gir et merkbart bedre inntrykk. Den virker mer kompakt, bedre støyisolert og har en mer sofistikert kraftutvikling. Her dreier nok mye seg om 250 kilo ekstra vekt og mange komponenter som isolerer mot underlaget.
Motor og girkasse responderer umiddelbart, kjappere enn de fleste andre automatkasser koblet til forbrenningsmotorer. Motoren jages ikke lenger opp i turtall, med mindre du bevisst presser den dit. Og selv da er støynivået behagelig dempet.
Vi kan vel si at den gode Lexus-følelsen har nådd RAV4, altså ladehybriden. Kunder flest velger da også denne versjonen, og Toyota i Norge har bestemt at GR Sport kun blir tatt inn som ladehybrid.
Forbedringer
Selv om RAV4 ikke har gått gjennom noen store, formelle oppgraderinger, er det merkbart at modellen er blitt bedre med årene. Fra fabrikken jobbes det naturligvis kontinuerlig med forbedringer.
Og i sum – etter noen år – merkes det at noen skruer her, noen gummifôringer der og noen materialforbedringer i umiddelbar berøringsnærhet, utgjør en forskjell. Vi opplever RAV4 GR Sport som den beste versjonen av RAV4.
Prismessig legger den seg oppunder toppmodellen Executive, med startpris på 709.000 eller 730.000 (eks. frakt/omkostninger) – den siste inkludert panoramatak og oppgradert lydanlegg.