IKKE PÅ NORSKTOPPEN: Nye RAV4 ble vist frem i Belgia denne uken.

Splitter ny RAV4:

Dette er det nærmeste du kommer Toyotas beste bil

Toyota slipper en sjette generasjon av sin mektig populære RAV4. Men norske interesserte blir stående bak sperrebåndet.

Publisert

MECHELEN (Motor): Norges avgiftspolitikk har parkert ladehybridene på bilkirkegården. Men i veldig mange andre land er det denne teknologien som i disse dager løfter bilistene over på det elektrifiserte sporet.

Her hjemme er den fasen for lengst historie.

Og når Toyota nå oppgraderer sin aller beste ladehybrid, modellen som Motor for snart fem år siden kåret til det beste bilkjøpet du kunne gjøre, så blir antagelig ikke bilen tatt inn til Norge i det hele tatt.

Denne bilen kan du se, men ikke kjøpe.

I mangel av bil i butikk, kan vi trøste med bil på bilder. GR Sport-versjonen kommer i slutten av bildeserien:

10 mil rekkevidde

– Det er litt blandede følelser rundt dette, for å være ærlig, men vi må innrette oss etter hvordan markedet har blitt. Vi har hatt veldig lavt salg av ladehybrider det siste halvåret, og vi tror det er vanskelig å snu den trenden. Nå er det 100 prosent elbil som gjelder, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

En modell-lansering i all sin bredde – med demobiler og markedsmateriell – er en kostbar affære for en nasjonal aktør som Toyota, med forhandlere fra sør til nord.

Rundt om i verden kommer rapporter om utvikling av ladehybrider som går stadig lengre på strøm, opp til 20 mil på fulladet batteri.

Den nye RAV4 går 100 km på strøm. Lengre enn før, altså, men ikke nok til å velte noen norske politiske tuer i retning av en reversert avgiftspolitikk.

Lavere tyngdepunkt

Hva er det så resten av verden kan glede seg over?

Kjøremessig kan RAV4 oppleves mer leken når en flytting av batterimodulen har gitt bilen et lavere tyngdepunkt. Både som hybrid og ladehybrid kommer den med valg mellom forhjulsdrift og firehjulstrekk.

Det blir også den første Toyota-modellen med Arene, konsernets egenutviklede programvare, installert bak dashbordet. Det skal sikre brukerintegrering og oppgraderingsmuligheter på et annet nivå enn vi har sett på Toyotas biler tidligere.

PS: Denne RAV4-modellen kommer også i en GR Sport-variant.