KINESISK: Byds elektriske bestselger i Europa, Atto 3, i en belgisk butikk.

Mer lønnsomt:

Merker fra Kina satser nå på hybrider

Kinesiske elbiler har tildels høye tollsatser i EU. Det kan gi utilsiktede konsekvenser.

Publisert

Kinesiske bilprodusenter-produsenter forsøker å justere sin salgsstrategi i Europa, melder analysebyrået Rho Motion.

Årsaken er at EU i oktober i fjor innførte ekstra toll på elbiler fra Kina.

Disse tollsatsene, som varierer fra 7,8 prosent til 35,3 prosent, vil forbli gjeldende ut inneværende mandatperiode for EU-parlamentet, frem til 2029. 

Subsidiering

Tollsatsene ble innført som en følge av at EU mener Kina driver med ulovlig subsidiering av elbilproduksjonen i hjemlandet.

Før tollbarrierene var det i all hovedsak elbiler som ble eksportert fra Kina til Europa. Dette gjorde at EU så på biler med helt elektrisk drivlinje som det store problemet.

Ifølge Rho Motion har flere av de kinesiske produsentene nå endret strategi, og vil tilby biler som ikke er helt elektriske, og som ikke er berørt av den nye tollen.

Dermed kan det se ut til at tollbarrieren får et utilsiktet resultat.

Analysebyrået trekker fram et eksempel fra Byd. Selskapet er underlagt en ekstratoll på 17 prosent på elbilene, i tillegg til den grunnleggende tollsatsen på 10 prosent.

Færre elbiler

I Tyskland ligger prisen på Byds mestselgende elbil i EU, Atto 3, for øyeblikket på 37.990 euro. Den totale tollsatsen er 27 prosent, dermed betaler Byd 10.257 euro i toll. 

Ladehybriden Seal U selges for 39.990 euro, som betyr 3999 euro i toll. Det gjør, ifølge Rho Motion, at ladehybrider gir høyest fortjeneste.

For Byd, og flere andre, er ladehybridsalget på vei til å overgå elbilsalget i år. Etter hvert som salget fortsetter å utvikle seg i løpet av året, vil omfanget av hvordan kinesiske selskaper har endret salgsstrategien sin, bli klarere. 

Rho Motion mener mangelen på toll på ladehybrider, sammenliknet med elbiler, er en mulighet flere kinesiske bilprodusenter kommer til å utnytte.

Så gjenstår det å se hvordan det vil påvirke det elektriske skiftet, og de europeiske konkurrentene.