Mandag kvittet Jaguar Land Rover (JLR) seg med en medarbeider som har bidratt til inntekter i milliardklassen.
MÅTTE UT: Gerry McGovern.Foto: RYAN MAYBURY
Gerry McGovern (69) har nemlig designet biler for selskapet siden 2006, først med ansvar for Land Rover, og siden 2020 som sjef for alle JLRs produkter. Det har stort sett gått aldeles strykende.
Denne uken ble han ikke bare avskjediget, men ifølge Automotive News også fysisk fulgt ut av JLRs lokaler.
Designsjefens siste prosjekt er den svært omdiskuterte konseptmodellen Jaguar Type 00.
Med denne bilen akter Jaguar å posisjonere seg helt annerledes i bilverdenen, ved å ta et skritt opp, luksusmessig. Fra nå av skal merker som Bentley være målestokken.
Prosjektet har fått kjeft fra mange hold, og av en rekke grunner.
● Type 00 blir en elbil. For en del er dette alene mer enn nok til å vekke ergrelse.
● Designet i seg selv. Langt panser, generelt annerledes formgiving og en lansering av konseptmodellen der utradisjonell fargebruk har vært fremtredende.
● Produksjonsstrategien. Mange tror, eller frykter, at det er en stor tabbe å innstille all annen Jaguar-produksjon inntil Type 00 er klar for salg.
● Og, ikke minst, den første reklamekampanjen. Her ble bilen knapt vist, mens valget av menneskelige modeller fyrte opp folk med hang til å kritisere alt som smaker av «woke». USAs president Donald Trump var blant dem som meldte seg på.
Annonse
Kopiert av Bentley
Det er lett å tenke at det var de kontroversielle aspektene ved Type 00 som gjorde at McGovern måtte ta sin hatt og penn og gå.
Slik er det nesten helt sikkert ikke.
For det første har modellen gitt Jaguar masse oppmerksomhet, med skyhøy PR-verdi. Det har blant andre Europa-sjef Marc Lee sagt til Motor i dette intervjuet, som du også kan lese nederst på siden.
For det andre har designet rukket å bli omfavnet. Som Automotive News' kommentator Richard Truett noterer her: Den antatte, fremtidige hovedkonkurrenten Bentley har allerede svart med en blåkopi.
Deres konseptmodell ser slik ut:
DØNN LIK? Sammenlikn gjerne denne bilen, Bentley EXP 15, med Jaguar-bildene lenger ned på siden. Foto: BENTLEY
Kulturkollisjon
For det tredje har McGovern en CV av det svært overbevisende slaget. Range Rover Evoque, Range Rover Sport, dagens Range Rover, nye Land Rover Defender, Discovery Sport – alt dette kommer fra hans hånd, og alt har gitt klingende mynt i JLR-kassen.
Hva skyldes så avskjedigelsen? Vi må ty til spekulasjoner, men ganske gode sådanne.
Det er velkjent i bilverdenen at Gerry McGovern har et visst ego. Han går for å være skråsikker, sta og høylydt. Samt kanskje prangende, etter øynene som ser. Dette kan nok ha ført til en slags kulturkollisjon med JLRs nye ledelse, skriver Automotive News' Truett.
Sannsynligvis er det rett og slett slik at indiske P.B. Balaji, rekruttert direkte fra eieren Tata Motors, ikke har hatt samme tålmodighet med McGovern som sin nylig avgåtte forgjenger, Adrian Mardell.
Her kan du se flere bilder av Type 00 (alle foto: Jaguar).