
Mandag kommer avgiftsdommen:
Varsler at bilkjøperne får regningen
Mandag klokka 12 varsler finansminister Trygve Slagsvold Vedum hvilke økninger som kommer i bilavgiftene. Noen av landets største bilimportører varsler at avgiftsøkningen slår rett ut på prisene.
Vedum (Sp) presenterer mandag en bunke såkalte tilleggsproposisjoner for Stortinget. Disse forteller hvilke endringer den nye regjeringen ønsker å gjøre med forslaget til statsbudsjett som den avgåtte Solberg-regjeringen la frem i oktober.
Tre ting er av spesiell interesse for bilistene:
Blir det moms på elbilene?
Hvordan skjer økningen i drivstoffavgiftene?
Og vil Støre-regjeringen la forslaget om kraftig økning i avgiftene for ladehybrider stå uendret?
Særlig det siste punktet kan få dramatiske betydning for bilsalget i Norge. Med en økning i avgiftene på opp til 90.000 kroner, vil sannsynligvis salget av ladbare hybrider falle dramatisk. Hittil i år har ladehybridene en markedsandel på 21,93 prosent av nybilregistreringene.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
Slår kraftig ut
I forslaget til statsbudsjett heter det rekkeviddekravet øker fra 55 til 100 km for at biler skal få fullt fradrag, samtidig som vektfradraget reduseres fra 23 til 15 prosent.
Ikke minst det siste punktet slår kraftig ut.
Mer enn 20.000 biler som allerede er bestilt, kan gå kraftig opp i pris – noe som isolert vil kunne gi utfordringer, fordi en prisøkning på mer enn 6 prosent gir rett til å gå fra en kontrakt.
BMW, Ford, Volvo og Toyota er fire av landets største merker på ladehybrider. Alle sier mer eller mindre direkte til bilnytt.no at bilkjøperne må ta regningen.
Klar beskjed
Volvo er noe nølende til om en avgiftsøkning gir umiddelbart prishopp, men blant de andre er beskjeden klar:
– Naturlig nok må kunden forvente å få denne bilavgiftsøkningen, sier Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.
– Til slutt er det kjøperen som må ta avgiftsøkningen, på samme måte som en reduksjon også hadde kommet kjøper til gode, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norway.
Og hos Toyota var beskjeden den samme da budsjettet ble presentert:
– En eventuell prisøkning blir det jo i utgangspunktet kunden som må bære, sier kommunikasjonssjef Espen Olsen.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla