TILBAKE: Opel kommer med 12. generasjon Astra (og Kadett) – som kompaktmodell og stasjonsvogn.

Prøvekjøring: Opel Astra

Lekker Opel skal vekke gammel kjærlighet

Kan en redesignet Opel Astra bli bilen som vekker liv i to modellklasser nordmenn kjøper i stadig mindre grad? Utgangspunktet er godt. Svaret kommer først neste år.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Støy, komfort, rekkevidde.

MINUS:

Akselerasjon, bakseteplass.

LISBOA (Motor): Kompaktbiler («Golf-klassen») og stasjonsvogner har tradisjonelt vært på pallen i enhver rangering av norske bilkjøperes preferanser.

Men de siste årene har SUVene tatt en nesten like dominerende posisjon innenfor modellklassene som elbilene har blant drivlinjene. Kompaktbilene har rast fra en markedsandel på 28 prosent i 2015 til 12 prosent i fjor.

Opel Astra PHEV

  • Pris: Ikke satt, trolig i underkant av 400.000 kr for utstyrsnivå Elegance.
  • Motor: 1,6 l turbo bensin 150 hk, el-motor 81,2 kW/110 hk, kombinert 180 hk (en større variant kommer senere med 225 hk). Forhjulsdrift.
  • Rekkevidde: 60 km (WLTP), 12,4 kWh batteri. 7,4 kW ombordlader. Ladetid 0–100 prosent ca 1 time og 55 minutter.
  • Lengde/bredde/høyde: 4642 mm/1860 mm/1480 mm. Akselavstand: 2732 mm.
  • Bagasjevolum: 352/1268 liter (422/1339 liter med bensin/diesel).
  • Hengervekt: 1450 kg.
  • 0–100 km/t: 7,6 sekunder. Toppfart: 225 km/t (135 km/t elektrisk).
  • Konkurrenter: Kia Ceed, Ford Focus, VW Golf, Toyota Corolla.

Nå kommer Opel med en ny generasjon Astra – kraftig redesignet og modernisert, først med bensin, diesel eller som ladehybrid –neste år også i helelektrisk utgave.

Hvis tyskerne holder skjemaet, blir de et av de første etablerte merkene som tilbyr elektrisk stasjonsvogn.

Det kan bli en av de mest interessante elbil-lanseringene i Norge i 2023.

På tørre portugisiske veier har Motor nå prøvekjørt den ladehybriden som kommer til levering i løpet av sommeren. Elbilen blir bygget over identisk lest.

KOMPAKT ELLER STASJONSVOGN: Sports Tourer til venstre, den kompakte 5-dørs-varianten til høyre.
NORSK FAVORITT: Astra har stått for nesten 27 prosent av det totale Opel-salget i Norge siden 2005.
HELE SLEKTA: 12 generasjoner Kadett og Astra, fra A til L.

Et stort stykke Opel

Astra er – ved siden av Corsa – en av Opels storselgere, med en helt sentral posisjon i merkets historie. Opel har produsert kompaktbiler i 86 år, men modellserien som nå kommer i 12. generasjon, ble introdusert med Kadett A i 1962. I 1991 kom Astra F på markedet da den tok over etter – ja, ganske riktig – Kadett E.

Opel Kadett kom i en drøss ulike karosserivarianter, og lenge var det også Astraer for enhver smak. Nå har Opel luket i bedet og med generasjon L er det foreløpig et adskillig mindre rikholdig motor- og karosserisortiment.

Bilen er konstruert på Stellantis-plattformen EMP2 og har naturlig nok betydelige likhetstrekk med konsernsøster Peugeot 308. Versjonen vi kjørte har 180 hk, det kommer også en variant med 225 hk – med assosiasjoner til Peugeots 508 og 3008.

Smart tenkt

Som hele det øvrige Stellantis-orkesteret står også Opel overfor en elektrifisering av den ganske porteføljen: Hele modellutvalget skal elektrifiseres innen 2024, og fra 2028 skal Opel være 100 prosent elektrisk i Europa.

Den nye Astra-generasjonen er den første med ladeplugg, og har en ganske generøs rekkevidde på rundt 60 km blandet kjøring.

Både innvendig og utvendig har Opel tenkt smart og utført godt når det kommer til design.

Eksteriøret først:

Generasjon L har sju cm lengre akselavstand enn den forrige, mens det er marginale endringer i lengde, høyde og bredde. En elegant taklinje fra A-stolpen fremme til C-stolpen bak er kombinert med bredere skuldre som gjør det samlede uttrykket lekkert. Opels karakteristiske Vizor-front (med 168 LED-elementer i lysene) og et nytt bakparti med likhetstrekk fra lysdesignet i fronten bidrar til en helhet.

Slik har Opel skapt et stykke Astra som ikke bare ser mer aerodynamisk ut enn tidligere modeller. De har også tall som indikerer at de har lykkes, så langt slik kan måles: En luftmotstandskoeffisient på 0,269 er mer enn godkjent.

STORSKJERM: Den buede Pure Panel Pro-skjermen dominerer førermiljøet.
ETT HAKK OPP: Gulvplata ligger noe høyere i bagasjerommet på ladehybriden enn variantene med forbrenningsmotor, og den ladbare har dermed 70 liter mindre bagasjerom – 352 liter vs 422 liter.

Ett stykke

Inne har førermiljøet også fått et skikkelig løft utseendemessig.

Mest synlig er infoskjermene, som i Pure Panel Pro-versjonen har to store 10-tommers-skjermer støpt i ett og samme stykke – liggende i full bredde på sjåførsiden. Både Elegance og toppspekkede GS-line kommer med Pure Panel Pro.

Skjermene er supplert med et innholdsrikt head-up-display.

Infotainmentmessig støttes både Apple Car Play og Android Auto. Opel har også en egen kartløsning, for den som foretrekker det. Den er mindre visuelt elegant enn Googles, men har en stilig finesse med presise anslag av forsinkelse ved trafikkork – både i minutter og meter.

Opel tar digitaliseringen på alvor, men det er stadig en knapp å trykke på for de fleste behov. Astra kommer også med stemmestyring, med støtte for norsk når utleveringene av bilen begynner i sommer.

KLASSELEDER: Lysteknologien fra Insignia er ført videre på Astra, der lyktene kommer med 168 LED-elementer.

Paradeøvelser

Lys og seter er Opels paradeøvelser. Astra kommer med valg mellom fire ulike setetyper, flere av dem har både varme, luftkondisjonering og massasje. Men det skal sies: Seteplassen er vesentlig bedre foran enn bak. I kompaktversjonen er benplassen bak i snaueste laget for voksne passasjerer. Vi har ennå ikke informasjon om hvordan dette er i stasjonsvognen.

Bagasjerommet er på 352 liter i ladehybriden og 70 liter større i modellene med bensin- eller dieselmotor (1268 og 1339 med baksetet nedfelt). Begge har lastebredde på 102 cm. Baksetet er delt 60/40.

Opel lokker med klasseledende pakke på førerstøttesystemer: Blant annet adaptiv fartsholder, filholder, halvautomatisk filbytte, skiltgjenkjenning og blindsonevarsling.

Vent til våren

Endelige spesifikasjoner og priser er ventet innen utgangen av mars, men Opel antyder en godt utstyrt ladehybrid til under 400.000. En toppspekket GS Line havner trolig rundt 450.000.

Prisene for stasjonsvogna Sports Tourer er mer uvisse. Det gjelder både for ladehybriden og ikke minst neste års helelektriske variant.

FØRSTE MED PLUGG: 12. generasjon Kadett/Astra er første med ladekabel.