COMEBACK: VW Multivan er for mange selve familiedrømmen. Nå er den delvis elektrifisert, og mye rimeligere.

Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid

Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere

Som ladehybrid dukker denne igjen opp på storfamiliens ønskeliste – nærmere en halv million rimeligere enn dieselbilen den erstatter.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Plass, fleksibilitet, førermiljø

Minus:

Rekkevidde strøm, ikke firehjulsdrift, hjulstøy

Tidligere var Multivan en forfinet VW Transporter, altså en oppgradert arbeidsbil. Nyeste versjon – den sjuende – er konstruert på samme plattform som de fleste av dagens personbiler fra Volkswagen med forbrenningsmotor. Det gir noen merkbare endringer.

VW Multivan eHybrid

  • Pris fra (ink. omkostninger): 700.000
  • Pris testbil (ink. omkostninger): 879.000
  • Motor: 1,4 liter bensin på 150 hk. pluss elmotor på 116 hk. Samlet systemeffekt: 218 hk/350 Nm.
  • 7-trinns automat (DSG), forhjulsdrift.
  • Rekkevidde strøm: 46 km (WLTP)
  • Lengde/bredde/høyde: 497/194/190 cm.
  • Vekt/nyttelast: 2120/630 kg.
  • Hengervekt/taklast: 1600/100 kg.
  • 0–100 km/t: 11,6 sek.
  • Toppfart: 192 km/t
  • Bagasjevolum: 469–3672 liter

Som en Golf

Blant annet stiger du opp i et førermiljø der alt kjennes igjen fra siste generasjon Golf – som stadig færre kjenner igjen. Men kunder på mindre elektrifiserte markeder enn det norske, vet at åttende generasjon Golf er enda litt bedre enn sjuende.

Og det gjør seg absolutt å sitte med dette instrumentpanelet foran seg, godt hevet over det som ellers er av personbiltrafikk. Vi er ikke like begeistret for multimediasystemet – som den også har med seg fra Golf og rekken av elbiler.

Sitte og vente

Symbolene og funksjonene er de samme. Det er dessverre også tregheten. Spesielt når bilen startes opp, er det irriterende å måtte sitte og vente til klimaanlegget kan benyttes.

Den nye plattformen betyr også at ladehybridteknologien vi kjenner fra en rekke av konsernets mindre modeller, kan dyttes inn. Blant annet derfor blir bilen nærmere en halv million kroner rimeligere enn dieselbilen den erstatter.

Hverdagen på strøm

Med 218 hester og en oppgitt rekkevidde på strøm på 46 kilometer, er ikke rekkeviddeproblematikken noe tema, selv om den nye og plasskrevende teknologien reduserer drivstofftanken til bare 45 liter.

Det er fullt mulig å stramme inn på drivstoffutgiftene og bøte på miljøsamvittigheten ved å gjøre det meste av hverdagskjøringen på strøm.

GOLF-STANDARD: Instrumentpanelet er det samme som i Golf av åttende generasjon, og det er et kvalitetsstempel. Legg merke til girvelgeren oppe til høyre for rattet.

Rekkevidde

Motor gjorde tre tester fra fulladet batteri, til motoren overtok kommandoen. Vi kom 29, 34 og 36 kilometer – litt avhengig av temperatur og tempo på kjøringen. Men uten å anstrenge oss for å redusere strømforbruket.

I 2022 er ikke dette tall som imponerer. Like fullt er det tall som dekker opp hverdagskjøringen til nordmenn flest.

OPPGRADERT: Nye Multivan er litt lavere enn forgjengeren, men er høyere under taket. Designet er også et hakk opp.

Kreftene holder

Det blir selvsagt ikke den samme akselerasjonen i en Multivan som i en Gold med samme motorisering. Men det holder i massevis til komfortabel kjøring.

DSG-girkassa til Volkswagen kjenner vi godt fra før. Den trives nok aller best når den er koblet mot en momentsterk diesel, men imponerer også med sømløse skift i denne versjonen.

Det er bare ved fullt gasspådrag man merker et visst forsinket stressyndrom, når alle komponenter skal spille på lag samtidig. Og dette er felles for alle ladehybrider vi kjører.

LOUNGE: Setene kan manøvreres i ulike retninger. Det samme kan bordet, som med klaffene nedfelt, kan skyves helt fram som midtkonsoll.

Mer plass

Selve girvelgeren er forøvrig redusert til en elegant vippebryter integrert i instrumenpanelet. Både giret og parkeringsbremsen er elektrisk styrt. Det betyr mindre plass til mekanikk, og mer plass til folk – primært mellom forsetene.

Multivan leveres kun som ladehybrid. Men i to lengder (497 eller 512 cm), og med seks eller sju seter. Setene kan skyves framover og snus. I tillegg har man et bord med klaffer som kan skyves hele veien mellom alle stolradene – og ende opp som en sammenslått midtkonsoll framme hos føreren.

VETERAN: Mange husker nok hvordan VW oppgraderte denne folkevognbussen til datidens Multivan-standard, blant annet med nytt seterarrangement og doble rektangulære lykter i stedet for enkle, runde.

Støymessig er det vanligvis opplagte ulemper med et såpass stort og firkantet karosseri. Det er mye vind som skal absorberes, og den store kupeen som primært er skapt for last, skaper fort resonanser.

Dempet motorlyd

Men Volkswagen har lykkes godt på to av tre felt – middels på tredje: Motoren er godt dempet, det er bare under mindre hverdagslig belastning at den beklager seg litt. Også aerodynamisk kommer den bra ut.

Vinden tar ikke tak i de store flatene, slik man kanskje skulle tro.

BAGASJEPLASS: Selv med alle seks seter skjøvet til maks komfortinnstilling, er det over 400 liter bagasjeplass helt bakerst.

Litt rumling

Men vi hadde ønsket oss litt bedre demping fra underlaget. Som alltid når man dytter inn en stor batteripakke som tillegg til en tradisjonell motor, så øker vekten. Følgelig bør ofte noe ut. Som for eksempel støydempingsmateriale.

Det blir litt for mye rumling i passasjerdelen i en såpass komfortorientert bil som dette. Og dette tiltar i styrke når sommerhjulene kommer på.

Nytt lyssystem

Av andre nyheter storfamilien vil sette pris på, er elektrisk bakluke med fotsensor, og elektrisk betjente skyvedører. Og, på lange turer i mørket – LED Matrix frontlys.

Da kjører man med fjernlyset på permanent, mens bilen selv tilpasser lyset etter den øvrige trafikken og belysningen på veiene.P