
Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
Nye 308 har så mange kvaliteter som ladehybrid at den absolutt fortjener sin egen vurdering. Men det er som helelektrisk stasjonsvogn den kan bli en storselger.
Pluss:
Design, kjøreglede, elektrisk til hverdags
Minus:
Instrumentstørrelse, pris
Helelektriske stasjonsvogner er mer eller mindre fraværende i trafikken, med unntak av Porsche Taycan – som neppe har ambisjoner om å bli omtalt som stasjonsvogn.
Men trenden er i ferd med å snu. Fokuset på vekt og aerodynamikk, to notoriske rekkeviddetjuver, vil gi stasjonsvogna en renessanse.
Astra og MG
Peugeot er blant de mest innovative på feltet, selv om det nok går halvannet års tid innen vi får se 308 som elektrisk stasjonsvogn. Her kan du lese mer om den kommende helelektriske versjonen av Peugeot 308.
Et par konkurrenter kan naturligvis ha dukket opp innen den tid. Blant annet søstermodellen fra det store Stellantis-konsernet, Opel Astra. Først ute er nok uansett kinesiske MG 5.
Men enn så lenge handler det om 308 som ladehybrid. Og det er en handling vi liker svært godt. Det er ingen hemmelighet at Motor er begeistret for designet på siste generasjon Peugeot-modeller. Både utvendig og innvendig.
Fikk tenner sist
Med hoggtennene på plass i fronten også på 308, har hele porteføljen det samme designutrykket. Men selv om 308 ble den siste som fikk tenner, så er den først ute med et oppgradert instrumentpanel.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner

Direkte og kvikk
Konseptet i-cockpit, som Peugeot kaller det, er uforandret i sitt grunndesign. Heldigvis. Fortsatt holder vi i det lille, kompakte rattet – og ser instrumentene over rattkransen – ikke mellom rattkransen og rattnavet.
Noen trenger litt tid på justere kjørestilling og vaner. Men etter noen timer er det ingen som klager. Tvert imot, kjørestilling og seter oppleves bra, og 308 er både direkte og kvikk – ja, generelt morsom å kjøre.

Lite støy
225 hester holder naturligvis i massevis på alt av offentlig vei. De få kreftene den mangler sammenliknet med en elbil, tar den igjen rent opplevelsesmessig gjennom en åttetrinnsautomat som blir stadig bedre, og en snerrende motorlyd i høyere turtall.
Støykomforten på piggfrie vinterdekk er også bra. Tett opptil en ny Mercedes C-klasse, som vi hadde som referansebil.

Rekkevidde
Vår prøvekjøring ble for kort til å gjøre gode nok målinger av rekkevidden på strøm. I teorien skal den klare 59 kilometer før forbrenningsmotoren overtar. Erfaringer fra en rekke ulike biler med samme motor- og batteripakke viser at disse tallene stemmer bra – i den forstand at du kan komme over seks mil på fine sommerdager, men kanskje bare halvparten i vinterhalvåret.

Tydelige knapper
Vi ska heller ikke felle noen dom over Peugeots nye infotainmentoppsett, basert på vår relativt korte tur. Sånt må inn i fingrene først. Men flere funksjoner, større skjerm og nye og tydelige hurtigknapper, lover bra.
I selve instrumentpanelet derimot, kunne enkelte symboler med fordel vært større.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
Bare beinplassen
Prismessig havner 308 på feil side av en halv million. Og ikke så langt unna større ladehybrider som VW Passat GTE og Skoda Superb. På den annen side, 308 er en splitter ny modell – i motsetning til de to andre, som ble lansert for henholdsvis sju og åtte år siden. Og det merkes naturligvis.
Og vi ser faktisk bare en grunn til å kjøpe en eldre og dyrere konkurrent: Bakseteplassen.