SPENNENDE: Denne versjonen av 308 er litt elektrisk. Senere kommer den i helelektrisk versjon.

Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)

Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt

Nye 308 har så mange kvaliteter som ladehybrid at den absolutt fortjener sin egen vurdering. Men det er som helelektrisk stasjonsvogn den kan bli en storselger.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Design, kjøreglede, elektrisk til hverdags

Minus:

Instrumentstørrelse, pris

Helelektriske stasjonsvogner er mer eller mindre fraværende i trafikken, med unntak av Porsche Taycan – som neppe har ambisjoner om å bli omtalt som stasjonsvogn.

Peugeot 308 ladehybrid

  • Pris fra: 470.000 (eks frakt/lev)
  • Pris prøvekjørt bil: 526.000 (eksk. frakt/lev)
  • Motor/drivlinje: 225 hk/360 Nm, 8-trinns automat, forhjulsdrift
  • Rekkevidde strøm (km): 59
  • Lengde/Høyde/Bredde m/speil (cm): 464/144/206
  • Bagasjeromvolum (liter): 548
  • Vekt/nyttelast/tilhengervekt (kg): 1687/408/1450
  • 0–100 km/t (sek): 7,5

Men trenden er i ferd med å snu. Fokuset på vekt og aerodynamikk, to notoriske rekkeviddetjuver, vil gi stasjonsvogna en renessanse.

Astra og MG

Peugeot er blant de mest innovative på feltet, selv om det nok går halvannet års tid innen vi får se 308 som elektrisk stasjonsvogn. Her kan du lese mer om den kommende helelektriske versjonen av Peugeot 308.

Et par konkurrenter kan naturligvis ha dukket opp innen den tid. Blant annet søstermodellen fra det store Stellantis-konsernet, Opel Astra. Først ute er nok uansett kinesiske MG 5.

Men enn så lenge handler det om 308 som ladehybrid. Og det er en handling vi liker svært godt. Det er ingen hemmelighet at Motor er begeistret for designet på siste generasjon Peugeot-modeller. Både utvendig og innvendig.

Fikk tenner sist

Med hoggtennene på plass i fronten også på 308, har hele porteføljen det samme designutrykket. Men selv om 308 ble den siste som fikk tenner, så er den først ute med et oppgradert instrumentpanel.

DESIGN-ROS: Vi liker Peugeots designuttrykk. Selv en ganske rimelig stasjonsvogn blir både elegant og sporty.

Direkte og kvikk

Konseptet i-cockpit, som Peugeot kaller det, er uforandret i sitt grunndesign. Heldigvis. Fortsatt holder vi i det lille, kompakte rattet – og ser instrumentene over rattkransen – ikke mellom rattkransen og rattnavet.

Noen trenger litt tid på justere kjørestilling og vaner. Men etter noen timer er det ingen som klager. Tvert imot, kjørestilling og seter oppleves bra, og 308 er både direkte og kvikk – ja, generelt morsom å kjøre.

OPPGRADERT: Peugeots i-cockpit har fått et løft i nye 308, men har bevart det spesielle grunndesignet med et lite ratt og instrumenteringen på oversiden. Elegante og solide materialer.

Lite støy

225 hester holder naturligvis i massevis på alt av offentlig vei. De få kreftene den mangler sammenliknet med en elbil, tar den igjen rent opplevelsesmessig gjennom en åttetrinnsautomat som blir stadig bedre, og en snerrende motorlyd i høyere turtall.

Støykomforten på piggfrie vinterdekk er også bra. Tett opptil en ny Mercedes C-klasse, som vi hadde som referansebil.

STORT: Bagasjeplassen holder til de fleste vanlige familier de fleste av årets dager. Nedfellbart midtsete til ski og andre lange gjenstander, er et pluss.

Rekkevidde

Vår prøvekjøring ble for kort til å gjøre gode nok målinger av rekkevidden på strøm. I teorien skal den klare 59 kilometer før forbrenningsmotoren overtar. Erfaringer fra en rekke ulike biler med samme motor- og batteripakke viser at disse tallene stemmer bra – i den forstand at du kan komme over seks mil på fine sommerdager, men kanskje bare halvparten i vinterhalvåret.

OK PLASS: Beinplassen bak er litt dårligere enn på større og dyrere og vesentlig eldre konkurrenter. Men to voksne sitter bra.

Tydelige knapper

Vi ska heller ikke felle noen dom over Peugeots nye infotainmentoppsett, basert på vår relativt korte tur. Sånt må inn i fingrene først. Men flere funksjoner, større skjerm og nye og tydelige hurtigknapper, lover bra.

I selve instrumentpanelet derimot, kunne enkelte symboler med fordel vært større.

Bare beinplassen

Prismessig havner 308 på feil side av en halv million. Og ikke så langt unna større ladehybrider som VW Passat GTE og Skoda Superb. På den annen side, 308 er en splitter ny modell – i motsetning til de to andre, som ble lansert for henholdsvis sju og åtte år siden. Og det merkes naturligvis.

Og vi ser faktisk bare en grunn til å kjøpe en eldre og dyrere konkurrent: Bakseteplassen.