MAINZ (Motor): Det er mulig å beskylde Mazda for å komme sent ut av startblokkene. Så langt er det bare én helelektrisk bil i stallen, MX-30, og produsenten skulle nok gjerne sett CX-60 på veien et år eller to tidligere, i hvert fall i et norsk perspektiv – før avgiftsøkningen på ladehybrider, og før Toyota RAV4 med god grunn ble kåret til Årets beste bilkjøp av Motor i 2021.
Mazda CX-60 PHEV
Pris fra–til: 569.900–690.900, inkl. omkostninger
Motor: 2,5 liter bensinmotor på 191 hk, elmotor på 175 hk. Samlet systemeffekt: 327 hk
8-trinns automatgir, firehjulsdrift
Rekkevidde strøm: 63 km ved blandet kjøring
Forbruk/CO2-utslipp: 0,15 liter per 10 km og 33 g/km
Lengde/bredde/høyde: 474,5/189/168 cm
Egenvekt/totalvekt: 2070/2667
Hengervekt/taklast: 2500/100 kg
0–100 km/t: 5,8 s
Toppfart: 200 km/t
Bagasjevolum: 570 liter
Konkurrenter: Toyota RAV4
I dag er sistnevnte bil den eneste ikke-helelektriske modellen som fortsatt markerer seg på nybil-salgslistene i Norge, og det er derfor ikke til å undres over at Mazda diskré, men selvsikkert peker på et ganske betydelig fortrinn i denne konkurransen:
I «towing mode» har CX-60 en hengervektkapasitet på 2500 kilo – og ligger med det et helt tonn foran RAV4.
Kupp i Norge?
Mazda har neppe bygget bilen med nordmenn eller de få andre tilhenger-avhengige folkeferdene i tankene, men de har sannelig ikke glemt oss, heller.
Produsenten lister nemlig opp intet mindre enn fem ingeniørgrep som er tatt for å gi den nødvendige motorkjølingen.
Det antydes at norske kjøpere vil nyte godt av priser som relativt sett vil ligge noe lavere enn i øvrige markeder, nettopp på grunn av den åpenbare konkurransen med RAV4 her til lands. Men vi stopper likevel sammenlikningen der.
OPP I SALEN: CX-60 er designet etter Mazdas «rytteren i ett med hesten»-prinsipp (人馬一体 – jinba ittai), med vekt på at alt skal føles intuitivt.Foto: MAZDA
Premium neste
For hever man blikket litt, er det ingen tvil om at Mazda tar mål av seg til å konkurrere mot biler i segmentet ovenfor.
Menigheten har naturligvis lenge tenkt «premium» i sitt stille sinn, men nå er det også offisielt, senest uttrykt offentlig av Storbritannia-sjefen Jeremy Thompson i forrige uke: Mazda skal bli et premium-merke.
Det synes. Og det kjennes. I hvert fall når det gjelder Takumi-varianten av CX-60, som har en materialkvalitet i interiøret du først klarer å verdsette skikkelig idet du legger fingertuppene på det.
TAKUMI-TILVALG 1: Den japanske sømteknikken kakenui.Foto: MAZDA
TAKUMI-TILVALG 2: Lønnetredetaljer, omtalt som intendert ujevnhet.Foto: MAZDA
Dessuten: Mazda vet at det synes, selv om det kanskje føles uvant å snakke om.
Volvo og Audi ...
Designsjefen for Mazda i Europa, Jo Stenuit, som gjerne hadde forelest sammenhengende i et par dager om ovennevnte interiør, vrir seg litt i stolen når han blir spurt om nye målsetninger og nye konkurrenter.
– Nei, altså ... vi liker ikke å være prangende eller slå oss på brystet. Vi sikter oss inn mot kjøpere som skjønner verdien av godt håndverk uten å føle behov for å eie et statussymbol, sier han til Motor.
Etter litt forsiktig press innrømmer han likevel at et ry på høyde med Volvo og Audi bør være godt innen rekkevidde.
KOMMENDE KONTURER: – Vi har gjort den ferdige versjonen mer ekstrem enn preproduksjonsmodellen, sier sjefdesigner Jo Stenuit. Han sikter først og fremst til buen over bakhjulene – best synlig på det nederste bildet, men altså enda mer markert på bilene som vil komme på veien.Foto: MAZDA
Bakhjulsdrift-prinsipp
I det ytre er CX-60 umiskjennelig Mazda. Du kan tilgis for å tenke «CX-5» hvis du bare registrerer den flyktig i øyekroken, men ta en nærmere titt på bildet under:
MARKANT FORSKJELL: Mazda CX-60, med et omriss av CX-5 tegnet inn i rødt.Illustrasjon fra Mazdas pressepresentasjon
Som man ser: CX-60 er lengre (17 cm), det viktigste er likevel at tyngdepunktet er skjøvet bakover.
– Årsaken er at dette er en bil som er laget etter prinsippene for bakhjulsdrift, forklarer Mazdas Europa-utviklingssjef Joachim Kunz.
– Hvorfor? Fordi vi mener det er best i stort sett alle sammenhenger. For styring, svingradius, veigrep og kjøreegenskaper, utdyper han.
Ladehybridversjonen av CX-60 blir satt i produksjon først, planen er at de første bilene vil bli levert i løpet av juni.
Og ja: Det vil bli flere versjoner, hvorav én skal til Norge i løpet av 2022.
Mazda er kjent for å gå sine egne veier – kanskje tydeligst uttrykt gjennom wankelmotoren, som attpåtil snart blir satt inn i elbilen MX-30 – og her kommer enda en overraskelse.
I et marked med stadig flere elbiler, og gjerne færre sylindre i fossilmotorene som er igjen, er nemlig den andre versjonen som leveres til det norske markedet, en ikke-ladbar dieselhybrid ... med en 3,3 liters rekkesekser. «Fordi det er best», slår utviklingssjef Kunz rolig fast.
Utstyr: mix & match
I Norge droppes innstegsversjonen Prime-line, og vi sitter igjen med tre utstyrsnivåer:
Exclusive line (pris: 569.900 kroner)
Homura (594.900 kroner)
Takumi (610.900 kroner)
I tillegg kommer en rekke utstyrspakker: Komfort, bekvemmelighet/lyd, panoramatak og ekstra kjøreassistanse. Man må altså krysse av i alle bokser for å nå maksprisen på 690.900 kroner.
SVART SKINN: Disse setene følger både Homura-utstyrsnivået og komfortpakken for Exclusive line.Foto: MAZDA
PANORAMATAK: Glass i taket på 102 x 95 cm vil koste 14.500 kroner som tilvalg.Foto: MAZDA
AKTERSPEILET: Elektrisk betjent bakluke er en del av pakken for bekvemmelighet og lyd.Foto: MAZDA
570 LITER: 50 liter mer enn i ladehybridversjonen av Toyota RAV4.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
MULIGHET FOR SKI: Tredelt baksete.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Bilen skulle etter planen blitt lansert med brask og bram, men Mazda droppet det planlagte live-eventet på grunn av Ukraina-krigen. Her finner du produktvideoen som blir sluppet i stedet.
PS: Mazda-kjennere og lesere med god hukommelse vil huske at elbilen MX-30 har kunstig motorlyd. Lyden kommer til CX-60, også – men ifølge våre opplysninger i en betydelig nedtonet versjon.