
Mazda CX-60 er på vei:
Vil få nordmenn på kroken med real hengervekt
Ladehybrid-kjøpere som synes RAV4s tilhengerkapasitet på 1500 kilo er for puslete, får et elegant alternativ i Mazda CX-60.
MAINZ (Motor): Det er mulig å beskylde Mazda for å komme sent ut av startblokkene. Så langt er det bare én helelektrisk bil i stallen, MX-30, og produsenten skulle nok gjerne sett CX-60 på veien et år eller to tidligere, i hvert fall i et norsk perspektiv – før avgiftsøkningen på ladehybrider, og før Toyota RAV4 med god grunn ble kåret til Årets beste bilkjøp av Motor i 2021.
I dag er sistnevnte bil den eneste ikke-helelektriske modellen som fortsatt markerer seg på nybil-salgslistene i Norge, og det er derfor ikke til å undres over at Mazda diskré, men selvsikkert peker på et ganske betydelig fortrinn i denne konkurransen:
I «towing mode» har CX-60 en hengervektkapasitet på 2500 kilo – og ligger med det et helt tonn foran RAV4.
Kupp i Norge?
Mazda har neppe bygget bilen med nordmenn eller de få andre tilhenger-avhengige folkeferdene i tankene, men de har sannelig ikke glemt oss, heller.
Produsenten lister nemlig opp intet mindre enn fem ingeniørgrep som er tatt for å gi den nødvendige motorkjølingen.
Det antydes at norske kjøpere vil nyte godt av priser som relativt sett vil ligge noe lavere enn i øvrige markeder, nettopp på grunn av den åpenbare konkurransen med RAV4 her til lands. Men vi stopper likevel sammenlikningen der.

Premium neste
For hever man blikket litt, er det ingen tvil om at Mazda tar mål av seg til å konkurrere mot biler i segmentet ovenfor.
Menigheten har naturligvis lenge tenkt «premium» i sitt stille sinn, men nå er det også offisielt, senest uttrykt offentlig av Storbritannia-sjefen Jeremy Thompson i forrige uke: Mazda skal bli et premium-merke.
Det synes. Og det kjennes. I hvert fall når det gjelder Takumi-varianten av CX-60, som har en materialkvalitet i interiøret du først klarer å verdsette skikkelig idet du legger fingertuppene på det.


Dessuten: Mazda vet at det synes, selv om det kanskje føles uvant å snakke om.
Volvo og Audi ...
Designsjefen for Mazda i Europa, Jo Stenuit, som gjerne hadde forelest sammenhengende i et par dager om ovennevnte interiør, vrir seg litt i stolen når han blir spurt om nye målsetninger og nye konkurrenter.
– Nei, altså ... vi liker ikke å være prangende eller slå oss på brystet. Vi sikter oss inn mot kjøpere som skjønner verdien av godt håndverk uten å føle behov for å eie et statussymbol, sier han til Motor.
Etter litt forsiktig press innrømmer han likevel at et ry på høyde med Volvo og Audi bør være godt innen rekkevidde.


Bakhjulsdrift-prinsipp
I det ytre er CX-60 umiskjennelig Mazda. Du kan tilgis for å tenke «CX-5» hvis du bare registrerer den flyktig i øyekroken, men ta en nærmere titt på bildet under:

Som man ser: CX-60 er lengre (17 cm), det viktigste er likevel at tyngdepunktet er skjøvet bakover.
– Årsaken er at dette er en bil som er laget etter prinsippene for bakhjulsdrift, forklarer Mazdas Europa-utviklingssjef Joachim Kunz.
– Hvorfor? Fordi vi mener det er best i stort sett alle sammenhenger. For styring, svingradius, veigrep og kjøreegenskaper, utdyper han.
Ladehybridversjonen av CX-60 blir satt i produksjon først, planen er at de første bilene vil bli levert i løpet av juni.
Og ja: Det vil bli flere versjoner, hvorav én skal til Norge i løpet av 2022.
Mazda er kjent for å gå sine egne veier – kanskje tydeligst uttrykt gjennom wankelmotoren, som attpåtil snart blir satt inn i elbilen MX-30 – og her kommer enda en overraskelse.
I et marked med stadig flere elbiler, og gjerne færre sylindre i fossilmotorene som er igjen, er nemlig den andre versjonen som leveres til det norske markedet, en ikke-ladbar dieselhybrid ... med en 3,3 liters rekkesekser. «Fordi det er best», slår utviklingssjef Kunz rolig fast.
Utstyr: mix & match
I Norge droppes innstegsversjonen Prime-line, og vi sitter igjen med tre utstyrsnivåer:
- Exclusive line (pris: 569.900 kroner)
- Homura (594.900 kroner)
- Takumi (610.900 kroner)
I tillegg kommer en rekke utstyrspakker: Komfort, bekvemmelighet/lyd, panoramatak og ekstra kjøreassistanse. Man må altså krysse av i alle bokser for å nå maksprisen på 690.900 kroner.





Bilen skulle etter planen blitt lansert med brask og bram, men Mazda droppet det planlagte live-eventet på grunn av Ukraina-krigen. Her finner du produktvideoen som blir sluppet i stedet.
PS: Mazda-kjennere og lesere med god hukommelse vil huske at elbilen MX-30 har kunstig motorlyd. Lyden kommer til CX-60, også – men ifølge våre opplysninger i en betydelig nedtonet versjon.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen