![<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MODERNE DIESEL: </span>En ny Skoda Octavia diesel er ingen CO2-versting, ifølge ny forskning.](https://image.motor.no/197626.webp?imageId=197626&width=960&height=548&format=jpg)
NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.
Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.
***
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.
Produksjon og vraking
For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.
Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.
Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.
Har du lest disse sakene?
-
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
-
Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
10-punktsjekken med Carina Olset Hovda:
«Har alltid tenkt at jeg skal kjøpe meg drømmebilen»
-
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
-
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
-
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
-
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
-
Bare se, ikke kjøpe:
Her er en ny VW-SUV med nær 600 km rekkevidde
-
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
-
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
-
Matprofil om bensinstasjonene:
«Skuffende hvor vanskelig det er å finne god, sunn mat»
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Jeg som elsker bilen min...
«Hadde jeg visst at fiffen kjører G-Wagen, hadde jeg aldri kjøpt den»
-
10-punktsjekken med Jan Erik Larssen:
Autofil-Larssen parkerer alltid med «rumpa inn»
![<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØYERE TOTALUTSLIPP:</span> Ford Mustang Mach-E representerer de middels store elbilene i undersøkelsen. Det løpende CO2-utslippet er lavt, men i et livsløp blir totalen høyere enn på flere biler med fossilt drivstoff.](https://image.motor.no/202066.webp?imageId=202066&x=0.00&y=14.23&cropw=100.00&croph=85.77&width=968&height=554&format=jpg)
Ladevaner
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) |
Fiat 500e | Elektrisk | 26–35 |
Hyundai Kona | Elektrisk | 27–39 |
Renault Zoe | Elektrisk | 29–40 |
Volkswagen ID.3 | Elektrisk | 33–49 |
Lexus UX | Elektrisk | 31–48 |
Nissan Leaf | Elektrisk | 34–45 |
Mustang Mach-E (4x4) | Elektrisk | 43–55 |
Hyundai Nexo | Hydrogen | 39–68 |
Volkswagen Golf GTE | Ladehybrid | 30–72 |
Mitsubishi Outlander | Ladehybrid | 49–88 |
Toyota Yaris | Hybrid | 35–55 |
Honda Jazz | Hybrid | 37–59 |
Toyota C-HR 1,8 | Hybrid | 38–60 |
Skoda Octavia | Diesel | 38–49 |
BMW 320 aut. | Diesel | 46–60 |
Mercedes-C 220 d aut. | Diesel | 41–64 |
Ford Kuga | Diesel | 48–61 |
Peugeot 3008 aut. | Diesel | 43–62 |
Volkswagen Passat aut. | Diesel | 47–63 |
BMW X1 xDrive aut. | Diesel | 51–68 |
Volvo XC60 aut. | Diesel | 60–81 |
Volkswagen Polo 1,0 | Bensin | 39–57 |
Peugeot 208 1,2 | Bensin | 42–58 |
Volkswagen Golf 1,5 | Bensin | 40–52 |
BMW 118i | Bensin | 48–59 |
Audi A3 | Bensin | 52–61 |
Nissan Qashqai | Bensin | 53–64 |
Mazda CX-5 | Bensin | 53–71 |
Mest lest på Motor.no:
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
-
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
-
Marius rammes av avgiftsregler:
Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»
-
Porsche-kunde fikk uoriginalt:
Krevde 177.000 kr for nye dekk og felger
-
Samina og Torstein leide ut bilen sin:
Leietakeren stjal bilen og kjørte den til Belgia
-
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
-
Bruktbilsvindel:
Denne rustbomben ble EU-godkjent
-
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
-
Lekkasje fra toalettet:
«Flott bobil» var reparasjonsobjekt
-
Lagringskonflikt:
Usolgte Teslaer hoper seg opp i Tyskland
-
Ulovlig, mener NAF:
Forhandler krever tilbakekjøp av innbyttevogn
-
Angret på Hongqi-kjøpet:
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
Diesel bedre ...
Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:
- Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
- Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.
Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.
Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.