
NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.
Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.
***
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.
Produksjon og vraking
For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.
Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.
Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.
Har du lest disse sakene?
-
Ekspertene vitnet:
Var gassen trykket inn under Drøbak-ulykken?
-
Skandale i Sveits:
Best å skrote alt fossilt? Elbil-rapport holdt skjult
-
Rettssak etter Drøbak-ulykken:
Vitnestrøm om feil på VWs elbiler
-
Nissan vender bladet:
Nå ser Leaf plutselig ut som en stilig bil
-
Fikk bot:
Er det lov å stå her?
-
Historisk rettssak:
– Jeg så at foten var på bremsen. Men farten bare økte
-
Utleie av privat bil:
Skrapet opp bilen hans – sa ingenting
-
10-punktsjekken med Knut Skogstad:
Broom-sjefen: Bilen varer så lenge man vil den skal vare
-
Vi med gøy biler fra øst:
Et samuraisverd med fire hjul
-
79
Test: Skoda Elroq
Kanskje rett og slett den beste Skodaen
-
Norgeslansering:
Dette blir prisen på Hyundai Ioniq 9
-
Bensin opp i Stortinget:
Beholder vi 98 oktan? I dag kommer et viktig svar
-
Sjeldne jordarter:
– Hele bilindustrien har panikk
-
BMW-skade til 304.000 kr:
Gjensidige nektet å erstatte trimmet bil – tapte
-
Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser
Den er blitt så bra at man blir litt trist
-
10-punktsjekken med Martin Bech Holte:
Se økonomens triks for å kjøpe billig bruktbil
-
Store forskjeller:
Disse dekkmerkene slites minst

Ladevaner
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) |
Fiat 500e | Elektrisk | 26–35 |
Hyundai Kona | Elektrisk | 27–39 |
Renault Zoe | Elektrisk | 29–40 |
Volkswagen ID.3 | Elektrisk | 33–49 |
Lexus UX | Elektrisk | 31–48 |
Nissan Leaf | Elektrisk | 34–45 |
Mustang Mach-E (4x4) | Elektrisk | 43–55 |
Hyundai Nexo | Hydrogen | 39–68 |
Volkswagen Golf GTE | Ladehybrid | 30–72 |
Mitsubishi Outlander | Ladehybrid | 49–88 |
Toyota Yaris | Hybrid | 35–55 |
Honda Jazz | Hybrid | 37–59 |
Toyota C-HR 1,8 | Hybrid | 38–60 |
Skoda Octavia | Diesel | 38–49 |
BMW 320 aut. | Diesel | 46–60 |
Mercedes-C 220 d aut. | Diesel | 41–64 |
Ford Kuga | Diesel | 48–61 |
Peugeot 3008 aut. | Diesel | 43–62 |
Volkswagen Passat aut. | Diesel | 47–63 |
BMW X1 xDrive aut. | Diesel | 51–68 |
Volvo XC60 aut. | Diesel | 60–81 |
Volkswagen Polo 1,0 | Bensin | 39–57 |
Peugeot 208 1,2 | Bensin | 42–58 |
Volkswagen Golf 1,5 | Bensin | 40–52 |
BMW 118i | Bensin | 48–59 |
Audi A3 | Bensin | 52–61 |
Nissan Qashqai | Bensin | 53–64 |
Mazda CX-5 | Bensin | 53–71 |
Mest lest på Motor.no:
-
Advarsler fra alle kanter:
Første konkurs i Kina-priskrigen
-
Rekkeviddetesten sommeren 2025:
832 km: Rekorder for fall i rekkeviddetesten
-
Trang parkering:
– Kan ikke tro at dette er to P-plasser
-
Fikset det selv:
Trengte ikke veihjelp, måtte likevel betale
-
Se merketoppen:
Disse bilene har best rustbeskyttelse
-
Vil ikke bruke den:
– Denne bilen stinker
-
Polestar 4:
Disse bilene er helt ubrukt – nå vrakes de
-
Advarer mot svindel:
– Ikke betal Autopass-fakturaen
-
Økende trend:
Ødelegger bilbeltet med skruer
-
Tapte i lagmannsretten:
Hanne får ikke lov å parkere på egen tomt
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
Under 18 kr:
Nå synker bensinprisene i Norge og Sverige
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
Diesel bedre ...
Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:
- Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
- Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.
Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.
Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.