MODERNE DIESEL: En ny Skoda Octavia diesel er ingen CO2-versting, ifølge ny forskning.
MODERNE DIESEL: En ny Skoda Octavia diesel er ingen CO2-versting, ifølge ny forskning.

NB! KORRIGERT

Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang

Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.

***

Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.

Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.

Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.

Produksjon og vraking

For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.

Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.

Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØYERE TOTALUTSLIPP:</span> Ford Mustang Mach-E representerer de middels store elbilene i undersøkelsen. Det løpende CO2-utslippet er lavt, men i et livsløp blir totalen høyere enn på flere biler med fossilt drivstoff.
HØYERE TOTALUTSLIPP: Ford Mustang Mach-E representerer de middels store elbilene i undersøkelsen. Det løpende CO2-utslippet er lavt, men i et livsløp blir totalen høyere enn på flere biler med fossilt drivstoff.

Ladevaner

Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.

For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.

Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):

Bilmodell Drivstoff Co2-utslipp i tonn (fra-til)
Fiat 500eElektrisk26–35
Hyundai KonaElektrisk27–39
Renault ZoeElektrisk29–40
Volkswagen ID.3Elektrisk33–49
Lexus UXElektrisk31–48
Nissan LeafElektrisk34–45
Mustang Mach-E (4x4)Elektrisk43–55
Hyundai NexoHydrogen39–68
Volkswagen Golf GTELadehybrid30–72
Mitsubishi OutlanderLadehybrid49–88
Toyota YarisHybrid35–55
Honda JazzHybrid37–59
Toyota C-HR 1,8Hybrid38–60
Skoda OctaviaDiesel38–49
BMW 320 aut.Diesel46–60
Mercedes-C 220 d aut.Diesel41–64
Ford KugaDiesel48–61
Peugeot 3008 aut.Diesel43–62
Volkswagen Passat aut.Diesel47–63
BMW X1 xDrive aut.Diesel51–68
Volvo XC60 aut.Diesel60–81
Volkswagen Polo 1,0Bensin39–57
Peugeot 208 1,2Bensin42–58
Volkswagen Golf 1,5Bensin40–52
BMW 118iBensin48–59
Audi A3Bensin52–61
Nissan QashqaiBensin53–64
Mazda CX-5Bensin53–71

Diesel bedre ...

Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:

  • Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
  • Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.

Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.

Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.