NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.
Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.
***
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.
Produksjon og vraking
For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.
Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.
Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.
Har du lest disse sakene?
-
Rekkeviddetest vinter 2025:
Her er alle testbilene – gjør deg klar for ny rekord
-
Dropper siste fjellklatring:
Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten
-
Se bildene:
EU-godkjent med store rustskader
-
10-punktsjekken med Harald Skjøldt:
– Kjenner meg ikke igjen i all Tesla-misnøyen
-
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
-
Vi som kjører laaaangt:
Holder denne 55-åringen 600 mil i ett strekk?
-
Oppgradert bestselger:
Her er den nye Model Y
-
Tesla-problemer:
Sindres Tesla rammet av omfattende datafeil
-
Peugeot e-3008 og e-5008:
Får «kjøreforbud» i Danmark
-
Markedsføring:
Denne bilen koster 82.000 kroner mer enn du tror
-
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå
-
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
-
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
Vi som deler Hagles bilsmak:
Er dette landets tøffeste bil-band?
-
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
DOKUMENTERT:
Kina overtar bilverdenen? «Vi må begynne å tenke oss det utenkelige»
-
Bilpraten:
Slik tenker ekspertene om 2025
Ladevaner
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) |
Fiat 500e | Elektrisk | 26–35 |
Hyundai Kona | Elektrisk | 27–39 |
Renault Zoe | Elektrisk | 29–40 |
Volkswagen ID.3 | Elektrisk | 33–49 |
Lexus UX | Elektrisk | 31–48 |
Nissan Leaf | Elektrisk | 34–45 |
Mustang Mach-E (4x4) | Elektrisk | 43–55 |
Hyundai Nexo | Hydrogen | 39–68 |
Volkswagen Golf GTE | Ladehybrid | 30–72 |
Mitsubishi Outlander | Ladehybrid | 49–88 |
Toyota Yaris | Hybrid | 35–55 |
Honda Jazz | Hybrid | 37–59 |
Toyota C-HR 1,8 | Hybrid | 38–60 |
Skoda Octavia | Diesel | 38–49 |
BMW 320 aut. | Diesel | 46–60 |
Mercedes-C 220 d aut. | Diesel | 41–64 |
Ford Kuga | Diesel | 48–61 |
Peugeot 3008 aut. | Diesel | 43–62 |
Volkswagen Passat aut. | Diesel | 47–63 |
BMW X1 xDrive aut. | Diesel | 51–68 |
Volvo XC60 aut. | Diesel | 60–81 |
Volkswagen Polo 1,0 | Bensin | 39–57 |
Peugeot 208 1,2 | Bensin | 42–58 |
Volkswagen Golf 1,5 | Bensin | 40–52 |
BMW 118i | Bensin | 48–59 |
Audi A3 | Bensin | 52–61 |
Nissan Qashqai | Bensin | 53–64 |
Mazda CX-5 | Bensin | 53–71 |
Mest lest på Motor.no:
-
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
-
BMW-fører:
Ville betale for to plasser og stå slik – fikk bot
-
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
-
Hodebry for Møller:
Kjøpte millionbil, men hentet den aldri
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
-
Ulovlig lyktepynt:
Vegvesenet advarer mot ny lyktetrend
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
Diesel bedre ...
Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:
- Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
- Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.
Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.
Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.