NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.
Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.
***
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.
Produksjon og vraking
For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.
Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.
Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.
Har du lest disse sakene?
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Porsche Macan:
Når du trenger både familie- og sportsbil
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Europas største bilistorganisasjon:
Refser kinesernes assistansesystemer
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
10-punktsjekken med Dag Erik Pedersen:
«Var litt skeptisk til elektrisk. Nå er jeg overbevist»
-
Vi som elsker bakgårdsbiler:
Se nordmenns skjulte bil-moro
-
Hundrevis av milliarder:
Musk kjemper for tidenes høyeste lønn
-
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
-
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
-
Polestar 4 klar:
Her avdukes første Polestar uten bakrute i Oslo
-
Eksepsjonelt låvefunn:
Lyst på en «splitter ny», klassisk Mini? Eller en 2CV?
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
-
Ti på to eller kvart på tre?
Slik kan det være livsfarlig å sitte når du kjører bil
-
Merkeforhandlere:
Oppgir feil numre på understell
-
10-punktsjekken med Marit Vea:
«Det er ikke med lett hjerte jeg kjører denne bilen»
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Ladevaner
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) |
Fiat 500e | Elektrisk | 26–35 |
Hyundai Kona | Elektrisk | 27–39 |
Renault Zoe | Elektrisk | 29–40 |
Volkswagen ID.3 | Elektrisk | 33–49 |
Lexus UX | Elektrisk | 31–48 |
Nissan Leaf | Elektrisk | 34–45 |
Mustang Mach-E (4x4) | Elektrisk | 43–55 |
Hyundai Nexo | Hydrogen | 39–68 |
Volkswagen Golf GTE | Ladehybrid | 30–72 |
Mitsubishi Outlander | Ladehybrid | 49–88 |
Toyota Yaris | Hybrid | 35–55 |
Honda Jazz | Hybrid | 37–59 |
Toyota C-HR 1,8 | Hybrid | 38–60 |
Skoda Octavia | Diesel | 38–49 |
BMW 320 aut. | Diesel | 46–60 |
Mercedes-C 220 d aut. | Diesel | 41–64 |
Ford Kuga | Diesel | 48–61 |
Peugeot 3008 aut. | Diesel | 43–62 |
Volkswagen Passat aut. | Diesel | 47–63 |
BMW X1 xDrive aut. | Diesel | 51–68 |
Volvo XC60 aut. | Diesel | 60–81 |
Volkswagen Polo 1,0 | Bensin | 39–57 |
Peugeot 208 1,2 | Bensin | 42–58 |
Volkswagen Golf 1,5 | Bensin | 40–52 |
BMW 118i | Bensin | 48–59 |
Audi A3 | Bensin | 52–61 |
Nissan Qashqai | Bensin | 53–64 |
Mazda CX-5 | Bensin | 53–71 |
Mest lest på Motor.no:
-
Parkeringsselskap:
Krevde 3200 kroner for 41 sekunder
-
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
-
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
-
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
-
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
-
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
-
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
-
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
-
Lakk-verksted tapte:
Krevde 433.000 i P-gebyr, tapte i retten så det sang
-
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn
-
Nye regler for bilsalg:
Disse bruktbilene selges ulovlig fra storforhandlere
-
Professor i elektrisitet:
– Elbilen kan lades fra vegguttaket
-
Politiet anket frikjennelse:
Arild spiste fersken – bøtelagt for mobilbruk
-
Rekkeviddetesten 2024:
Vi skjønner godt hvorfor Toyota ikke vil være med
-
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
-
«Ulykkelig Tesla-eier»:
Ruben byttet Teslaen mot denne
-
Sondre kjøpte brukt Tesla:
Bilforhandleren hemmeligholdt NAF-testen
Diesel bedre ...
Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:
- Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
- Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.
Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.
Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.