
NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.
Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.
***
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.
Produksjon og vraking
For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.
Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.
Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye koster billånet:
Nå fyker billånsrenten opp
-
Nye kalkyler fra OFV:
Bilkostnadene opp mellom 8 og 15 prosent i 2022
-
Ny GLC Coupé:
Mercedes lokker med 13 mil på strøm
-
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
-
Lexus-sjefen i Norge:
«I noen tilfeller vil vi anbefale kunden å velge noe annet enn elbil»
-
Fords nye elbil:
Elektrisk Explorer støtter seg på både arv og miljø
-
Hydrogen-topp venter mange biler:
«Kan lage hydrogen-biler som går 100 mil»
-
Rust-ødelagt elbil:
Ford håper å få Karls bil på veien igjen
-
Prøvekjørt: BMW iX5 Hydrogen
Her er første test av BMWs hydrogen-SUV
-
Vi som stadig stopper på rasteplasser:
Beste med den norske bilturen? Rastepausen!
-
Steinsprut og riper:
Vasken avdekket et hundretalls skader
-
Oppgradert XC40 og C40:
Nærmer seg rekkevidde på 60 mil
-
Rekordtall for Porsche:
Suser mot inntektstoppen med bensin
-
Volkswagen ID.2 presentert:
Golf-flørt med forhjulstrekk til under 300.000
-
Easee-forbud i Sverige:
«Skuffet over at norske myndigheter ikke så på dette for flere år siden»
-
Batterikassen ødelagt av rust:
Nå håper Karl å få 5000 kr for denne bilen
-
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr

Ladevaner
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) |
Fiat 500e | Elektrisk | 26–35 |
Hyundai Kona | Elektrisk | 27–39 |
Renault Zoe | Elektrisk | 29–40 |
Volkswagen ID.3 | Elektrisk | 33–49 |
Lexus UX | Elektrisk | 31–48 |
Nissan Leaf | Elektrisk | 34–45 |
Mustang Mach-E (4x4) | Elektrisk | 43–55 |
Hyundai Nexo | Hydrogen | 39–68 |
Volkswagen Golf GTE | Ladehybrid | 30–72 |
Mitsubishi Outlander | Ladehybrid | 49–88 |
Toyota Yaris | Hybrid | 35–55 |
Honda Jazz | Hybrid | 37–59 |
Toyota C-HR 1,8 | Hybrid | 38–60 |
Skoda Octavia | Diesel | 38–49 |
BMW 320 aut. | Diesel | 46–60 |
Mercedes-C 220 d aut. | Diesel | 41–64 |
Ford Kuga | Diesel | 48–61 |
Peugeot 3008 aut. | Diesel | 43–62 |
Volkswagen Passat aut. | Diesel | 47–63 |
BMW X1 xDrive aut. | Diesel | 51–68 |
Volvo XC60 aut. | Diesel | 60–81 |
Volkswagen Polo 1,0 | Bensin | 39–57 |
Peugeot 208 1,2 | Bensin | 42–58 |
Volkswagen Golf 1,5 | Bensin | 40–52 |
BMW 118i | Bensin | 48–59 |
Audi A3 | Bensin | 52–61 |
Nissan Qashqai | Bensin | 53–64 |
Mazda CX-5 | Bensin | 53–71 |
Mest lest på Motor.no:
-
Ødela del til MG-batteriet
Takst: 940.000 kr for å reparere bil til 380.000
-
Jaguar-overraskelse til jul:
Må betale 25.000 kr for ny bilnøkkel
-
Bruktbilsalg:
Påsto at motor var byttet – nektet å betale
-
Se bildene:
Slik ble Hongqi-hengerfestet montert
-
Bilkjøpet har blitt et mareritt:
Taper flere hundre tusen på manglende service
-
Konflikt om snøbrøyting:
Brøytet uten avtale – og sendte regning
-
Bilforhandler tapte:
Frikjent for å ha brukt bilen feil
-
Quiz:
Vikeplikt, forbikjøring, parkering ... kan du dette?
-
Bruktbilsalg:
Tesla trakk innbytte-tilbud på 190.000 uten forvarsel
-
Se bildene:
Rett etter kjøpet ble bruktbilen avskiltet
-
Se bildene:
Skjulte rust med byggeskum og myggnetting
-
Årets beste bilkjøp #6: Toyota bZ4X
Det lyser rødt for verdens største bilprodusent
-
Svein Halvard har et spesielt problem:
Tesla greier ikke å feste setet på millionbilen
-
Årets beste bilkjøp #11–20:
Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen
-
Passaten til Reidar mister trekkraften:
I konflikt med Møller i seks år
-
Vi som elsker svære elbiler:
– Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
-
Forbrukstest av Toyota bZ4X og Subaru Solterra:
Noe er merkelig uferdig med disse bilene
Diesel bedre ...
Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:
- Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
- Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.
Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.
Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.