NYTT FJES: Kia Sportage blir snart å se på norske veier. Motor har prøvekjørt en første utgave med tyske skilter.

Prøvekjørt: Kia Sportage

Har fått selvtillit til å utfordre sjefen

Du ser allerede på lyktedesignet at Kia er trygge på seg selv for tiden. Med ladehybriden Sportage sikter de seg inn på selveste Toyota RAV4.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Komfort, kvalitetsfølelse, særpreg.

Minus:

Hengervekt.

Kias nye helelektriske modell, EV6, har fått fortjent mye oppmerksomhet og ros. Plutselig er merkevaren blitt interessant for et langt bredere publikum, ikke minst de unge som vil ha litt friskere design og mer mobilliknende funksjoner.

Teknisk lik

Men alle som leser Motor, vet at Kia har laget en rekke fine biler lenge innen de siste helelektriske kom på veien. Ikke minst Sorrento (les test her), som er litt større enn Sportage, men som teknisk sett er nærmest identisk.

Kia Sportage

  • Pris fra: 499.900.
  • Motor/drivlinje: Bensinturbo på 180 hk, elmotor på 91 hk. Systemeffekt: 265 hk/350 nm. 6-trinns automatgir. Firehjulsdrift.
  • Rekkevidde strøm: 70 km.
  • 0–100 km/t: 8,2 sek.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 452/ 187/170.
  • Bagasjevolum (som femseter): 540 liter.
  • Vekt: 1922 kilo.

Mye positivt

Motor har fått anledning til å prøvekjøre et helt ferskt eksemplar av Sportage på norske vinterveier. En såkalt førproduksjonsbil, som av og til kan framstå litt uferdig på detaljnivå. Men vi fant ingenting under vår prøvekjøring som påvirket totalinntrykket negativt.

Derimot fant vi mye positivt. Og på mange måter understrekes Kias selvtillit av at Sportage ikke utfordrer Toyota RAV4 på opplagte målbare områder som plass, krefter eller pris.

SUV-FORM: Femte generasjon Sportage legger seg størrelsesmessig trygt plassert i klassen med kompakt-SUV-er.
ELEGANT: Instrumentpanelet er både fint å se på og logisk å betjene. Med den oransje pilen på panelet under infotainmentskjermen, skifter du fra funksjoner som styrer volum og kanalvalg, til styring av varme og vifte.

Silkehansker

Den er derimot en uhyre sterk utfordrer på mer emosjonelle parametere som komfort, kvalitetsfølelse og generell velvære. Mens RAV4 er en grovere SUV som du kan betjene med polvottene på, har Sportage et langt mer moderne og elegant førermiljø, som krever silkehansker og helst litt dempet belysning.

PASSE: Sportage prøver ikke å sette noen ny standard plassmessig, men legger seg på nivå med kjente konkurrenter som Ford Kuga og Hyundai Tucson – ørlite under Toyota RAV4.

Elegant

Selve instrumentpanelet er identisk med det du finner i nevnte Kia EV6. Det betyr to slanke skjermer i halve instrumentpanelets bredde. Designet i luftdyser og andre paneler er mer inspirert av nevnte Sorento, og tar dermed inn litt av det grove SUV-preget vi finner i RAV4. Det hele er elegant og stort sett logisk.

Vi liker muligheten til å kunne skifte funksjoner på det liggende panelet under infotainmentskjermen. Med et lite trykk blir hjulene som styrer varme og vifte til klimaanlegget, omgjort til hjulene som styrer volum og kanalvalg.

540 LITER: Bagasjeplassen er bra for klassen, og nedfellbart midtsete bak er et stort pluss om man skal laste inn ski eller andre lange gjenstander.

Spesielle Kia-dører

En spesiell og omtenksom detalj er den lille forhøyningen på innsiden av døren, som gjør den enklere å trekke til seg og lukke. Det er flere enn Motor som har reagert på at de innvendige håndtakene på enkelte Kia-dører sitter så langt bak at man helst bør noen hundre tusen år tilbake i evolusjonen for å ha armer som når dem.

Vår bil er en GT Line, som er en velkjent utstyrslinje fra Kia. Bilene som kommer til Norge, har andre utstyrspakker med andre navn, men tradisjonelt får du mye utstyr for pengene av Kia.

GODE LYS: Si hva du vil om designet, men effekten i de nye lysene fra Kia oppleves som bra – selv om vi ikke fikk testet dem ut under ideelle forhold.
LEKER SEG: Femte generasjon Sportage er mer konservativ i designet enn elbilen EV6, men designerne leker seg fortsatt med detaljene.

Rekkevidde: 70 km

Sportage skal klare sju mil på strøm. På denne tiden av året kan du trekke fra rundt to mil. Men fortsatt vil det meste av hverdagskjøringen dekkes opp for folk flest.

Og totalforbruket blir også pent med en velfungerende hybridlinje når eldriften opphører.

Lavere støynivå

265 hester gir utmerket skyv, men ved hardt gasspådrag tar det litt tid før girkasse og motor blir helt enige om samarbeidsformen. Denne forsinkelsen kjenner vi igjen fra øvrige ladehybrider.

Ved litt roligere kjøring er alt mykt og harmonisk. Motoren går svært stille. Både fra motorrom og underlag er støynivået lavere enn på RAV4.

Priser:

Primessig legger Sportage seg noen tusenlapper under konsernsøsken Hyundai Tucson, og 50- 60.000 under RAV4.

  • Comfort: 500.000 (ink. omkostninger). Har blant annet ryggekamera, adaptiv fartsholder, elektrisk justerbare forseter, takrails og understellsbehandling.
  • Active: 535.000. Har i tillegg intelligente fjernlys, Kias meget gode blindsonevarsling, elektrisk baklukeåpner og trådløs mobillader.
  • Exclusive: 570.000. Her får du i tillegg seter med delvis semsket skinn, ventilerte seter foran og oppgradert lydsystem.