ELBILBRIKKE: Her passerer Motor bomstasjonen mellom Hamar og Elverum med brikke for elbil i en bensinbil.
Foto: GEIR RØED
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Statens vegvesen lover å tette mulighetene for misbruk av bompengebrikkene til høsten. Det synes etaten er raskt nok.
Motor har to ganger – i fjor sommer og nå i vår – dokumentert at du med bompengebrikke registrert på en elbil kan passere bomstasjonene med en bensin- eller dieselbil helt gratis , eller til bare en brøkdel av de egentlige takstene.
Det eneste du må gjøre er å fysisk flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en hvilken som helst bensin- eller dieselbil.
Flere politikere på Stortinget, samt samferdselsministeren, har bedt vegvesenet stanse muligheten for misbruk.
Mer om bompenger:
Bompenger:
Dette kostet 3000 kroner
Utenlandske bilister:
Skylder 186 millioner kr i bompenger
Forbrukerrådets tall:
Møller og Tesla topper listene ingen vil være på
Mystisk feil:
Christoffer klarer ikke å få bilen til å holde kjeft
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
Ikke lenge igjen:
Fjellinjen vet når elbiler er i flertall i Oslo
Bergen:
Flere elbiler gir bompengeproblem
Nye tall fra NAF:
Bilen tar innersvingen på bussen i byene
Rødt i Oslo reagerer:
Oslo Øst betaler mer i bompenger enn Oslo Vest
Kjells sak er løst:
Til slutt fikk han penger fra bomselskapet
Alternativ NTP:
Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger
Byvekstavtalen:
Mener Oslopakke 3 blir et «bompengesjokk»
Utenlandske biler:
Over 9 millioner bompasseringer står ubetalt
Bompengefellen:
Nå skal alle varsles
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
MDG vil skrote bomstasjonene:
Hevder veiprising gir mindre trafikk i Oslo
Undersøkelse:
Flere kjørte bil og betalte mer i bompenger i 2023
Lite inkasso:
Betaler bompenger, også i dårlige tider
Oslo:
Øker prisene på bompasseringer
Ny analyse om Stor-Oslo:
– Kraftige tiltak må til for å stanse vekst i biltrafikken
Samferdselsministeren:
Vil begrense månedsgebyrer for bombrikker
Se oversikt:
Dette er forskjellen på bombrikkene
Lover å informere bedre:
Forsikringsselskap vil bidra til at færre går i bompengefelle
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
NAF:
Bompenger ga eksplosiv elbilinteresse
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftig økning:
Én av to mener bompenger er blitt et økonomisk problem
Sparer 35 mill. i måneden:
Nå skal alle få denne fordelen i Oslo-bommene
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Trøbbel med bombrikkene:
Må sjekke 10 mill. bompasseringer manuelt
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
800 millioner kroner:
NAF mener rentesmell kan forlenge bompengetiden
Bompasseringer:
I fjor gjorde vi dette over én milliard ganger
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Kjøpte flippe-skilt i Thailand:
Dømt for å ha lurt bomselskaper med dette skiltet
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Mot rekord:
Staten fikk inn over 13 mrd. i bompenger i 2022
2022:
Flere bompasseringer i Oslo
Gikk i bompengefella:
Solgte bilen og fortsatte å betale bompengene
Fjellinjen:
Færre passeringer gjennom Oslos bomstasjoner
NAF:
Én av to sier bompengene er for høye
Strid om bompengesystem:
Anker bompengekonflikt til høyesterett
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Endret 1. september:
Trafikknedgang i Oslo etter bompengeøkning
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i seks år
Nye tall:
Økte bompenger gir redusert trafikk i Oslo-området
Tredobling for elbiler:
Bomringprisene kraftig til værs i Oslo denne uka
Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
Fikk gebyr på fem millioner:
Bilistene må betale bomselskapets bot
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
Ole Martin klarte ikke å vente:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
– Skjer raskt Men det skjer først til høsten.
– Vi har i lengre tid jobbet med å utvikle en helt ny systemløsning for bompengeinnkreving. Utrullingen av denne løsningen begynner nå i helgen, fra 1. mai. I dette arbeidet har vi også jobbet med å få på plass funksjonalitet som setter en stopper for mulighetene til å kjøre med elbilbrikke i en fossilbil. Dette vil være på plass i løpet av høsten 2021, sier prosjektleder Bjørn Roar Eriksen i Statens vegvesen.
– Hvorfor har det ikke skjedd raskere, slik flere stortingspolitikere og statsråden har ønsket?
– Vi opplever at dette skjer raskt.
Få kontroller Ingen vet hvor omfattende misbruk det er av bompengebrikker. Men det er svært lett å gjøre, og kontrollene er få.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) ber snikerne stoppe.
– Bilister som jukser ved passeringer av bomstasjoner, for på den måten slippe å betale eller betale mindre bompenger enn de egentlig skal, bidrar til økt bompengebelastning for øvrige bilister som følger reglene, skriver statsråden i en epost gjennom sin kommunikasjonsavdeling.
Han ønsker derfor å gjøre juks vanskelig.
– Ødelegger tilliten Også NAF-sjef Stig Skjøstad forventer tetting av snike-hullet. Han reagerte kraftig da Motor første gang avslørte svakhetene ved bompengeinnkrevingen.
– Tillit er avgjørende for pengeinnkrevingssystemet. Når feil blir avdekket, lovnader gis om å rette opp, og ingenting skjer, så ødelegger det tilliten til systemet. Jeg forventer at de nå tar tak i saken og løser det, sier Skjøstad.
Les også:
10 storselgere:
Fem år gamle bruktbiler: Dette er de vanligste feilene
Bilklassen vokser hurtig:
15 seks- og sjusetere for storfamiliene
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
Anker til Høyesterett:
Frykter milliardsmell for manglende firehjulstrekk
Ny generasjon:
Her er Mercedes' elektriske framtid
Porsche på topp:
Kraftig økning i «fossilskilt» på elbiler
Tesla-skam eller ikke:
Nå gjør Tesla et byks på salgsstatistikken igjen
Prøvekjørt: Cupra Born VZ
Her får du litt av den gode, gamle GTI-følelsen
Tre nye Lexus-elbiler:
Nå kommer rattet bilverdenen har ventet på
Innen 20 måneder:
Toyota kommer med tre elektriske tungvektere
Forbedret bZ4X kommer i høst:
Store forbedringer på Toyota bZ4X
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
Ikke godkjent til oppkjøring:
Bremsen overstyrer ikke gassen i VW ID.4
Prøvekjørt: Volvo EX90
Her tar Volvo tilbake
statusen som «vinterbilen»
10-punktsjekken med Oddvar Brå:
«Raske sportsbiler er helt håpløst»
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
Se bildene:
Her stikker bilførerne fra parkeringsbøtene
Medlem
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
Her er deres sjette elbil:
Aldri har en Volvo hatt bedre rekkevidde
Batteritest:
Elbilenes batterier er mye bedre enn fryktet
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Nå blir bestselgeren et lite beist
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
Se oversikten:
Her er de elektriske entusiastbilene
10-punktsjekken med Hedda Berntsen:
– Jeg synes bil er gøy, gøy, gøy
Vi med politibiler som hobby:
Helt sjef å kjøre politibil!
Kan knekke:
Nå tilbyr Tesla løsning på dette problemet
Flyplass-parkering:
Elbil-eiere med «fossil-skilt» får ikke rabatt
Prøvekjørt: Mercedes E 300 de All-Terrain
Dieselen er ikke helt død – heldigvis
Motor har sammenliknet:
Er endringene verdt nesten 50.000?
Høye bildel-priser:
Slik unngikk Rita og Trond å vrake bilen
Bruktbilpriser:
Jekket opp prisen med 129.000 kr på fire dager
10-punktsjekken med Hanne Hattrem:
«Vet godt hvilke merker og modeller jeg ikke vil vurdere å kjøpe»
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
Kommer i løpet av et år:
Her er de ferskeste elbilnyhetene
Vi som koser oss i kei cars:
De fant stor lykke i liten bil
Bobilkjøp:
Dagen etter kjøpet ble vannlekkasjen oppdaget
Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
Ny Volvo XC40-krasj:
Volvoen fløy over stokk og stein
Prøvekjørt: Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Så lite fornuft, så mye moro
Dør: 45.000 kroner
Ekstreme priser på kinesiske bildeler
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
Sandvika-ulykken:
Nå undersøkes ulykkesbilen på nytt
Lagmannsretten:
Får heve kjøp av bil som mangler 4x4 ved rygging
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Her har noen tenkt innenfor boksen
Minst 12 hendelser:
Mener ID.3-ulykke kan skyldes teknisk feil
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
10-punktsjekken med Ole Gustav Gjekstad:
Tatt fire ganger i fotoboks på én dag
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester
Bilutstillingen eCarExpo 2025:
Se bilnyhetene som er på vei til Norge
Volvo XC40-ulykkene:
Volvo-krasj: «Det hviler et stort ansvar på produsenten»
Prøvekjørt: Citroën E-C3 Aircross
Gjør det fristende å være fornuftig
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
Prøvekjørt: Fiat Grande Panda
Fiat frister med billig, smått og lekkert
«To år etter» Skoda:
Ford lager bare 2024-modeller langt inn i 2025
10-punktsjekken med Simen Agdestein:
Stormesteren måtte kvitte seg med rumpeplageren
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
Vi som vil ha naboens bil:
Hvor smart er det å kjøpe bil av naboen?
Bileksperter reagerer:
Skoda selger 2026-modeller i januar 2025
Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo
Her har Nissan hatt det gøy med Ariya
Gebyr: 69 kroner
Vant prinsippsak om parkering – «hårreisende»
Omfattende feil:
Kjøpte rusten bruktbil, nå står den her
Brannfare i Audi e-tron:
Remy har kjørt snart ett år med dette merket
10-punktsjekken med Ådne Søndrål:
«Kan bli helt rabiat hvis den ikke fungerer»
Prøvekjørt: Volvo XC90 T8
Oppgradert bil for Overklasse-Svensson
Vi som kjører 80-tallsstil:
Han fikk bøter for Toyotaens utstyr
Nye Model Y:
Ny Model Y: Nesten 100.000 dyrere – dette får du
Blendes du av kraftige lykter?
Her er de smarte rådene for å ikke blendes i trafikken
Finregningen er klar:
Her er rekkevidde-dommen – så mye får du per krone
Prøvekjørt: Citroën E-C4
Fortsatt uslåelig på komfort
Fukt i VW Golf:
Bilkjøperen kom hjem og fant skumle flekker
Prøvekjørt: Mercedes-Benz EQE SUV Special Edition
Kanskje er billig luksus rett og slett best
10–80 prosent:
Alle ladetest-resultatene – store tidsforskjeller
Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils
Forbrukerrådets tall:
Møller og Tesla topper listene ingen vil være på
Alvorlig batterifeil på Audi:
Møller ba Morten vente i 9 måneder på time
Ladefart:
Ladetilbudet er godt nok – det er bilene det står på
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
Manglende firehjulstrekk:
Kjemper for å bli kvitt bil med ukjent svakhet
Kommentar: bilen som forsvant
Dårlig forklaring, Renault
Rekkeviddetest vinter 2025:
Her er alle testbilene – klart for ny rekord
Dropper siste fjellklatring:
Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten
Se bildene:
EU-godkjent med store rustskader
10-punktsjekken med Harald Skjøldt:
– Kjenner meg ikke igjen i all Tesla-misnøyen
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
Vi som kjører laaaangt:
Holder denne 55-åringen 600 mil i ett strekk?
Oppgradert bestselger:
Her er den nye Model Y
Tesla-problemer:
Sindres Tesla rammet av omfattende datafeil
Peugeot e-3008 og e-5008:
Får «kjøreforbud» i Danmark
Markedsføring:
Denne bilen koster 82.000 kroner mer enn du tror
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
Vi som deler Hagles bilsmak:
Er dette landets tøffeste bil-band?
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
DOKUMENTERT:
Kina overtar bilverdenen? «Vi må begynne å tenke oss det utenkelige»
Bilpraten:
Slik tenker ekspertene om 2025
Smått og godt:
Dette er bilene vi venter på i 2025
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5
Denne tåler fint å være litt dyrere