ELBILBRIKKE: Her passerer Motor bomstasjonen mellom Hamar og Elverum med brikke for elbil i en bensinbil.
Foto: GEIR RØED
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Statens vegvesen lover å tette mulighetene for misbruk av bompengebrikkene til høsten. Det synes etaten er raskt nok.
Motor har to ganger – i fjor sommer og nå i vår – dokumentert at du med bompengebrikke registrert på en elbil kan passere bomstasjonene med en bensin- eller dieselbil helt gratis , eller til bare en brøkdel av de egentlige takstene.
Det eneste du må gjøre er å fysisk flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en hvilken som helst bensin- eller dieselbil.
Flere politikere på Stortinget, samt samferdselsministeren, har bedt vegvesenet stanse muligheten for misbruk.
Mer om bompenger:
Lite inkasso:
Betaler bompenger, også i dårlige tider
Oslo:
Øker prisene på bompasseringer
Ny analyse om Stor-Oslo:
– Kraftige tiltak må til for å stanse vekst i biltrafikken
Samferdselsministeren:
Vil begrense månedsgebyrer for bombrikker
Se oversikt:
Dette er forskjellen på bombrikkene
Lover å informere bedre:
Forsikringsselskap vil bidra til at færre går i bompengefelle
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
NAF:
Bompenger ga eksplosiv elbilinteresse
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftig økning:
Én av to mener bompenger er blitt et økonomisk problem
Sparer 35 mill. i måneden:
Nå skal alle få denne fordelen i Oslo-bommene
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Trøbbel med bombrikkene:
Må sjekke 10 mill. bompasseringer manuelt
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
800 millioner kroner:
NAF mener rentesmell kan forlenge bompengetiden
Bompasseringer:
I fjor gjorde vi dette over én milliard ganger
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Kjøpte flippe-skilt i Thailand:
Dømt for å ha lurt bomselskaper med dette skiltet
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Mot rekord:
Staten fikk inn over 13 mrd. i bompenger i 2022
2022:
Flere bompasseringer i Oslo
Gikk i bompengefella:
Solgte bilen og fortsatte å betale bompengene
Fjellinjen:
Færre passeringer gjennom Oslos bomstasjoner
NAF:
Én av to sier bompengene er for høye
Strid om bompengesystem:
Anker bompengekonflikt til høyesterett
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Endret 1. september:
Trafikknedgang i Oslo etter bompengeøkning
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i seks år
Nye tall:
Økte bompenger gir redusert trafikk i Oslo-området
Tredobling for elbiler:
Bomringprisene kraftig til værs i Oslo denne uka
Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
Fikk gebyr på fem millioner:
Bilistene må betale bomselskapets bot
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
Ole Martin klarte ikke å vente:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
Ap-politiker ut mot elbilistene:
«Urimelig å sende regningen til de som ikke har elbil»
Stor oversikt over bompenger:
I disse bommene er det fortsatt gratis for elbiler
Jukset for en tusenlapp:
Sniking i bomringen ga betinget fengsel
Etter rettskraftig dom:
Nå betaler bomselskapene endelig tilbake penger
57 prosent fornøyd med ordningen:
Bompenger støttes av stadig flere i Oslo-området
Nedbetalt fem år før tiden:
Bompengeinnkrevingen på Svinesund avsluttes 15. mars
Betydelig inntektsfall for Fjellinjen:
Trafikknedgang på 17 prosent gjennom Oslo-bommene
Bompengedommen er rettskraftig:
Fjellinjen var skråsikre på seier, men anker ikke
Bompenger fra 1. februar:
Nå er det slutt på gratisturene gjennom Ryfast
Koronaeffekten i storbytrafikken:
Ni prosent mindre trafikk gjennom bomringen i Oslo
Bompenger for elbiler:
Oslo dobler elbil-takstene, Bergen halverer i bommen
Rogfast vedtatt i Stortinget:
Nå er bompengegjelden over 250 milliarder kroner
Utelatt i programforslaget:
Frp har skrinlagt kampen for bompengefradrag
Halverte takster i to veiprosjekter:
Bompengekutt på 277 millioner i saldert budsjett
Bompengeselskap tapte i tingretten:
Marcus slipper å betale for ny eiers bompasseringer
Nå spikres Rogfast:
Gigantprosjektet betyr nye milliarder i bompenger
Stortinget vedtok ny Rv4:
Ny riksvei gir milliardregning til bilistene i Innlandet
Tallene for november:
Strenge koronaregler førte til færre bompasseringer i Oslo
– Skjer raskt Men det skjer først til høsten.
– Vi har i lengre tid jobbet med å utvikle en helt ny systemløsning for bompengeinnkreving. Utrullingen av denne løsningen begynner nå i helgen, fra 1. mai. I dette arbeidet har vi også jobbet med å få på plass funksjonalitet som setter en stopper for mulighetene til å kjøre med elbilbrikke i en fossilbil. Dette vil være på plass i løpet av høsten 2021, sier prosjektleder Bjørn Roar Eriksen i Statens vegvesen.
– Hvorfor har det ikke skjedd raskere, slik flere stortingspolitikere og statsråden har ønsket?
– Vi opplever at dette skjer raskt.
Få kontroller Ingen vet hvor omfattende misbruk det er av bompengebrikker. Men det er svært lett å gjøre, og kontrollene er få.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) ber snikerne stoppe.
– Bilister som jukser ved passeringer av bomstasjoner, for på den måten slippe å betale eller betale mindre bompenger enn de egentlig skal, bidrar til økt bompengebelastning for øvrige bilister som følger reglene, skriver statsråden i en epost gjennom sin kommunikasjonsavdeling.
Han ønsker derfor å gjøre juks vanskelig.
– Ødelegger tilliten Også NAF-sjef Stig Skjøstad forventer tetting av snike-hullet. Han reagerte kraftig da Motor første gang avslørte svakhetene ved bompengeinnkrevingen.
– Tillit er avgjørende for pengeinnkrevingssystemet. Når feil blir avdekket, lovnader gis om å rette opp, og ingenting skjer, så ødelegger det tilliten til systemet. Jeg forventer at de nå tar tak i saken og løser det, sier Skjøstad.