BOMPENGER: I seks år kjørte eierne av Toyotaen rundt og passerte hundrevis av bomstasjoner, som Eidar Grande Vollan betalte for.

Advarer mot bompengefelle:

Eidar betalte bompenger for andre i 6 år

I seks år, helt fra sommeren 2016 til sommeren i år, har Eidar Grande Vollan betalt bompengeregningene til andre mennesker. Nå vil bomselskap endre reglene.

Publisert Sist oppdatert

Oslo-mannen har gått i bompengefellen som utstederselskapet Fremtind Service selv kaller «det største smertepunktet» i hele bompengeinnkrevingen.

Vi spoler noen måneder tilbake, til sommeren i år:

Normalt får Eidar Grande Vollan bompengeregningene sine elektronisk rett i nettbanken, akkurat som de fleste andre. Men i sommer fikk han papirfaktura i posten, fordi hans Mitsubishi Outlander nettopp var solgt.

Da oppdaget Eidar Grande Vollan ved en tilfeldighet at han ikke bare betalte bompenger på familiens Outlander, men også på Toyota Avensisen som familien solgte i 2016 – for seks år siden.

BOMPENGESJEF: Svein Skovly.

– Jeg ble overrasket og paff. Jeg liker jo å tro at jeg har orden i økonomien min, sier Grande Vollan til Motor.

Mange forklaringer

Men han har altså ikke lagt merke til at han gjennom seks år har betalt bompengepasseringene til de til sammen tre mennene som har eid Toyotaen etter at han og familien solgte den i juni 2016.

Litt av årsaken er at passeringene for Avensisen og Outlanderen står sammen på oversikten fra bompengeselskapet, og ikke er gruppert hver for seg.

Dessuten begynner begge registreringsnumrene på samme bokstav – en D.

Også var det dette med å åpne vedleggene i nettbanken. Mange av oss gjør jo ikke det.

Fakturaene var dessuten ikke veldig høye, og de siste årene har bomstasjonene hatt kraftige endringer i takstene.

Forklaringene kan være mange, men mye penger har Eidar Grande Vollan uansett betalt til de som har eid Toyotaen etter ham og familien.

VANSKELIG: Passeringene for de to bilene er ikke gruppert hver for seg. Begge registreringsnumrene begynner dessuten med D, og alle passeringene er i Oslo-området.

5128 kr

Han har gått gjennom bompengeregningene for de siste fem årene, og funnet ut at han har betalt 5128 kroner i bompenger for sin gamle Toyota Avensis.

I tillegg kommer beløpet for det første året – fra sommeren 2016 til sommeren 2017.

Men det er så lenge siden at disse fakturaene ikke lenger er tilgjengelige hos bompengeselskapet.

Avslo

Oslo-mannen spurte bompengeselskapet Fremtind Service, som formelt er et utstederselskap, om han kan få ettergitt alle tusenlappene.

– Nei, sa Fremtind Service, tidligere Fjellinjen, og henviste til at reglene er slik at ved salg av kjøretøy må både bompengebrikken fjernes fra kjøretøyet, og bompengeavtalen må sies opp.

Grande Vollan hadde bare fjernet brikken fra bilen. Han hadde ikke sagt opp avtalen.

Ettergir

Motor har skrevet flere artikler om en ung mann på Romerike som vant en rettssak mot Fremtind Service etter å ha gjort samme tabben.

Etter at dommen var rettskraftig, har også mange andre fått tilbake penger de ikke skulle betalt.

– Hvorfor får ikke jeg tilbake pengene mine, spør Eidar Grande Vollan.

Motor har tatt spørsmålet videre til Fremtind Service. De snur delvis da Motor tar kontakt.

Fremtind gjør om på tidligere vedtak i saken mot Grande Vollan, og betaler nå tilbake pengene han har betalt i to år, fra 2019 til 2021.

Men: De betaler ikke for det siste året, fordi det kom nye avtalebetingelser i fjor sommer, og heller ikke for de tre første årene, fordi de mener dette er foreldet.

NAF-advokat Jens Christian Riege, som representerte den unge romerikingen i hans rettssak mot bompengeselskapet, er enig i den vurderingen.

– Smertepunkt

Fremtind Service vedgår imidlertid at de ikke er fornøyd med dagens system. Mange kunder går i den samme bompengefella.

– Bompengesystemet fungerer generelt veldig bra. Men at selger av en bil risikerer å hefte for kjøpers bom- og ferjepasseringer hvis avtalen ikke sies opp, er trolig det største smertepunktet i hele innkrevingssystemet, vedgår kommersiell direktør Svein Skovly i en epost til Motor.

Han understreker at problemet selvsagt er størst for bilselgere.

– Men det er også et problem for Autopass-utstederne, som må betale bompengeoperatørene for disse passeringene, uavhengig av om de får betalt av bilistene eller ikke, skriver han.

Flere forslag

Fremtind Service har den siste tiden kommet med flere forslag, forteller Skovly, til hvordan man skal unngå at tidligere eier betaler for ny eiers bompengepasseringer.

De har blant annet bedt Statens vegvesen om de kan gi bompengeselskapene beskjed når eierskifte registreres.

– Vegvesenet har jo all nødvendig informasjon, påpeker Skovly.

Vegvesenet har foreløpig ikke svart på om det er mulig.