– Bomselskapet utnytter et smutthull i i
inkassoregelverket, sier Guro Sollien Eriksrud i Forbrukerrådet.
11. juli i sommer passerte Solveig Rød Aadne og hennes
kjæreste Reidar Stræte bomstasjonen på Søndre Blefjellvegen i Buskerud.
Da de ikke betalte innen fristen på 48 timer, sendte bomselskapet
Finter faktura for bompasseringen på 90 kroner, pluss en tilleggsavgift på 59
kroner og et fakturagebyr på 20 kroner, totalt 169 kroner.
Det var midt i ferien, og fakturaen ble ikke betalt før
fristen.
Bare fire dager etter betalingsfristen, sendte Finter en
ny faktura. Denne gangen et inkassovarsel, som er et begrep mange blir redd
for.
Da var det også plusset på et «forsinkelsesrentegebyr» på
hele 350 kroner, slik at Aadne og Stræte ble avkrevd totalt 519 kroner for
bompasseringen til 90 kroner.
– Smutthull
Forbrukerrådet reagerer spesielt på gebyret på 350
kroner.
Bilen til Stræte er registrert på hans
enkeltpersonforetak. Da kan Finter i utgangspunktet sende ut fakturaer langt
raskere, rett etter at betalingsfristen har gått ut, og med langt høyere
gebyrer, enn hvis kjøretøyet var eid av Stræte som privatperson.
DYRT: Blefjell er vakkert, men bomgebyrene er høye.Foto: Tijs Vrolix, Flickr
– Finter utnytter et smutthull i inkassoregelverket som gir
adgang til å ilegge bedrifter, men ikke privatpersoner, en såkalt
standardkompensasjon for inndrivelseskostnader på inntil 40 euro. Det kan
kreves allerede rett etter forfall, forklarer Guro Sollien Eriksrud, fagsjef i
forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.
Solveig Rød Aadne har gjort Finter oppmerksom på at de
kjørte materialer til hennes hytte, og at det dermed var et privat gjøremål.
Hun har noe motvillig betalt 169 kroner. Men «forsinkelsesrentegebyret» på 350
kroner nekter hun å betale.
– Det er jo vanvittig stort, sier hun til Motor.
Hun har foreløpig ikke fått svar på om gebyret blir ettergitt.
Se lenger ned hva Finter svarer.
Annonse
– Frykter at mange betaler
Forbrukerrådet får mange tilbakemeldinger fra forbrukere
som kjører firmabiler eller leasede biler i private sammenhenger, og som opplever
å få slike høye gebyr, som kan være på inntil 40 euro, eller ca. 470 norske kroner.
– Men dersom bilen er brukt til private gjøremål, skal de
betraktes som privatpersoner med forbrukerrettigheter, og kravet kan bestrides,
sier Eriksrud.
Forbrukerrådet antar at flere bom- og parkeringsselskaper
automatisk forutsetter at personbiler registrert på selskap som parkerer eller
passerer en bom, har gjort det som ledd i næringsvirksomhet.
– Bevisbyrden overlates dermed til forbrukeren. Vi
frykter at mange ender opp med å betale det forvokste purregebyret, sier
Eriksrud.
– Urimelige gebyrer
Ifølge Forbrukerrådet har selskapet Finter lenge toppet
listen over antall henvendelser om bom- og parkeringsselskaper.
– Størrelsen på Finters fakturagebyrer er fullstendig
løsrevet fra deres faktiske kostnader. De fremstår som helt uproporsjonale og
urimelige, sier Guro Sollien Eriksrud.
Også privatpersoner blir ilagt høye gebyrer dersom de
ikke betaler parkeringen eller bompasseringen innen den korte fristen på 48
timer. Forbrukerrådet mener at gebyrene skal være langt lavere enn
fakturaene lyder på.
De mener bom- og parkeringsselskapene kun
skal kreve for selve passeringen, samt tre kroner i fakturagebyr for en
elektronisk faktura, eller 10 kroner for en postsendt faktura.
Inkassovarsel kan ikke sendes ut før 14 dager etter
forfall på forrige faktura. Ifølge inkassoforskriften kan maksimalt purregebyr da være
på 35 kroner.
Annonse
Finter reagerer
Finter reagerer på Forbrukerrådets uttalelser om at de
utnytter et smutthull.
– Størrelsen på merkostnader for forsinket betaling for
både privatpersoner og bedrifter fastsettes av Finansdepartementet gjennom
forskrifter som oppdateres halvårlig. Det blir misvisende å omtale deres arbeid
som smutthull, skriver kommunikasjonssjef Mats Weltz i Finter.
Han viser også til at gebyret deres er på 350 kroner, og
ikke på 470 kroner, som de kunne tatt.
– Begrenset problem
Motor har spurt Finter hvorfor de ikke frafaller de høye
gebyrene, når de er gjort oppmerksom på at reisen var privat.
Kommunikasjonssjefen sier de ikke svarer på spørsmål om
enkeltsaker, men at man i slike tilfeller «må oppgi at fakturaen skal sendes
til disponent og oppgi hvem vedkommende er. Ny faktura skal da utstedes til
vedkommende».
Han skriver ikke noe om gebyrene da fjernes eller ikke.
Mats Weltz er ikke enig med Forbrukerrådet om at dette er et stort
problem.
– Motorvognregisteret har åpnet for registrering av
disponent nettopp for å redusere denne type problemstillinger. Vårt inntrykk er
at de fleste leasingselskaper nå oppgir disponent på kjøretøyet, og at
problemstillingens omfang derfor er relativt begrenset, skriver han.
Annonse
Ytterligere 100 kroner
Etter at Motor intervjuet Finters kommunikasjonssjef, fikk paret i helgen enda en faktura, med nytt krav om å betale «forsinkelsesrentegebyret» på 350 kroner.
Denne fakturaen kommer fra inkassoselskapet Fair, og er påplusset ytterligere 100 kroner i gebyr.
Totalsummen for bompasseringen har dermed vokst fra 90 kroner til 619 kroner.
Finter drifter bominnkrevingen på Blefjell for grunneierne under merkenavnet Youpark.
Motor har forsøkt å kontakte Oddvar Garaas, som er kontaktperson for den privateide veien Søndre Blefjellvegen, og spurt hva han synes om de høye gebyrene. Han har ikke besvart Motors henvendelser.
Gir seg
Forbrukerrådet anbefaler kunder å protestere dersom de
får urimelig høye gebyrer.
Erfaringen er at Finter til slutt gir seg.
– De svarer først at gebyrene er lovlige, og sender gjerne
inkassovarsel selv om kravet er blitt bestridt. Etter noe tid opplever
imidlertid stort sett alle vi har vært i kontakt med, at kravet blir frafalt, sannsynligvis
fordi Finter er klar over at kravene er lovstridige og at de ikke kommer noen
vei, sier Guro Sollien Eriksrud i Forbrukerrådet.