BOMMER PÅ PRIVATE VEIER: Gebyrene kan bli svært høye.

Bomvei-gebyrer:

Kreves 519 kr for bom­passering til 90 kr

Bompengeregningen økte fra 90 kroner til 519 kroner, blant annet på grunn av et «forsinkelsesrentegebyr» på 350 kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Bomselskapet utnytter et smutthull i i inkassoregelverket, sier Guro Sollien Eriksrud i Forbrukerrådet.

11. juli i sommer passerte Solveig Rød Aadne og hennes kjæreste Reidar Stræte bomstasjonen på Søndre Blefjellvegen i Buskerud.

Da de ikke betalte innen fristen på 48 timer, sendte bomselskapet Finter faktura for bompasseringen på 90 kroner, pluss en tilleggsavgift på 59 kroner og et fakturagebyr på 20 kroner, totalt 169 kroner.

Det var midt i ferien, og fakturaen ble ikke betalt før fristen.

Bare fire dager etter betalingsfristen, sendte Finter en ny faktura. Denne gangen et inkassovarsel, som er et begrep mange blir redd for.

Da var det også plusset på et «forsinkelsesrentegebyr» på hele 350 kroner, slik at Aadne og Stræte ble avkrevd totalt 519 kroner for bompasseringen til 90 kroner.

– Smutthull

Forbrukerrådet reagerer spesielt på gebyret på 350 kroner.

Bilen til Stræte er registrert på hans enkeltpersonforetak. Da kan Finter i utgangspunktet sende ut fakturaer langt raskere, rett etter at betalingsfristen har gått ut, og med langt høyere gebyrer, enn hvis kjøretøyet var eid av Stræte som privatperson.

DYRT: Blefjell er vakkert, men bomgebyrene er høye.

– Finter utnytter et smutthull i inkassoregelverket som gir adgang til å ilegge bedrifter, men ikke privatpersoner, en såkalt standard­kompensasjon for inndrivelses­kostnader på inntil 40 euro. Det kan kreves allerede rett etter forfall, forklarer Guro Sollien Eriksrud, fagsjef i forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.

Solveig Rød Aadne har gjort Finter oppmerksom på at de kjørte materialer til hennes hytte, og at det dermed var et privat gjøremål. Hun har noe motvillig betalt 169 kroner. Men «forsinkelsesrentegebyret» på 350 kroner nekter hun å betale.

– Det er jo vanvittig stort, sier hun til Motor.

Hun har foreløpig ikke fått svar på om gebyret blir ettergitt.

Se lenger ned hva Finter svarer.

– Frykter at mange betaler

Forbrukerrådet får mange tilbakemeldinger fra forbrukere som kjører firmabiler eller leasede biler i private sammenhenger, og som opplever å få slike høye gebyr, som kan være på inntil 40 euro, eller ca. 470 norske kroner.

– Men dersom bilen er brukt til private gjøremål, skal de betraktes som privatpersoner med forbrukerrettigheter, og kravet kan bestrides, sier Eriksrud.

FAGSJEF: Guro Sollien Eriksrud.

Forbrukerrådet antar at flere bom- og parkeringsselskaper automatisk forutsetter at personbiler registrert på selskap som parkerer eller passerer en bom, har gjort det som ledd i næringsvirksomhet.

– Bevisbyrden overlates dermed til forbrukeren. Vi frykter at mange ender opp med å betale det forvokste purre­gebyret, sier Eriksrud.

– Urimelige gebyrer

Ifølge Forbrukerrådet har selskapet Finter lenge toppet listen over antall henvendelser om bom- og parkerings­selskaper.

– Størrelsen på Finters fakturagebyrer er full­stendig løsrevet fra deres faktiske kostnader. De fremstår som helt uproporsjonale og urimelige, sier Guro Sollien Eriksrud.

Også privatpersoner blir ilagt høye gebyrer dersom de ikke betaler parkeringen eller bompasseringen innen den korte fristen på 48 timer. Forbrukerrådet mener at gebyrene skal være langt lavere enn fakturaene lyder på. 

De mener bom- og parkeringsselskapene kun skal kreve for selve passeringen, samt tre kroner i fakturagebyr for en elektronisk faktura, eller 10 kroner for en postsendt faktura.

Inkassovarsel kan ikke sendes ut før 14 dager etter forfall på forrige faktura. Ifølge inkassoforskriften kan maksimalt purregebyr da være på 35 kroner.

Finter reagerer

Finter reagerer på Forbrukerrådets uttalelser om at de utnytter et smutthull.

– Størrelsen på merkostnader for forsinket betaling for både privatpersoner og bedrifter fastsettes av Finansdepartementet gjennom forskrifter som oppdateres halvårlig. Det blir misvisende å omtale deres arbeid som smutthull, skriver kommunikasjonssjef Mats Weltz i Finter.

Han viser også til at gebyret deres er på 350 kroner, og ikke på 470 kroner, som de kunne tatt.

– Begrenset problem

Motor har spurt Finter hvorfor de ikke frafaller de høye gebyrene, når de er gjort oppmerksom på at reisen var privat.

Kommunikasjonssjefen sier de ikke svarer på spørsmål om enkeltsaker, men at man i slike tilfeller «må oppgi at fakturaen skal sendes til disponent og oppgi hvem vedkommende er. Ny faktura skal da utstedes til vedkommende».

Han skriver ikke noe om gebyrene da fjernes eller ikke.

Mats Weltz er ikke enig med Forbrukerrådet om at dette er et stort problem.

– Motorvognregisteret har åpnet for registrering av disponent nettopp for å redusere denne type problemstillinger. Vårt inntrykk er at de fleste leasingselskaper nå oppgir disponent på kjøretøyet, og at problemstillingens omfang derfor er relativt begrenset, skriver han.

Ytterligere 100 kroner

Etter at Motor intervjuet Finters kommunikasjonssjef, fikk paret i helgen enda en faktura, med nytt krav om å betale  «forsinkelsesrentegebyret» på 350 kroner.

Denne fakturaen kommer fra inkassoselskapet Fair, og er påplusset ytterligere 100 kroner i gebyr.

Totalsummen for bompasseringen har dermed vokst fra 90 kroner til 619 kroner.

Finter drifter bominnkrevingen på Blefjell for grunneierne under merkenavnet Youpark.

Motor har forsøkt å kontakte  Oddvar Garaas, som er kontaktperson for den privateide veien Søndre Blefjellvegen, og spurt hva han synes om de høye gebyrene. Han har ikke besvart Motors henvendelser.

Gir seg

Forbrukerrådet anbefaler kunder å protestere dersom de får urimelig høye gebyrer. 

Erfaringen er at Finter til slutt gir seg.

– De svarer først at gebyrene er lovlige, og sender gjerne inkassovarsel selv om kravet er blitt bestridt. Etter noe tid opplever imidlertid stort sett alle vi har vært i kontakt med, at kravet blir frafalt, sannsynligvis fordi Finter er klar over at kravene er lovstridige og at de ikke kommer noen vei, sier Guro Sollien Eriksrud i Forbrukerrådet.

Powered by Labrador CMS