PRISSPØRSMÅL: Bombrikkene sikrer forbrukerne rabattavtaler i bommene, men nå er det strid om hva brikkene koster.
Foto: GEIR OLSEN
Bombrikkestriden:
Ber AutoSync utsette prishopp på bombrikker
Vegdirektoratet ber AutoSync utsette endringene av bombrikkeprisene, og advarer om at brudd på utstederforskriften kan koste selskapet godkjennelsen som bombrikkeutsteder.
«Basert på informasjonen dere har gått ut med om nye AutoPASS-avtaler, vurderer vi at det foreligger en risiko for brudd på utstederforskriften § 19. Vi vurderer at det foreligger en risiko etter nåværende regel og en økt risiko etter fremtidig regel», heter det i et brev fra direktoratet. Regelendringen trer i kraft 1. mars, mens AutoSync har varslet prisøkning fra nyttår.
Selskapet har frist til onsdag med å svare på direktoratets spørsmål.
– De har hatt mange spørsmål, men vi kommer ikke til å utsette endringene. Vi mener vi står støtt i de vurderingene som er gjort, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync, til Motor.
Selskapet varslet fredag at de vil etterkomme Forbrukertilsynets krav om bedre informasjon til kundene om hvorfor prisen dobles og samtidig lette prosessen for å avslutte en brikkeavtale.
Men det betyr ikke at problemene er ryddet av veien for selskapet.
Risiko for brudd
Vegdirektoratet vil ha svar på detaljerte spørsmål om hvorfor prisen på brikkeavtalen dobles, og varsler at de vil gjøre nærmere undersøkelser av både de gjeldende vilkårene og de nye vilkårene som AutoSync har varslet for sine vel 1,3 millioner brikkekunder.
AutoSync hadde frist til onsdag denne uka med å besvare forespørselen, men ba om – og har fått innvilget – forlenget frist til onsdag 17. desember. Det innebærer at direktoratets konklusjon i saken neppe kommer før jul. Myndighetene har i en forskriftsendring som trer i kraft 1. mars 2026, presisert at brikkegebyret «… ikke kan overstige utsteders innkjøpskostnad og kostnad for å sende brikken til brukeren».
– Vi mener det er en risiko for at de er i brudd, men vi må gjøre en grundig vurdering, sier Kari Johanne Hjeltnes, avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Statens vegvesen, til Motor.
Bestrider brudd
Nylig varslet AutoSync at prisen på deres bombrikkeabonnement dobles til 10 kroner måneden fra 1. januar, altså 600 kroner for en femårsperiode, samtidig som det innføres nye tjenester som del av brikkeavtalen.
AutoSync overfører automatisk 1,8 millioner brikkeavtaler til den nye abonnementsavtalen fra nyttår, med mindre kundene aktivt heller velger å kjøpe brikken mot et engangsbeløp på 250 kroner for fem år.
I sin dialog med Forbrukertilsynet har AutoSync i et 15 siders svarbrev redegjort for hvorfor de mener deres både priser og produktstruktur er innenfor myndighetens rammer for utstederselskapene.
Selskapet bestrider at de har brutt markedsføringsloven, men har likevel bestemt seg for å endre teksten på sin nettside og sende en ny e-post til alle forbrukerkunder i løpet av neste uke, der det tydelig fremgår hva prisøkningen er. Det skal også gjøres enklere å forstå for brukerne hvordan de kan si opp avtalen, hvis de ønsker å bytte leverandør.
– Selskapet har selv tilbudt dette som en løsning i saken til Forbrukertilsynet, og vi har akseptert løsningen, sier Bente Øverli, direktør i Forbrukertilsynet.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Depositum
Vegdirektoratets spørsmål handler først og fremst om prisnivået på brikke-avtalene.
«Det er uklart for oss hva som konkret skiller disse avtalene fra hverandre, annet enn pris og prisstrukturen», heter det i et brev fra avdelingsdirektør Kari Johanne Hjeltnes i Statens vegvesen.
Hun vil ha svar i detalj om leveransene i de to avtalene AutoSync nå tilbyr, abonnementsløsningen «AutoSync Standard» (10 kroner pr måned) og engangskjøpet «AutoSync Minimum» (250 kroner).
«Vi ber dere redegjøre for om det eksisterer eller vil eksistere en øvre grense for hva brukerne skal/vil betale samlet sett i de ulike avtalene», heter det i brevet, der direktoratet også vil ha vite hvordan selskapet skal løse depositum-betalinger fra eksisterende avtaler.
Direktoratet vil også ha begrunnelsen for hvorfor alle eksisterende kunder med brikker må få tilsendt ny brikke ved inngåelse av «AutoSync minimum»-avtalen.
«Hvilke vurderinger har dere gjort knyttet til brikkenes levetid, miljøomkostninger og avfall?», spør direktoratet.
Vil ha prisdetaljer
Utstederselskapene får 1,75 prosent av beløpet bilistene betaler i bomringene, og bombrikkene som sikrer rabatterte priser, kan ikke overstige kostnadene til innkjøp og utsendelse, ifølge den nyeste forskriftsendringen.
Tidligere var det Statens vegvesen selv som håndterte denne brikkehåndteringen, så etaten har en viss kunnskap om hva det faktisk koster.
Likevel ønsker direktoratet nå nærmere informasjon både om innkjøpskostnadene og hva selskapet betaler for å sende dem ut.