GLAD: Solveig Rød Aadne har protestert mot svært høye gebyrer for en bompassering.
Foto: PRIVAT
Solveig er glad:
Finter frafalt inkassokrav
– Jeg er veldig glad, sier Solveig Rød Aadne etter at bomselskapet Finter trakk tilbake kravene mot henne. Forbrukerrådet mener gebyrene strider mot folks rettsfølelse.
Solveig Rød Aadne i Andebu i Vestfold og hennes kjæreste
ble avkrevd mange hundre kroner i ekstra gebyrer og avgifter etter en bompassering.
Bompasseringen kostet 90 kroner, og var økt til 519
kroner da Motor intervjuet henne. Før artikkelen ble publisert, ble det plusset
på enda et gebyr, slik at paret ble avkrevd totalt
619 kroner.
Dagen etter at Motor publiserte artikkelen, trakk Finters
inkassoselskap Fair alle krav, slik at Aadne slapp med å betale de 169 kronene
hun allerede har betalt.
– Bestrid krav
Mesteparten av gebyrene fikk paret fordi de brukte en bil
registrert på et enkeltpersonforetak på det som var en privat reise. Med et
slikt kjøretøy gjelder i utgangspunktet andre regler, og bomselskap kan ta et
gebyr på inntil 470 kroner. Finter tar 350 kroner.
Forbrukerrådet oppfordrer bilister som havner i slike
situasjoner, om å protestere.
– Forbrukere
som får gebyr som næringsdrivende, bør forklare dette og bestride kravet. Da
forventer vi at krav frafalles. Inkassoselskap kan heller ikke inndrive et
bestridt krav. Næringsdrivende har dårlig beskyttelse mot gebyrer som er langt
høyere enn kostnadene, men i forbrukerforhold er de lovstridig høye, sier Guro
Sollien Eriksrud, fagsjef i forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.
Rettsfølelse
Forbrukerrådet mener gebyrene til Finter rett og slett strider
mot folks rettsfølelse.
– Formålet med gebyrene mot næringsdrivende er neppe for at
virksomheter som Finter kan ta 350 kroner i purregebyr fra alle som har
privatbilen registrert på arbeidsgivers navn eller på et enkeltpersonsforetak. Vi
tror det strider mot den alminnelige rettsfølelsen i befolkningen å få 350
kroner i purregebyr, sier Eriksrud.
For Solveig Rød Aadne har gebyrkrangelen med Finter ført
til mange telefoner og eposter, og mye irritasjon.
– Men nå er jeg veldig glad. De har frafalt alt unntatt
det jeg allerede har betalt.
PS!
Finter driver en rekke parkeringsanlegg og veibommer i
Norge under merkenavnene Youpark og Norgesbom.