GLAD: Solveig Rød Aadne har protestert mot svært høye gebyrer for en bompassering.

Solveig er glad:

Finter frafalt inkassokrav

– Jeg er veldig glad, sier Solveig Rød Aadne etter at bomselskapet Finter trakk tilbake kravene mot henne. Forbrukerrådet mener gebyrene strider mot folks rettsfølelse.

Publisert Sist oppdatert

Solveig Rød Aadne i Andebu i Vestfold og hennes kjæreste ble avkrevd mange hundre kroner i ekstra gebyrer og avgifter etter en bompassering.

Bompasseringen kostet 90 kroner, og var økt til 519 kroner da Motor intervjuet henne. Før artikkelen ble publisert, ble det plusset på enda et gebyr, slik at paret ble avkrevd totalt 619 kroner.

Dagen etter at Motor publiserte artikkelen, trakk Finters inkassoselskap Fair alle krav, slik at Aadne slapp med å betale de 169 kronene hun allerede har betalt.

– Bestrid krav

Mesteparten av gebyrene fikk paret fordi de brukte en bil registrert på et enkeltpersonforetak på det som var en privat reise. Med et slikt kjøretøy gjelder i utgangspunktet andre regler, og bomselskap kan ta et gebyr på inntil 470 kroner. Finter tar 350 kroner.

Forbrukerrådet oppfordrer bilister som havner i slike situasjoner, om å protestere.

– Forbrukere som får gebyr som næringsdrivende, bør forklare dette og bestride kravet. Da forventer vi at krav frafalles. Inkassoselskap kan heller ikke inndrive et bestridt krav. Næringsdrivende har dårlig beskyttelse mot gebyrer som er langt høyere enn kostnadene, men i forbrukerforhold er de lovstridig høye, sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef i forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.

Rettsfølelse

Forbrukerrådet mener gebyrene til Finter rett og slett strider mot folks rettsfølelse.

– Formålet med gebyrene mot næringsdrivende er neppe for at virksomheter som Finter kan ta 350 kroner i purregebyr fra alle som har privatbilen registrert på arbeidsgivers navn eller på et enkeltpersonsforetak. Vi tror det strider mot den alminnelige rettsfølelsen i befolkningen å få 350 kroner i purregebyr, sier Eriksrud.

For Solveig Rød Aadne har gebyrkrangelen med Finter ført til mange telefoner og eposter, og mye irritasjon.

– Men nå er jeg veldig glad. De har frafalt alt unntatt det jeg allerede har betalt.

PS!

Finter driver en rekke parkeringsanlegg og veibommer i Norge under merkenavnene Youpark og Norgesbom.

Powered by Labrador CMS