GEBYR: Nå må du betale et månedlig gebyr for denne, har Vegdirektoratet bestemt.

Ekstra bompenger:

Sier ja til nytt bompengegebyr

Vegdirektoratet godtar et nytt bompengegebyr, som kan koste bilistene nærmere 200 millioner kroner i året.

Publisert Sist oppdatert

Det nye bompengegebyret fra bombrikkeutstederen Flyt ble først stemplet ulovlig av samferdselsmyndighetene.

Men nå konkluderer Vegdirektoratet med at Flyt likevel kan ta et månedlig gebyr – kamuflert som et abonnement – for bompengebrikken.

– Vi har kommet til at et månedlig gebyr er tillatt. Men vi har foreløpig ikke tatt stilling til størrelsen på gebyret, skriver Martin Berger Holm i avdelingen for brukerfinansiering i Vegdirektoratet i en epost til Motor.

66 mill. kr

Bombrikkeutstederen Flyt varsler at de vil ta fem kroner i månedlig gebyr for Autopass-brikken som du må ha i kjøretøyet for å få rabatter på bompasseringene.

Fem kroner er i utgangspunktet et lite beløp. Men Flyt har 1,1 millioner kunder, og bare for denne bombrikkeutstederen utgjør brikkegebyret over fem millioner kroner i måneden, og 66 millioner kroner i året.

– Vi har hatt en konstruktiv dialog med Vegdirektoratet, sier daglig leder Jahn Erik Stenhaug i Flyt.

Han er glad for at de får innføre bombrikke-gebyret.

– Vi er overbevist om at et beskjedent månedsgebyr er en bedre løsning enn et engangsgebyr, sier han til Motor.

– Må ha frihet

Bombrikkeutstederne har til nå kunnet ta et depositum for Autopass-brikkene. Depositumet betales tilbake ved avslutning av bompengeavtalen.

Vegdirektoratet opplyser at også de andre bombrikkeutstederne, som Fremtind Service og Skyttelpass, kan innføre det nye gebyret.

– I begrunnelsen for vår vurdering har vi vist til at bompengereformen har medført at vi nå har fått kommersielle innkrevere. Det tilsier at utstederne må ha noe frihet til å innrette gebyrordningen slik de ønsker. Andre utstedere vil dermed også kunne innføre et månedlig gebyr, skriver Martin Berger Holm i Vegdirektoratet.

180 mill. kr

Ved utgangen av 2020 var det 2,8 millioner Autopass-kunder. Stadig flere kjøretøyeiere monterer Autopass-brikke.

Dersom også de øvrige brikkeutstederne innfører gebyret, vil et månedsgebyr på fem kroner utgjøre ca. 180 millioner kroner årlig i økte bompengegebyrer.

Gebyret vil gå til administrasjon av bombrikke-selskapene, og ikke til nedbetaling av bompengegjelden.

Fremskrittspartiet reagerte tidligere i år på Flyts varslede gebyr, og krevde at regjeringen skulle gripe inn.

Men i sitt svar ville ikke samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) gjøre det.

– Lopper lommeboka

Første nestleder Frank Sve (Frp) i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er ikke fornøyd. Han påpeker at kutt i antall bompengeselskaperS og kutt i bompengebyråkratiet ble gjennomført av den forrige regjeringen for å få ned driftskostnadene ved innkreving av bompenger.

– Derfor er det er rimelig spesielt at bompengeselskapene nå leter etter enda mer avgifter fra bilistene. En slik brikkeavgift er i realiteten kun en ekstra skatt eller avgift. Dagens regjering har ikke magemål i sin kreativitet etter nye måter å loppe lommeboka til bilistene og næringslivet på, sier Sve til Motor.

Flyt, som er eid av forsikringsselskapet Gjensidige, sier i en melding til kundene sine at de planlegger å innføre gebyret fra 17. april.