FRA FORD TIL MAZDA: Nå eier Eva Næsje en Mazda CX-5.

Eva solgte bil i 2019:

Betalte tusenvis i bom­penger uten at hun skjønte det

Sommeren for snart fire år siden solgte Eva Næsje bilen sin. En kveld nå i februar fikk hun plutselig overraskende penger på konto.

Publisert Sist oppdatert

– Nå er jeg glad. Samtidig er jeg veldig skuffet og nesten litt småirritert, sier Eva Næsje i Røyken utenfor Oslo.

Da hun sommeren 2019 solgte sin Ford Kuga, tok hun bompengebrikken ut fra bilen.

Årene gikk, Næsje betalte sine regninger som vanlig. Hun trodde de stadige fakturaene fra selskapet Fremtind var for forsikringene hun har hos Fremtind.

Men da hun i september i fjor la merke til en «rar sum», som hun sier, på 537,40 kroner, gikk det opp for henne hva som hadde skjedd.

Flere A4-ark

I over tre år hadde hun betalt for hundrevis av bompenge-passeringer gjort av bilens nye eier. Til sammen 8408 kroner, fordi hun ikke hadde sagt opp bompengeavtalen med brikkeutsteder-selskapet Fremtind Service. Næsje hadde bare tatt ut bombrikken.

Når et kjøretøy ikke har bombrikke, leses registreringsnummeret ved passeringer, og faktura sendes til den bompengeavtalen står på - i dette tilfellet Eva Næsje.

– Det var bompengepasseringer på steder jeg aldri har vært. Flere A4-ark med passeringer.

Hun klaget til Fremtind og krevde pengene sine tilbake.

– Ikke ett ord

Men det har ikke vært lett å få svar fra Fremtind Service.

– Jeg har ikke hørt ett ord fra dem om klagen min fra september i fjor til nå, forteller hun.

– Ikke ett ord?

– Nei, ikke ett ord. Bare purring på purring på purring. Betalings­oppfordringer og inkasso.

Inkassoselskapet nektet først å henlegge betalingskrav for nye passeringer, selv da Næsje sa at hun bestred regningene fra Fremtind.

15 telefoner

Hun har gått gjennom notatene sine og forteller til Motor at hun har ringt Fremtind 15 ganger, og sendt fem eposter. På telefonen har det vært lange køer.

– Jeg har fått tak i dem fire ganger, uten at de har kunnet behandle klagen min. De andre gangene har jeg ikke kommet frem. Jeg har vært nummer 37 i kø, nummer 41, nummer 26, og så videre, forteller Næsje.

Hun tok kontakt med Motor, da inkassoselskapet ikke ville droppe kravet.

– Kunne vært bedre

Da Motor deretter kontaktet Fremtind Service, ble det fart i sakene.

– De aller fleste klagesakene er løst og avsluttet i løpet av 14 dager. For Næsje har behandlingen dessverre tatt mye lenger tid. Klagen hennes er nå tildelt en saksbehandler, skrev kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service til Motor for snart to uker siden.

Han beklaget at Næsje har fått inkassokrav.

– Når en kunde har protestert på et krav, skal det ikke sendes til inkasso, skrev Skovly – og la til:

– Vi ser at informasjonen til kunden kunne ha vært bedre. Det problemet tar vi tak i.

– Beklager

Eva Næsje hørte ingenting, før hun plutselig en kveld nå fikk overraskende melding om at det har kommet inn 8962 kroner på konto.

Hun fikk ikke sett hvem pengene kom fra, før neste virkedag.

– Det var fra Fremtind Service, og jeg fikk til og med over 500 kroner mer enn jeg krevde.

En forklaring eller begrunnelse hadde hun imidlertid ikke fått, da Motor snakket med henne.

Vi spurte derfor Fremtind, som da skrev til henne:

– Vi ser at avtalevilkårene som var knyttet til avtalen din på tidspunktet hvor du solgte bilen, tilsier at vi refunderer det som er fakturert for bilen siden, skriver saksbehandleren i Fremtind Service, før han legger til:

– Jeg beklager at det har tatt tid å få avsluttet denne saken.

– Kjørt gratis

Eva Næsje er glad for at hun får tilbake mer penger enn hun krevde.

Men hun er skuffet og litt småirritert over både kjøperen av bilen, og over Fremtind Service.

Sistnevnte på grunn av lang saksbehandlingstid og lite informasjon. Kjøperen av bilen fordi hun bevisst har kjørt gratis i flere år gjennom bomstasjoner.

– Jeg prøvde jo å ringe henne. Da fikk jeg bare beskjed om at dette hadde ikke hun noe å gjøre med. Men hun har jo kjørt gratis i bomstasjonene i flere år.

Flere artikler

Motor har skrevet flere artikler om bileiere som har solgt bilen sin, men som fortsatt har betalt bompenger – fordi de ikke har avsluttet bompengeavtalen på den måten bompengeselskapene og utstederselskapene krever at det gjøres.

Noen får medhold i klagen sin, andre ikke. Det avhenger av når du solgte bilen, og hvilke avtalevilkår du da hadde med brikkeutstederen.

Her er de to siste artiklene vi har skrevet om dette temaet: