REAGERER: Fremskrittspartiet vil ikke ha gebyr på bompengebrikkene som er festet i frontvinduene våre.
Foto: Geir Olsen
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Fremskrittspartiet kaller det nye bombrikkegebyret til Flyt for «utidig». Men Flyt mener de har anledning til å kreve inn ekstra-gebyret.
Forrige uke meldte Motor at det
nye bombrikkegebyret til bombrikkeutstederen Flyt er ulovlig, ifølge
Vegdirektoratet.
– Et slikt månedlig gebyr er ikke tillatt, skriver
Vegdirektoratet i et brev.
Gebyret er kamuflert som et abonnement på
bompengebrikken.
Helt siden bompengebrikkene ble innført i Norge, har
selskapene som sender ut Autopass-brikkene tatt et depositum på 150–200 kroner,
som man får igjen når bompengeavtalen avsluttes.
Reagerer
Nå
har Flyt, som det eneste selskapet, gått bort fra denne ordningen. I stedet
for at kundene kan betale et depositum som de senere får igjen, må Flyts kunder
betale et månedlig abonnementsgebyr for å ha bombrikke i kjøretøyet.
Flyt har satt prisen til fem kroner i måneden. Denne
summen kan senere økes.
Flyts nye praksis får Fremskrittspartiet til å reagere. Morten
Stordalen og Frank Sve, som begge sitter i Stortingets transportkomité for
Fremskrittspartiet, er svært kritiske, sier de til Motor.
– Snikinnføring
Sve, som er første nestleder i transportkomiteen og Frps
fraksjonsleder, har nå sendt et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
(Ap).
Der spør han om statsråden vil gjøre noe med det Frp
mener er et utidig gebyr.
– Har samferdselsministeren tenkt å foreta seg noe, som å
kreve pengene tilbakebetalt til kundene, spør Sve.
Han minner om at bombrikkeordningen skal senke og rasjonalisere
bompengeutgiftene, ikke øke dem.
– Slik
snikinnføring av ekstragebyr belaster bilbrukere som fra før har fått kraftige
økninger i bompengetakstene, ytterligere, skriver Sve.
I
fjor betalte nordmenn over 13 milliarder kroner i bompenger.
Uenige
Men Flyt ønsker ikke – i hvert fall ikke inntil videre –
å droppe gebyret de nå innfører.
I en epost til Motor skriver daglig leder Jahn Erik
Stenhaug at de mener de har anledning til å kreve et månedlig brikke-gebyr, som
Flyt selv kaller et abonnement.
– Utstederforskriften stiller ikke krav om at gebyret
skal være et engangsgebyr, skriver Stenhaug.
Flyt tolker dermed forskriften annerledes enn
Vegdirektoratet.
Men Storhaug skriver også at de fortsatt vurderer innføringen
av gebyret opp mot Vegdirektoratets synspunkter, og at de har bedt om et møte
med Vegdirektoratet.
Reaksjoner
Vegdirektoratet vurderer nå om de skal reagere overfor
Flyt.
– Vi kan ikke si noe nå om hvilke reaksjoner som er
aktuelle i denne konkrete saken. Men på generelt grunnlag har Statens vegvesen
hjemmel til å trekke tilbake en godkjenning hvis utsteder ikke lenger oppfyller
vilkårene for godkjenningen, eller hvis de misligholder andre krav i
forskriften, skriver rådgiver Martin Berger Holm i Vegdirektoratet i en epost
til Motor.
Samferdselsministeren må innen neste uke besvare
Fremskrittspartiets spørsmål.
Velg selskap selv
Det er til sammen seks selskaper som kan utstede
bompengebrikker og som kan ta hånd om bompengepasseringene dine.
De seks er de tre norskeide selskapene Fremtind Service,
Flyt og Skyttelpass, samt de tre utenlandske aktørene Brobizz, Tolltickets og
Øresund pay.
Du kan selv velge hvilket selskap du vil inngå
bompengeavtale med. I hovedsak er det kundeservicen og nettløsningene som skiller
selskapene.
Foruten Flyts gebyr er det ingen prisforskjeller.
Takstene er de samme hos alle brikkeselskapene.
Oversikt med linker til de seks selskapene finnes på
denne siden.