BOMBRIKKE: Vegar Vikan får ikke den hvite bombrikken i frontruta til å fungere i sin Ford S-Max.

Ekstra bombrikke-gebyr:

Bombrikken til Vegar leses aldri av

Trusselen om brikkegebyr fra Fremtind Service skaper reaksjoner. – Skal jeg betale gebyr selv om brikken min er montert, spør Vegar Vikan i Tromsø.

Publisert

I høst innfører bompengeselskapet Fremtind Service et nytt bompenge­gebyr, og truer med et annet: Ekstra gebyr dersom brikken ikke er montert i bilen.

Vegar Vikan i Tromsø er blant dem som reagerer på truslene om enda et gebyr fra bompengeselskapene.

– Skal jeg betale gebyr for at det produseres brikker som ikke lar seg avlese, selv når de er montert? Det synes jeg er ganske urimelig, sier han.

Leses ikke av

Vikan har montert brikken i frontruten. Likevel leses den ikke av gjennom vinduene i hans 13 år gamle Ford S-Max.

Han har vist Motor oversikt over alle bomstasjonspasseringer for den siste måneden. Ingen av de 26 passeringene er registrert med brikken, selv om den er montert i frontruten. Alle passeringene er registrert med bildene som er tatt.

– Jeg har kjørt rundt med brikken i alle år, og ikke én gang har den blitt avlest.

Vikan forteller at han har montert brikken etter anvisning fra leverandøren.

– Over tid har jeg forsøkt litt forskjellige plasseringer. I det sortprikkede området tett på speilet, lenger til høyre i ruten, og helt nede i ruten. Men det utgjør ingen forskjell.

Opptil 1 krone

Fremtind Service truer med å plusse på hver bomstasjons­passering med mellom 50 øre og én krone dersom brikkene ikke leses av.

Når bombrikkene ikke leses av, får bompengeselskapene ekstraarbeid med å granske bilder – og fakturere på bakgrunn av bildene. Men Statens vegvesen varsler at de vil sjekke lovligheten av gebyret.

– Erstatter

Kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service bekrefter at de har fått noen negative reaksjoner på brikke-gebyret.

Han lover imidlertid at det er kunder som bevisst ikke vil bruke brikken som er målgruppen, ikke kunder hvor brikkene innimellom ikke avleses, eller tilfeller hvor bombrikkene rett og slett ikke fungerer.

– Vi erstatter selvfølgelig defekte brikker. Helt unntaksvis kan det også være forhold i bilen som påvirker lesing av brikken, sier Skovly.

Her kan du lese om hvilke bilmodeller som har størst problemer med bombrikkene:

Ingen gebyrplaner

Vegar Vikan har også en Hyundai Ioniq 5. Også i denne bilen sliter bombrikken innimellom. I to av de siste 57 bompasseringene virket ikke brikken.

Vikan er kunde hos Skyttelpass, en av konkurrentene til Fremtind Service. Der kan han foreløpig puste lettet ut.

Skyttelpass har ikke planlagt å innføre gebyr dersom brikken ikke avleses, opplyser administrerende direktør Vidar Raa.

Det har heller ikke Flyt, det tredje store selskapet som utsteder bompengebrikker og sender ut bompengefakturaer.

– Flyt har ingen planer om å innføre et gebyr for manglende montert brikke. Men vi har forståelse for at Fremtind Service ønsker å adressere problemet med brikker som ikke er montert i bilen i henhold til avtalebetingelsene, skriver daglig leder Jahn Erik Stenhaug.

PS.

Motor har spurt Skyttelpass hva som kan være galt med bombrikken til Vegar Vikan. Vidar Raa i Skyttelpass mener brikken er feilmontert, og at den bør være i det sortprikkede feltet i frontruten.

Men der har Vikan tidligere hatt brikken. Heller ikke da ble den registrert i bomstasjonene.