FEILBELASTET: Erlend Vandvik har en rask elbil, men ikke så rask som bompengeregningen tyder på.
Foto: ARKIV og PRIVAT
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
Tre kvarter etter at Erlend Vandvik passerte en bomstasjon i Trondheim, skal bilen hans ha passert en bomstasjon i Tromsø. Bompengeselskapene har ikke rutiner for å avdekke ulogiske passeringer.
– Vi beklager, sier Erling Bortne, daglig leder i
Bompengeselskap Nord.
Men det vil skje igjen og igjen, kanskje med deg, fordi
bompengeselskapene ikke har rutinene.
Derfor denne lille historien til Erlend Vandvik på
Heimdal i Trondheim:
En torsdag i mars i år passerte han en av bomstasjonene i
Trondheim. Da han nylig skrev reiseregninger, oppdaget han tilfeldigvis at han
44 minutter etter bompengepasseringen i Trondheim skal ha passert en bomstasjon
i Tromsø.
Mellom Trondheim og Tromsø er det 1130 kilometer, som
normalt tar nesten et døgn å kjøre.
F35
Vandvik kjører en ny Polestar, med masse hestekrefter.
– Men at jeg har forflyttet meg fra Trondheim til Tromsø
på 44 minutter, må være ny rekord, skriver Erlend Vandvik i klagen til
bompengeselskapet, og legger til:
– Jeg er også usikker på om F35-flyene klarer det.
Til Motor sier han:
– Hvordan er det mulig å bli fakturert for passeringer
som det ikke er teoretisk mulig å ha gjennomført? Hvilke kontrollordninger er
det?
Bokstav-feil
Vandvik er bompengekunde hos Flyt, som henviser til
Bompengeselskap Nord, som drifter bomstasjonene i Tromsø.
Der forklarer daglig
leder Erling Bortne feilregistreringen med at kjøretøyet som passerte
bomstasjonen i Tromsø, ikke hadde bompengebrikke.
Da måtte bompengeselskapet sjekke
bildet som ble tatt av passeringen.
– En av bokstavene i registreringsnummeret på bilen som
passerte, ble lest feil. Dermed ble passeringen belastet et annet kjøretøy.
Altså kjøretøyet til Erlend Vandvik i Trondheim.
– Feil rettes
Erling Bortne i Bompengeselskap Nord forteller at fotografier
sjekkes både automatisk og manuelt, for at man skal unngå at det blir feil.
– Men som med alle andre fakturaer bør kundene se gjennom
den og sjekke at alt er korrekt. Ved avvik må de ta kontakt. Feil rettes.
– I hvilken grad sjekker dere ulogiske passeringer, som
her – i Tromsø 44 minutter etter at samme bil passerte i Trondheim?
– Hvert enkelt bompengeprosjekt behandles separat. Det er dermed ikke mulig å
avdekke dette mellom prosjektene.