EKSTRA GEBYR: Uten denne montert i frontruta kan du få ekstra gebyr.
Foto: Geir Olsen
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Fremtind Service innfører nytt bomgebyr, og varsler enda et: Gebyr hvis du ikke monterer bompengebrikken i bilen. Spesielt mange BMW- og Audi-eiere vil ikke bruke brikke.
– Vi ser at det er en høyere andel som bruker bompengebrikken i koreanske
biler enn i biler fra merker som BMW og Audi, sier Svein Skovly, kommersiell
direktør i bombrikkeutstederen Fremtind Service.
I Oslo og Viken, hvor mange av Fremtind Service sine 1,3 millioner
kunder bor, er det svært mange som ikke monterer brikken i frontvinduet, slik
de skal.
– Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer nå uten
brikke, opplyser Skovly.
En hovedårsak er estetiske hensyn. Bileierne synes ikke bilen ser
fin ut med bompengebrikke. Derfor lar de brikken ligge hjemme.
1 krone ekstra
Dette fører til økte kostnader for bomselskapene, som dermed må
granske bilder av passeringer før de sender ut bompengeregningene.
– Vi ønsker at flere kunder skal bruke bompengebrikken. Derfor
åpner vi nå for å ta ekstra betalt fra kunder som ikke har montert bompengebrikken
i bilen, sier Skovly.
Fremtind Service går til uka ut med endringer i avtalevilkårene de
har med kundene. Selskapet ser for seg et ekstragebyr for manglende montert brikke
på i størrelsesorden 50 øre til én krone per bompassering. Det blir fort dyrt
for bileiere som kjører i områder med mange bomstasjoner.
– Har dere anledning til å ta et slikt gebyr? Bomtakstene er jo
vedtatt av politikerne.
– Vi mener vi kan det. Autopass-regelverket og brukeravtalen
forutsetter at bombrikkene er korrekt montert, sier Skovly, og legger til:
– Vi håper vi ikke må innføre gebyret. Men da må det skje noe
radikalt med bruken. Manglende brikkebruk undergraver Autopass-systemet. Kundene
våre i Nord-Norge er mye flinkere.
Månedsgebyr
Fra 1. november innfører Fremtind Service i tillegg et nytt gebyr
som ingen kunder slipper unna: Månedsgebyr på fem kroner for bombrikke-abonnement.
Konkurrenten
Flyt innførte gebyret tidligere i år, og nå følger Fremtind Service etter.
– Vi har store kostnader både til produksjon og distribusjon av
brikker, og ser ingen vei utenom å ta betalt for brikkene, sier Svein Skovly – som minner
om at bilistene sparer mye mer på å ha bompengeavtale med bombrikke enn å ikke
ha det.
Frem til nå har Fremtind Service tatt et depositum for
bompengebrikken, som har blitt refundert når kunden har sagt opp avtalen.
200 kr.
Det tredje selskapet av en viss størrelse som utsteder
bompengebrikker, Skyttelpass, har valgt en annen løsning enn Flyt og Fremtind
Service. Skyttelpass tar en engangssum på 200 kroner for sine bompengebrikker.