FERJETUR: Kjører du ferjer, kan du få faktura fra Autopass. Her anløper en ferje Vennesund på Helgelandskysten.

Vegvesenet presiserer:

Disse kan få Autopass-krav

Har du betalingsavtale for ferjeturer, kan du i noen tilfeller få betalingskrav fra Autopass.

Publisert

Etter at Motor tidligere i vår formidlet en kraftig advarsel fra Statens vegvesen om ikke å betale fakturaer og betalingskrav fra Autopass, har vi fått flere reaksjoner fra lesere som sier at de får helt gyldige fakturaer for ferieturer med Autopass som avsender.

Og det stemmer, ifølge Vegvesenet.

– «Autopass for ferje» kan i noen tilfeller være faktura-avsender. Kunder med forskuddsavtale for ferjeturer kan motta lovlige betalingsvarsler eller fakturaer hvor «Autopass for ferje» kan stå i avsenderfeltet eller faktura­teksten, skriver seksjonsleder Bjørn Roar Eriksen i Statens vegvesen i en epost.

Har du glemt passordet og ber om å få dette tilbakestilt, kan du få en tekstmelding eller e-post med lenke for å få nytt passord.

– Slike meldinger er lovlige og håndteres av selskapet Skyttel AS, som er ansvarlig for drift og kundeservice i ferjeordningen, skriver Eriksen.

Unntaket

Han minner om at dette er unntaket fra hovedregelen.

– Verken Statens vegvesen eller Autopass sender meldinger, e-poster eller tekstmeldinger med betalingskrav for bompenger. Hvis du får en melding med klikkbar lenke til betaling, og det står «Statens vegvesen» eller «Autopass» som avsender, er det høyst sannsynlig et svindelforsøk.

Kunder som har Autopass-avtale, får fakturaer fra selskapet man har avtale med, som Flyt, Autosync eller Skyttelpass.

Kunder som ikke har Autopass-avtale, får fakturaer fra et av de fem regionale bompengeselskapene, som er Ferde, Bompengeselskap Nord, Fjellinjen, Vegfinans eller Vegamot, avhengig av hvor du har kjørt.