FERJETUR: Kjører du ferjer, kan du få faktura fra Autopass. Her anløper en ferje Vennesund på Helgelandskysten.
Foto: GEIR RØED
Vegvesenet presiserer:
Disse kan få Autopass-krav
Har du betalingsavtale for ferjeturer, kan du i noen tilfeller få betalingskrav fra Autopass.
Etter at Motor tidligere i vår formidlet en kraftig
advarsel fra Statens vegvesen om ikke å betale fakturaer og betalingskrav
fra Autopass, har vi fått flere reaksjoner fra lesere som sier at de får helt gyldige
fakturaer for ferieturer med Autopass som avsender.
Og det stemmer, ifølge Vegvesenet.
– «Autopass for ferje» kan i noen tilfeller være
faktura-avsender. Kunder med forskuddsavtale for ferjeturer kan motta lovlige
betalingsvarsler eller fakturaer hvor «Autopass for ferje» kan stå i
avsenderfeltet eller fakturateksten, skriver seksjonsleder Bjørn Roar Eriksen i
Statens vegvesen i en epost.
Har du glemt passordet og ber om å få dette tilbakestilt,
kan du få en tekstmelding eller e-post med lenke for å få nytt passord.
– Slike meldinger er lovlige og håndteres av selskapet Skyttel
AS, som er ansvarlig for drift og kundeservice i ferjeordningen, skriver
Eriksen.
Unntaket
Han minner om at dette er unntaket fra hovedregelen.
– Verken Statens vegvesen eller Autopass sender
meldinger, e-poster eller tekstmeldinger med betalingskrav for bompenger. Hvis
du får en melding med klikkbar lenke til betaling, og det står «Statens
vegvesen» eller «Autopass» som avsender, er det høyst sannsynlig et
svindelforsøk.
Kunder som har Autopass-avtale, får fakturaer fra
selskapet man har avtale med, som Flyt, Autosync eller Skyttelpass.
Kunder som ikke har Autopass-avtale, får fakturaer fra et
av de fem regionale bompengeselskapene, som er Ferde, Bompengeselskap Nord,
Fjellinjen, Vegfinans eller Vegamot, avhengig av hvor du har kjørt.