MANGE STEDER: Stadig flere byer etablerer bomringer.

NAF er bekymret: 

Rekord­betaling på bomveier i fjor

NAF er bekymret for den vedvarende økingen i bominnbetalinger fra bilistene, og mener det bare vil fortsette når nye byvekstavtaler blir iverksatt.

Publisert

I 2024 betalte bilistene inn til sammen rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger, melder NAF i en pressemelding.

De viser til Autopass' årsrapport for 2024.  Totalt ble 63,4 prosent av alle kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 krevd inn i en bomring.

NAF mener tallene vil øke i tiden som kommer.

Mer bomring

– Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Handagard trekker fram flere eksempler på utviklingen: 

Ingunn Handagard, pressesjef i NAF
  • Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. 
  • I Bergen vil MDG øke bompengene.
  • Både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten. Det betyr bompenger for å få ned biltrafikken. 

Med «bomring» viser NAF til bomstasjoner der innkrevingen inngår i en bypakke, slik det er listet opp av Autopass i oversikten over prosjektene. I en del av pakkene vil det være en kombinasjon av bommer utenfor byen og i bykjernen.

Problemet, slik NAF ser det, er at byene med slike avtaler er avhengige av trafikken gjennom bomstasjonene for å finansiere samferdsel. 

Taksten øker

– Disse avtalene er laget slik at jo mer du lykkes med å få ned trafikken, jo mindre penger står igjen til å finansiere alle tiltakene. Det betyr at bomtakstene stadig må økes, påpeker Handagard.

Hun sier at bompengetaksten har økt i flere av de største byene, eller rabatten for elbiler har blitt satt ned, i flere år allerede. På samme tid har flere mindre byer vedtatt bypakker med bompenger. 

Et annet problem er at reisetiden med kollektivtransport er dobbelt så lang som med bil, når man tar med ventetid og bytter, i flere byer. Det viser en rapport Transportøkonomisk institutt utarbeidet for NAF i 2024. Noe som gjør at denne typen transport i mange tilfeller er et lite egnet alternativ.

Staten må på banen

Handagard sier til Motor at staten må gå inn med mer penger i de store kollektivprosjektene, og til å drifte kollektivtrafikken. 

– Her er behovene store, og kostnadssprekkene på de store prosjektene har krevd flere økninger i bompengene, Fornebubanen i Oslo er et skrekkeksempel på det.

I tillegg mener hun at lokalpolitikerne som bestemmer seg for å innføre bypakker, må ha magemål på hva en slik pakke faktisk bør inneholde og hva man kan be bilistene om å finansiere. 

– Vi ser en tendens til at de små byene, der kollektivtilbudet ikke er godt nok, starter opp ambisiøse bypakker der bompenger utgjør en betydelig del av finanseringen, men uten å ta nok høyde for at folk er avhengige av bilen.

  • Ingunn Handagard er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Powered by Labrador CMS