BOMPENGEFELLE: Nå skal snart alle brikkeselskapene varsle deg.

Bompengefellen:

Nå skal alle varsles

Nå skal snart alle de tre store bombrikke-selskapene ha på plass løsning som varsler kundene ved eierskifte.

Publisert

Bombrikke-selskapet Skyttelpass har hatt det i to år allerede, Fremtind Service fikk det tidligere i vår, og før sommeren lover også Flyt å få på plass en løsning .

Ifølge en undersøkelse som Fremtind Service selv har gjort, har mer enn 10 prosent av norske bileiere betalt bompenger for en bil de har solgt – fordi de ikke har sagt opp bompengeavtalen.

Motor har skrevet en rekke artikler om denne bompengefellen.

Det holder nemlig ikke bare å varsle Statens vegvesen om at bilen er solgt. Du må også si opp bompengeavtalen med selskapet du har brikke og abonnement hos.

Bare halvparten

Tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten selv endrer denne Autopass-avtalen når de selger bilen sin.

Fremtind-kundene som ikke gjør det, får nå tekstmelding eller epost som påminnelse så snart eierskiftet er registrert i motorvognregisteret, slik at de slipper å betale for neste eiers bompasseringer eller fergeturer.

– Men det betinger at kontaktinformasjonen din er oppdatert. En del kunder har ikke oppdatert informasjon, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service, som er landets største bombrikke-selskap.

– Gleder oss

Skyttelpass har allerede i to år varslet kundene sine ved eierskifte, og før sommeren innfører også Flyt, det tredje store bombrikke-selskapet, ordningen.

– Etter et godt samarbeid med Statens Vegvesen har vi snart en løsning som vil sende et varsel til kundene om å huske å oppdatere Autopass-avtalen når de selger bilen. Vi gleder oss til å få det på plass, og har stor tro på at det vil bidra til at antallet som glemmer å oppdatere minimeres, sier daglig leder Jahn Erik Stenhaug til Motor.