STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader.
Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader.
Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000
Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000
På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD
464 000 kr
481 km
1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD
494 000 kr
460 km
1600 kg
VW ID.4 Tech RWD
479 500 kr
506 km
1000 kg
Skoda Enyaq 4WD
475 000 kr
460 km
1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD
463 400 kr
610 km
750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD
544 000 kr
540 km
750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4
På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
Annonse
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.Foto: HYUNDAI
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.