STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.
Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Les flere Hyundai-saker:
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Har endelig bestemt seg:
Hyundai setter N Vision 74 i produksjon
Quiz:
Kan du noe om biler fra Sør-Korea?
Ny teknologi fra Hyundai:
Oppvarmede vinduer skal gi bedre rekkevidde
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Foran høstens nyheter:
Dette er de sju beste testbilene hittil i år
Kjøpte ny Hyundai:
Oslo-kvinne fikk prisavslag for lav nyttelast
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Hyundais nye Inster:
Koreansk smågodt skal rekke i 355 km
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Her er bilene i rekkeviddetesten:
Klarer endelig budsjettbilene over 60 mil?
Kommentar om elbiltesten:
Det er bare én grunn for å ikke like rekkeviddetesten
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kollektivfelt-«vinnerne»:
Nye hydrogenstasjoner på vei – kanskje også for personbiler
El-stengte kollektivfelt:
Er dette sjansen for hydrogenbilene?
Hyundai:
Må på verksted, feil kan påvirke 12-voltsbatteriet
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Morsommere får du det ikke på familietur
Priskrig:
Nå planlegger dette merket en elbil til 200.000
Luftmotstand:
Luftgardin skal gi lengre rekkevidde
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Ny utstyrsversjon:
Kona blir mer attraktiv med nytt skjørt og røde detaljer
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
ADAC testet 94 biler i 2023:
Elbilene er knusende overlegne
Ioniq 5 N kommer i vår:
Dette blir prisen på den raskeste familieraceren
Lånebil ved verkstedbesøk:
Klagde på at Kona var for liten
Bosch og Hyundai satser tungt:
«Hydrogen kan bli primærkilde for all mobilitet»
Klar for flyvende biler?
Her tar det helt av for verdens bilprodusenter
Stadig flere kilo:
Hva er problemet med at biler blir tyngre og tyngre?
Ny patentsøknad:
Hyundai og Kia har laget hjul med integrert «kjetting»
Euro NCAP-sjefen:
Advarer mot de tunge elbilene
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Tyske tall:
Elbiler klart dyrest å reparere
Vil forenkle:
Bilgiganter følger Tesla – tester gigacasting
Første gang:
Fikk titusener i erstatning for manglende nyttelast
Hyundai Kona testet i Norge:
Hurtiglader mye bedre enn forventet
Hydrogenbilen hadde gått 84.000 km:
Pris for å reparere: 1,2 millioner kroner
Her er prisen på den nye Kona:
Først under 400 for over 500
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
Fem i test:
Hvilken sedan er best?
Hyundai i Sør-Korea:
Ansetter kvinnelige teknikere for første gang
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Hyundais nye bestselger i Norge:
Frister med best rekkevidde og størst bagasjerom
«Plug & Charge»:
Nå kan Ioniq 6-eiere lade helt uten app
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Ny utstyrsversjon av Ioniq 6:
Over 60 mil – under momsgrensen
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Kraftig nedgang i nybilsalget:
Kineserne stanger i muren
Stor-utstilling i Trondheim:
Samler alle bilnyhetene på ett brett
Nytt tilbehør til Ioniq 5 og 6:
Nå blir denne enda litt mer praktisk
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Lei av å gjøre det selv?
Se video av Hyundais laderobot
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Hyundai garanterer:
– Vi skal ha fysiske knapper
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
Dette er nye Hyundai Kona:
Fra minst til størst bagasjeplass
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 6
På ett viktig punkt er den overlegen konkurrentene
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Green NCAP:
Den grønneste bilen ser du ikke på norske veier
Bilene vi venter på i 2023:
En gammel salgssuksess blir helt ny
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
600 Ioniq 6 kan nå bestilles:
Nå er pris og rekkevidde på denne designbomben klar
Felles for Hyundai, Kia og Genesis:
Investerer 135 milliarder i ny programvare
Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:
Gir familieraceren rundt 600 hester
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
Hyundais neste generasjon:
Setter neste hydrogen-modell på pause
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
Mulig juks med dieselutslipp:
Razzia hos Kia og Hyundai i Tyskland
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Ned for 9. måned på rad:
Bilsalget stupte i mars over hele Europa
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
Investerer over 700 milliarder:
Hyundai varsler 17 nye elbil-modeller innen 2030
Registreringstallene i februar:
Ny elendig måned for bilsalget
Svake tall hittil i februar:
Fortsatt bratt fall i det norske nybilsalget
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:
Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet
#1: Ioniq 5
«Designbombe med indre kvaliteter»
Forsmak på Hyundai Seven:
Hyundai hinter om dristige designgrep i ny SUV
De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader. Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader. Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000 Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000 På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD 464 000 kr 481 km 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD 494 000 kr 460 km 1600 kg
VW ID.4 Tech RWD 479 500 kr 506 km 1000 kg
Skoda Enyaq 4WD 475 000 kr 460 km 1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD 463 400 kr 610 km 750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD 544 000 kr 540 km 750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4 På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.
Foto: HYUNDAI
Les også:
Fikk endelig rett:
Kranglet i årevis om hvorfor ruta sprakk
10-punktsjekken med Pernilla Solberg:
Pernillas første bil var en lys rosa EPA-traktor
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Kom ikke opp bakken:
Firehjulsdriften blir borte ved lav batteriprosent
90/90 for Volvo:
Markerer farvel til elbilmål med ny ladehybrid
Slapp omdiskutert gebyr:
Ståle vant mot parkerings-gigant
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
Klare råd fra Forbrukerrådet:
– Ikke betal gebyrene
Uventede gebyrer:
Slik fikk Helge firedobbel regning for parkering
10-punktsjekken med Kristian Berg Harpviken:
«Min første bil var ransmennenes drømmebil»
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
Rekordlang ventetid:
Siv ventet 2,5 år på ny kløtsj
Måtte betale over 9000 kr:
Parkerte på privat grunn – ble tauet vekk
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Rettssak om millioner etter krasj:
Mener Porsche-eieren har fått mer enn nok penger
Fikk smekk:
Bilforhandler hadde to salgskontrakter
Tilbakegang:
Salget av Model Y stuper i Europa
Batterifeil på Nissan Leaf:
Nissan tause om hvilke biler som har feil
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
Salget tredoblet på et år:
Her er de 8 beste Kina-bilene
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
Ladepriser:
Her er det billigst og dyrest å lade
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
Ender i null?
Nå nærmer dette nybilsalget seg null og niks
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
10-punktsjekken med Maria Navarro Skaranger:
«Liker at den har knapper, ikke bare en skjerm»
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
Millionstrid i retten:
Tesla-førere stikker av fra parkerings-regningene
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
Prioriterer Golf og A4:
Stor forsinkelse for Volkswagens el-flaggskip
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
10-punktsjekken med Svein Tore Bergestuen:
«Ikke vær så forbannet jålete – hva trenger du?»
Vi som kjører vintage Audi:
Er Audi enda penere 40 år etter?
Ny undersøkelse:
Disse bilene er best likt av eierne
Ford først ute:
Godkjent for «handsfree-kjøring» i Sverige – og Europa
Til tross for dyrtid:
De aller fleste velger den dyreste løsningen
Godkjent av Guinness:
Ford Mustang Mach-E satte rekkevidde-verdensrekord
Spionfrykt:
USA vil forby biler med kinesisk programvare
Berlin-fabrikken:
Tesla legger utvidelse på is etter for dårlig salg
10-punktsjekken med Vibeke Fürst Haugen:
«Å kjøpe helt ny bil var en åpenbaring»
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
Vannet rant inn i ny Mercedes:
Vannlekkasje var produksjonsfeil
Vi som liker eksotiske biler:
Stygge har aldri sluppet inn her (biler, altså…)
21 til sykehus:
Her eksploderer elbilen
Mye er forskjellig – utenpå…
Hvorfor er nye biler så like hverandre?
Testfusk-avsløring:
RAV4 i Europa omfattet av Toyotas sikkerhetsjuks
Laveste siden 90-tallet:
Nå er det fullstendig kollaps i nybilsalget
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
Nå slipper Audi nye A6:
Ekstreme Audi-linjer skal gi 751 km rekkevidde
10-punktsjekken med Carsten Skjelbreid:
– Vent på gode kampanjepriser når du er på biljakt
Foran høstens nyheter:
Dette er de sju beste testbilene hittil i år
Skrur opp med Vivaldi:
Norsk teknologi kaprer plass i stadig flere nye biler
Rivian-gründer om elbilmarkedet:
– Uheldig at alle skal kopiere Tesla
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
NAF Advokat skeptisk:
«Det er ikke noe som heter outlet-salg i loven»
10-punktsjekken med Geir Schau:
«Har driti meg ut noen ganger. Ikke kjøp indiske vinterdekk.»
Vi som liker olympiske leker (og biler):
Her er OL-byens politibiler med best kondis
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
10-punktsjekken med Carina Olset Hovda:
«Har alltid tenkt at jeg skal kjøpe meg drømmebilen»
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
Bare se, ikke kjøpe:
Her er en ny VW-SUV med nær 600 km rekkevidde
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
Matprofil om bensinstasjonene:
«Skuffende hvor vanskelig det er å finne god, sunn mat»
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Jeg som elsker bilen min...
«Hadde jeg visst at fiffen kjører G-Wagen, hadde jeg aldri kjøpt den»
10-punktsjekken med Jan Erik Larssen:
Autofil-Larssen parkerer alltid med «rumpa inn»
Mange får bot:
Dette er tabbene som koster deg parkeringsbot
«Bruk kritisk sans»:
Er det lurt å la et selskap selge bilen for deg?
Jaguar legger om:
Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Per Kristian slapp med skrekken:
Ga fra seg bilen til falsk bruktbilforhandler
Gruppetest: familiebiler
Nummer fire i køen – nummer én for familien
Vi som ergrer oss over andre
7 på topp: Feriebilistene vi elsker å hate
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Parkering på sykehus:
Slik ble parkeringen fire ganger dyrere
Ford elektrifiserer nok et ikon:
Ser du hva dette likner? Ikke vi heller
Ladeproblemer:
Fikk bot fordi hun ikke ladet – selv om boksen så slik ut
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce
Junior skal få Alfa Romeo fram fra skyggene
Tar risikoen:
NAF anker dom om 4X4 i revers
Heidi har ladeproblemer:
Tar 30 timer å lade nesten ny bil
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
10-punktsjekken med Jann Post:
«Bilene bærer preg av to barn bak og en noe lat far»
Prøvekjørt: Peugeot E-5008
Ingen gjør dette bedre enn Peugeot
Nektes forsikring:
Fisker-biler må kondemneres
Rask på lading
Hyundai Ioniq 5 ytelser
Batteripakke: 77 kWt (Long Range) Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE) Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD) 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.