STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.
Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Les flere Hyundai-saker:
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Green NCAP:
Den grønneste bilen ser du ikke på norske veier
Bilene vi venter på i 2023:
En gammel salgssuksess blir helt ny
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
600 Ioniq 6 kan nå bestilles:
Nå er pris og rekkevidde på denne designbomben klar
Felles for Hyundai, Kia og Genesis:
Investerer 135 milliarder i ny programvare
Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:
Gir familieraceren rundt 600 hester
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
Hyundais neste generasjon:
Setter neste hydrogen-modell på pause
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
Mulig juks med dieselutslipp:
Razzia hos Kia og Hyundai i Tyskland
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Ned for 9. måned på rad:
Bilsalget stupte i mars over hele Europa
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
Investerer over 700 milliarder:
Hyundai varsler 17 nye elbil-modeller innen 2030
Registreringstallene i februar:
Ny elendig måned for bilsalget
Svake tall hittil i februar:
Fortsatt bratt fall i det norske nybilsalget
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:
Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet
#1: Ioniq 5
«Designbombe med indre kvaliteter»
Forsmak på Hyundai Seven:
Hyundai hinter om dristige designgrep i ny SUV
Masse å velge mellom:
Disse bilene får du på dagen
Nye Euro NCAP-resultater:
Toppscore for elektriske storselgere i sikkerhetstest
Huyndai og Kia:
Kaller inn 500.000 biler for forbløffende feil
Følte de satt med svarteper:
Uskyldig i ulykke, måtte likevel betale for merutgifter
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Kona med ny milepæl:
Nå er det over 100.000 som kjører denne i Europa
Ruller ut elbil-flåtene:
– De strategiske valgene ligger allerede bak oss
Genesis er en variant av Ioniq og Kia:
Får trådløs lading som standardutstyr
Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:
Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne
Bestilte Hyundai Ioniq 45 i februar:
Bilen kom til Drammen 16. juni – ingen oppdatering siden
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Rallyfører i Hyundai Nexo:
Satte oppsiktsvekkende rekkevidderekord
Vi har prøvekjørt Ioniq 5:
Kanskje er dette årets beste elbil
Et båtlass Hyundai Ioniq 5 i norsk havn:
Nå triller ettertraktet elbil endelig i Norge
Rapporterte for første kvartal:
Tesla-overskudd overrasket
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Kona som gir bakoversveis:
Her er Kona-modellen som drikker bensin
Stor interesse for Ioniq 5:
14.000 nordmenn ville kjøpe denne bilen uprøvd
Ser konturene av en bestselger:
Overveldende respons for Hyundais nye elbil
Potensielt brannfarlige batterier:
Batterifeil på Hyundai Kona vil koste selskapet milliarder
Hikke for neste generasjon elbil:
Reservasjonssystemet brøt sammen
Nå er Ioniq 5 lansert:
Hyundai tar en halv million for «fremtidens elbil»
Ambisiøse sørkoreanere:
Dette landet skal lede elbilskiftet med halverte elbilpriser i 2025
Får 1600 kg hengervekt:
Hyundai gjør klar for nytt elbil-sprang
Innstegsprisen ned 91.000 kroner:
Nå dumper Hyundai prisen på Kona
Nye drypp fra Hyundai:
Viser nye bilder av neste generasjon elbil
Går i samarbeid med bilprodusentene:
Tekno-gigantene gir gass i det neste bilkappløpet
Tragisk start på året for Hyundai:
Dødsulykke på fabrikken forsinker elbilproduksjonen
Prøvekjørt: Hyundai Tucson (ladehybrid)
Dette blir en konkurrent til «årets beste bilkjøp»
Den norske Hyundai-sjefen:
– Vi har solgt vår siste bil uten ledning
Hyundai Ioniq 5 nærmer seg:
Gjør seg klar til neste generasjon elbil
Beordrer tilbakekalling:
Hyundai Kona EV med mulig bremsefeil
Lanserer fremtidens elbilplattform:
Slik skal koreanerne løfte elbilen til et nytt nivå
Hyundai piffer opp Kona Electric:
Hyundai oppgraderer elektrisk bestselger
Lanserer sju elbiler innen 2025:
Han skal gjøre Kia til en elbil-kjempe
Over 25.000 Hyundai Kona tilbakekalles:
Usikkert om norske Kona-eiere berøres av brannfare
Hyundai og Kia vil forenkle ladingen:
Frister med sømløs lading på Europas største nettverk
Helt ny Hyundai Tucson:
Lysende ladbar nyhet i SUV-klassen
Konklusjonen til uavhengig analyseselskap:
Mener rivalene gir 96.000 kr mindre for pengene enn Xpeng
Nye Santa Fe:
Ny og mer effektiv firehjulsdrift på stor-SUV-en
Hyundai-forhandler tar kritikken på alvor:
Tilbyr ekstra støydemping til Kona – først i Norge?
Hyundai Kona rekkeviddetestet på bane:
Klarte over 100 mil simulert bykjøring
Hyundai skiller ut Ioniq som eget merke:
Lanserer tre nye elbiler på fire år
Skjerper elbil-strategien:
Hyundai ruster opp for å utfordre Tesla
Bilen som har betydd mest for meg:
– Denne bobla markerte selve gjennombruddet
Vinter- og sommertesten i samme tabell:
Her er de største rekkeviddevinnerne
Model 3 overlegen i ladetest:
Så langt går elbilene på en halvtimes lading
Motors rekkeviddetest sommer 2020:
Fra 296 km i vinter til 512 km i sommer med samme bil
Hydrogenbilene – hva nå?
– Regjeringen svikter hydrogenbilistene
Hyundai Santa Fe blir ladbar:
Nå kan denne bli interessant i Norge
– Be selger dokumentere prisøkningen, sier NAF:
NAF advarer om ulovlige prisøkninger på nye biler
Lys i enden av korona-tunnelen:
Europas bilfabrikker åpner igjen
Sjekk førermiljøenes forvandling:
Denne plassen er ikke til å kjenne igjen
Koronakrise gir valutasjokk for bilkjøperne:
Kona stiger når krona synker
Seks elbiler testet i minus 9 grader:
Tesla 3 og Mercedes EQC er forbrukstaperne
Hyundai Ioniq Electric og Kona Electric:
Populære elbiler får mulighet for lastekrok
Høydepunktene i Genève:
De 10 viktigste tingene fra utstillingen som ikke var
Hyundai viser fram sitt nye elbilkonsept:
Denne skal kjøres med joystick
Elbiltesten: Hyundai Kona, Hyundai Ioniq, Kia e-niro, Kia e-soul
Kona er sjefen i familien
Lanserer datastyrt girskift-system:
NÅ snakker vi automatgir!
Bilprodusenter strammer inn praksisen etter Corona-utbruddet:
Gir norske ansatte reiseforbud etter virus-frykt
Den store rekkeviddetesten vinteren 2020:
Beste bil var 9 prosent unna lovet rekkevidde
De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader. Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader. Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000 Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000 På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD 464 000 kr 481 km 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD 494 000 kr 460 km 1600 kg
VW ID.4 Tech RWD 479 500 kr 506 km 1000 kg
Skoda Enyaq 4WD 475 000 kr 460 km 1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD 463 400 kr 610 km 750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD 544 000 kr 540 km 750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4 På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.
Foto: HYUNDAI
Les også:
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger:
Er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Følger Tesla:
Ford kutter prisene på Mach-E
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
Prøvekjørt: Toyota RAV4 GR Sport
Dette er den beste versjonen av bestselgeren
Ødelagt hjuloppheng:
Mener merkeforhandler feilmonterte hjulene
Vi som gillar Saab 900:
Er dette siste svenske med attityd?
Luftfjæring-trøbbel
Teslaen falt ned: – Dette er en svakhet
Prøvekjørt: Skoda Enyaq iV RS
Flaggskip på islagt vann
NAF uenige med bilbransjen:
– Bilforhandlerne må dekke moms og avgifter
Ødela del til MG-batteriet
Takst: 940.000 kr for å reparere bil til 380.000
Bilkjøper kritiserer NAF:
NAF overså alvorlig feil i salgstest
Gikk på pengesmell:
Droppet viktig bobil-regel, tapte rettssak
Vi som trives best med rene linjer:
– Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Nesten ny Model Y:
Teslaen falt 238.000 kr i verdi på fire uker
Kunden vant også i tingretten
Fastslått: Spon i diesel er grunn til å heve bilkjøpet
Citroën-toppsjef:
«Elbiler vil bety slutten for SUV-ene»
Flest bilberginger siden 2017:
Bilene forandrer seg, men ikke det største problemet
Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X (elbil)
Komfortabelt forsøk på å knekke norske sannheter
Offisielt fra Toyota om bZ4X:
Varsler viktige nyheter på både nye og brukte biler
Frikjent for mobilbruk:
Stoppet for mobilbruk – politiet sjekket ikke om han hadde telefon
Millionbilen mistet funksjoner:
Plutselig forsvant app-funksjonene til Porschen
Norges mest solgte bil:
Denne ble 120.000 kroner rimeligere over natten
VW-sjefen Schäfer:
Mer enn antyder at det kommer en ID. Golf
Prøvekjørt: DS3 e-tense (elbil)
Øker rekkevidden og senker prisen på erkefransk småbil
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Elbilene overtar nybilmarkedet:
Disse legendene må vi si farvel til nå
Slik blir ladeprisene:
Sjokkprisene på lading er snart historie
Bakluka var ikke elektrisk:
Forhandleren nektet å gi avslag for det som manglet
Ny teknologi fra BMW:
Snart kan du velge farge etter dagsformen
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut:
Er bilen Norges største lagerplass?
Fikk heve kjøpet:
Navigasjonen avslørte kilometerjukset
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Møller vil ikke dekke regning:
Bestilte bil i 2021, får 50.000 kr i ekstra avgifter
Ford-sjefen i Motor-intervju:
«Vi gjorde bare én feil med Mustang Mach-e …»
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Slik spår ekspertene om bilmarkedet:
«Politikerne har kortsluttet sin egen elbilpolitikk»
Siste dag med nybilregistreringer:
Tesla viser alle konkurrentene ryggen
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Full slakt:
Volvos helårsdekk er dårligere hele året rundt
Ble solgt med ekstra pluss-garanti:
BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke
Nå kommer lidar som standard:
Er denne lille boksen forskjellen på liv og død?
De verste bruktbil-historiene fra 2022:
Måtte vente 16 måneder på reparasjon
Toppsjefen som rømte:
Bilindustriens største drama
Rekord for Model Y:
Bobla som ikke sprakk, har nå solgt mer enn «Bobla»
Jaguar-overraskelse til jul:
Må betale 25.000 kr for ny bilnøkkel
Finansdepartementet svarer:
Klart nei til momsutsettelse på nye elbiler
Tror på 80 prosent elbil i 2034:
Nye avgifter med marginal effekt på elbilskiftet
Brev fra Toyota:
bZ4X-kunder får dekket moms- og vektavgift
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Bilimportørenes landsforening:
Ber Vedum om å utsette elbil-momsen til februar
Ford varsler ni elbiler:
Øker prisen kraftig for å begrense etterspørselen
Prøvekjørt: Audi Q8
Her har Audi gjort det eneste riktige
Gigantprosjekt:
Toyota bygger by
Se bildene:
Slik ble Hongqi-hengerfestet montert
Første, nye Q8 e-tron:
Gammel norgesfavoritt med nytt hjerte
Ny undersøkelse:
Dyrere drivstoff har fått nordmenn til å kjøre saktere
Bilkjøpet har blitt et mareritt:
Taper flere hundre tusen på manglende service
På vei til Norge:
Ny kinesisk prispresser i stadig trangere SUV-klasse
De viktigste punktene:
Slik utfører du enkelt vedlikehold på bilen
Tæpp eller æpp:
Regjeringen uten svar om rask løsning for ladenettet
Får prisavslag:
Splitter ny Tesla ble levert med lakkskader
«Brukerfeil», hevdet selgeren:
Motoren havarerte etter fire dager
Ny Prius ladehybrid:
Toyotas fineste 2023-lansering ikke til Norge
Over 500 km rekkevidde for XC40 og C40:
Bytter fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift
Advarer om prisskifte:
Nå stiger batteriprisene for aller første gang
Toyota gransker videre:
– Vi tar spørsmålet på største alvor ...
Bruktbilkjøpet som gikk galt:
Bilfirma saksøkte kunde for penger til parkering
Trapper opp elektrisk:
Toyota lover fem nye elbiler innen 2026
Bilforhandler tapte:
Frikjent for å ha brukt bilen feil
Prøvekjørt: Toyota Aygo X
Denne sjarmøren vil du aldri bytte med noe elektrisk
Viser 2. generasjon av elbil-ikonet:
Slik blir oppdatert og oppgradert VW ID.3
Er ventetiden lang?
Slik er dine rettigheter når bilen blir forsinket
Tidenes november for bilsalget:
Rekordmange biler til Norge før avgiftsøkningen
Førerovervåking i Toyota og Subaru:
Kjører du ofte sånn? Da er ikke dette bilen for deg
Tilbyr verdivurdering av biler:
– Dette fremstår som svindel
Oppgraderes i 2023:
Etter seks år får den endelig en facelift
Enighet om budsjettet:
Beholder prinsippet om ny elbil-avgift
Volvo-sjefen til Motor:
– Det er ikke avgiftsfritak som skal redde elbilene
Fisker Ocean i produksjon:
Her bygges «danskebilen» på tre minutter – se filmen!
NAF:
En av tre gjør feil i rundkjøringer
Bruktbilsalg:
Tesla trakk innbytte-tilbud på 190.000 uten forvarsel
Se bildene:
Rett etter kjøpet ble bruktbilen avskiltet
Årets beste bilkjøp #1: BMW i4 eDrive
Det er på tide å tenke litt nytt, dette er en vinner
Årets beste bilkjøp #2: Volkswagen ID.Buzz
Plutselig ble det en glede å ta bussen
Synsfeltutfall rammer tusenvis:
Vil lovfeste retten til ny førerprøve for øyesyke
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Årets beste bilkjøp #3: Renault Megane E-Tech
Mer enn et lekkert utseende
Årets beste bilkjøp #4: BMW iX1
En sikker suksess lenge før den er på veien
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Se bildene:
Skjulte rust med byggeskum og myggnetting
Årets beste bilkjøp #5: Volkswagen ID.5
Kanskje den mest komplette av alle
Årets beste bilkjøp #6: Toyota bZ4X
Det lyser rødt for verdens største bilprodusent
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Årets beste bilkjøp #8: Mercedes EQE
Hvis komfort var eneste krav, var dette en vinner
Markant forskjell:
Nødbrems halverer risikoen for å kjøre på noen bakfra
Svein Halvard har et spesielt problem:
Tesla greier ikke å feste setet på millionbilen
Ga Fisker inspirasjonen:
Nå kommer denne el-SUV-en, takket være Leo DiCaprio
Årets beste bilkjøp #11–20:
Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen
Rask på lading
Hyundai Ioniq 5 ytelser
Batteripakke: 77 kWt (Long Range) Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE) Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD) 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.