STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.
Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Les flere Hyundai-saker:
Hydrogenbilen hadde gått 84.000 km:
Pris for å reparere: 1,2 millioner kroner
Her er prisen på den nye Kona:
Først under 400 for over 500
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
Fem i test:
Hvilken sedan er best?
Hyundai i Sør-Korea:
Ansetter kvinnelige teknikere for første gang
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Hyundais nye bestselger i Norge:
Frister med best rekkevidde og størst bagasjerom
«Plug & Charge»:
Nå kan Ioniq 6-eiere lade helt uten app
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Ny utstyrsversjon av Ioniq 6:
Over 60 mil – under momsgrensen
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Kraftig nedgang i nybilsalget:
Kineserne stanger i muren
Stor-utstilling i Trondheim:
Samler alle bilnyhetene på ett brett
Nytt tilbehør til Ioniq 5 og 6:
Nå blir denne enda litt mer praktisk
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Lei av å gjøre det selv?
Se video av Hyundais laderobot
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Hyundai garanterer:
– Vi skal ha fysiske knapper
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
Dette er nye Hyundai Kona:
Fra minst til størst bagasjeplass
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 6
På ett viktig punkt er den overlegen konkurrentene
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Green NCAP:
Den grønneste bilen ser du ikke på norske veier
Bilene vi venter på i 2023:
En gammel salgssuksess blir helt ny
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
600 Ioniq 6 kan nå bestilles:
Nå er pris og rekkevidde på denne designbomben klar
Felles for Hyundai, Kia og Genesis:
Investerer 135 milliarder i ny programvare
Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:
Gir familieraceren rundt 600 hester
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
Hyundais neste generasjon:
Setter neste hydrogen-modell på pause
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
Mulig juks med dieselutslipp:
Razzia hos Kia og Hyundai i Tyskland
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Ned for 9. måned på rad:
Bilsalget stupte i mars over hele Europa
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
Investerer over 700 milliarder:
Hyundai varsler 17 nye elbil-modeller innen 2030
Registreringstallene i februar:
Ny elendig måned for bilsalget
Svake tall hittil i februar:
Fortsatt bratt fall i det norske nybilsalget
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:
Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet
#1: Ioniq 5
«Designbombe med indre kvaliteter»
Forsmak på Hyundai Seven:
Hyundai hinter om dristige designgrep i ny SUV
Masse å velge mellom:
Disse bilene får du på dagen
Nye Euro NCAP-resultater:
Toppscore for elektriske storselgere i sikkerhetstest
Huyndai og Kia:
Kaller inn 500.000 biler for forbløffende feil
Følte de satt med svarteper:
Uskyldig i ulykke, måtte likevel betale for merutgifter
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Kona med ny milepæl:
Nå er det over 100.000 som kjører denne i Europa
Ruller ut elbil-flåtene:
– De strategiske valgene ligger allerede bak oss
Genesis er en variant av Ioniq og Kia:
Får trådløs lading som standardutstyr
Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:
Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne
Bestilte Hyundai Ioniq 45 i februar:
Bilen kom til Drammen 16. juni – ingen oppdatering siden
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Rallyfører i Hyundai Nexo:
Satte oppsiktsvekkende rekkevidderekord
Vi har prøvekjørt Ioniq 5:
Kanskje er dette årets beste elbil
Et båtlass Hyundai Ioniq 5 i norsk havn:
Nå triller ettertraktet elbil endelig i Norge
Rapporterte for første kvartal:
Tesla-overskudd overrasket
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Kona som gir bakoversveis:
Her er Kona-modellen som drikker bensin
Stor interesse for Ioniq 5:
14.000 nordmenn ville kjøpe denne bilen uprøvd
Ser konturene av en bestselger:
Overveldende respons for Hyundais nye elbil
Potensielt brannfarlige batterier:
Batterifeil på Hyundai Kona vil koste selskapet milliarder
Hikke for neste generasjon elbil:
Reservasjonssystemet brøt sammen
Nå er Ioniq 5 lansert:
Hyundai tar en halv million for «fremtidens elbil»
Ambisiøse sørkoreanere:
Dette landet skal lede elbilskiftet med halverte elbilpriser i 2025
Får 1600 kg hengervekt:
Hyundai gjør klar for nytt elbil-sprang
Innstegsprisen ned 91.000 kroner:
Nå dumper Hyundai prisen på Kona
Nye drypp fra Hyundai:
Viser nye bilder av neste generasjon elbil
Går i samarbeid med bilprodusentene:
Tekno-gigantene gir gass i det neste bilkappløpet
Tragisk start på året for Hyundai:
Dødsulykke på fabrikken forsinker elbilproduksjonen
Prøvekjørt: Hyundai Tucson (ladehybrid)
Dette blir en konkurrent til «årets beste bilkjøp»
Den norske Hyundai-sjefen:
– Vi har solgt vår siste bil uten ledning
Hyundai Ioniq 5 nærmer seg:
Gjør seg klar til neste generasjon elbil
Beordrer tilbakekalling:
Hyundai Kona EV med mulig bremsefeil
Lanserer fremtidens elbilplattform:
Slik skal koreanerne løfte elbilen til et nytt nivå
Hyundai piffer opp Kona Electric:
Hyundai oppgraderer elektrisk bestselger
Lanserer sju elbiler innen 2025:
Han skal gjøre Kia til en elbil-kjempe
Over 25.000 Hyundai Kona tilbakekalles:
Usikkert om norske Kona-eiere berøres av brannfare
Hyundai og Kia vil forenkle ladingen:
Frister med sømløs lading på Europas største nettverk
Helt ny Hyundai Tucson:
Lysende ladbar nyhet i SUV-klassen
Konklusjonen til uavhengig analyseselskap:
Mener rivalene gir 96.000 kr mindre for pengene enn Xpeng
Nye Santa Fe:
Ny og mer effektiv firehjulsdrift på stor-SUV-en
De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader. Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader.
Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000 Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000 På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD 464 000 kr 481 km 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD 494 000 kr 460 km 1600 kg
VW ID.4 Tech RWD 479 500 kr 506 km 1000 kg
Skoda Enyaq 4WD 475 000 kr 460 km 1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD 463 400 kr 610 km 750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD 544 000 kr 540 km 750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4 På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.
Foto: HYUNDAI
Les også:
Sjokkerende pengekrav:
Bilverksted krever 479.000 kr for parkering
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Prøvekjørt: Nio ET5 Touring
Plutselig ble det gøy med stasjonsvogn igjen
Test: Toyota Corolla
Enklere blir det ikke å snu ryggen til elbilene
Ypper seg mot «premiummerkene»:
Dette blir prisen på Kias storfamilie-SUV
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
Attraktiv i bybil-format:
Nå er denne endelig smart på ordentlig
Nye bilder: Toyota Land Cruiser
Endelig ser den like tøff ut som den er
Spektakulær konflikt:
Tesla-kunde seiret i rettskraftig dom
Dyrekjøpt erfaring:
Ladetabben kostet Erlend 4200 kroner
Peugeot E-3008 offisiell:
Får firehjulsdrift, hengerfeste og 525 kilometer
Første test i Tyskland:
Så bra (eller dårlig…) er en selvkjørende Mercedes
Kjøperne fikk prisavslag:
«Ny» bil hadde forhistorie ved Middelhavet
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Nissan Leaf
Ble nærmest avskiltet, slår kraftig tilbake
Bilkunder svindles av bilforhandlere:
Dette MÅ du sjekke før du selger bruktbilen
Tesla verst, Nissan «eklest»:
Fråtser i private opplysninger om helse og sex
«Experimental»:
Snart har du sett den siste kjedelige Opelen
Storlanseringer ikke til Norge:
Takket nei til bilene som skal redde VW
Elektrisk GTI:
VW lar det gå sport ID
Europas største bilutstilling:
Se alle bildene av de heteste bilnyhetene
Gunn ble svindlet av bilselger, ifølge politiet:
– Vi er blant de heldige som mistet minst penger
Bildene av Neue Klasse:
Her er neste generasjon fra BMW
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Første elektriske Countryman:
Nå skjer det store ting med Mini
Kommer i oktober:
Dette er de største endringene på nye Tesla Model 3
Legenden tilbake i elektrisk versjon:
Familie-nyhetene står i kø
Nye bilder:
Slik blir Fiskers billigbil
Lotus-blomstring i Oslo:
Trykker premium-gassen i bånn mot 2028
Kia EV5 er produksjonsklar:
Familie-SUV-en bryter med alle designtrender
Kunder har ikke fått penger:
Politiet etterforsker bilselgere
Minst 25 bileiere svindlet:
Morten satte bilen igjen her – tapte 337.000 kr.
Betaler ikke ut pengene:
– Bilfirmaet har stjålet pengene våre
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Vi som makser med Mini-påfunn:
Størst av alt er Mini
Ampera-e-eiere tapte:
Får ikke erstatning etter at funksjoner forsvant
Misfornøyd med Xpeng G3:
Får heve bilkjøp på grunn av kort rekkevidde
Har engasjert Elden-advokat:
Frustrerte Hongqi-eiere oppfordrer til gruppesøksmål
Ville ha 400.000 fra kunde:
Tesla ga seg – anker ikke dom om egenandel
Volvo EX30 i Norge:
Volvo «tar en Tesla» og piner konkurrentene
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Slutt på trøbbelet:
Nå får Tesla ladestolper som passer alle biler
Storbykøene koster 28 mill. om dagen:
Elbil-eiere sitter mest i kø
Oppgradert Golf-arvtaker:
Dette er forskjellene på ny og tre år gammel ID.3
Følger Europa etter?
Billigere Teslaer i USA og Kina fra denne uken
Se bildet:
Her lader ingen Teslaer hos Tesla
Dropper det bevisst:
Mer enn én av fire nekter å blinke før rundkjøring
Kraftig vekst i salg ut av Norge:
Dette må du passe på hvis du selger bruktbil utenlands
Kommer først i 2024:
Ford utsetter lansering av ny elbil med et halvt år
Vi som koser oss med tidlig Corvette:
Corvette er det kuleste du kan kjøre med hatt
Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Lanserer nivå 3 av selvkjøring i høst:
Se hvordan selvkjørende biler gjør trafikken tryggere
Tekst i kjøpekontrakten:
«Store og små reparasjoner vil komme umiddelbart»
Fjernstyres til p-plassen:
Slik skal de revolusjonere automatisk parkering
Hans gir Sør-Norge en dukkert:
Dette må du passe på ved kjøring i styrtregn
Bilkjøperen fikk sjokk:
«Kun to års garanti. Det stemmer vel ikke?»
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Det er slett ikke opplagt at du heller velger en BMW
Viste nye biler i natt:
Her er Fiskers ekstreme flåte
Sliter med kinesisk utfordring:
Kan Volkswagen forsvinne slik Nokia gjorde?
Advarer mot rekkevidde-trend:
Så mye har elbil-rekkevidden økt siden 2018
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Prøvekjørt: Fisker Ocean (elbil)
Fisker med napp på første forsøk
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Eldre og førerkort:
Slik er førerkort-reglene for deg over 80
Vi som gifter oss i elbil:
Er disse blitt Norges mest populære bryllupskjøretøy?
Opprettet eget klage-team:
Beskylder Tesla for å rigge falske rekkevidde-anslag
Snart Kina-sjakk-matt?
Kina fester grepet i bilindustrien
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Her er Audis neste elbil:
Q6 e-tron lanseres i høst med nær 600 km rekkevidde
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
Henriks bil har alvorlig feil:
Bertel O. Steen greier ikke å reparere kollisjonsputen
Tyske forhandlere i stjerne-opprør:
Hevder sjefens luksus-strategi fører til katastrofe
Prøvekjørt: Tesla Model X Plaid
Denne flyr fra 0-100 på 2,6 sekunder
Pass på ved bruktbilkjøp:
«Service-historikk» betyr ikke komplett service
Færre, men dyrere feil:
De finner bruktbilfeilene som går igjen
Simen kjøpte EU-godkjent bil:
Merkeverksted fant feil for 184.000 kr etter EU-kontroll
Fem i test:
Hvilken sedan er best?
Alvorlig, men nesten usynlig skade:
Ser du skaden til 40.000 kr?
Her er Tesla Giga Berlin:
Maskinen som lager maskinen
Vi som nyter senka Nissan:
De kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
E5- og E10-bensin:
Får vi beholde 98 oktan? Dette sier de store kjedene
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Oppdatert Euro NCAP:
Ny, strengere testing – denne besto med glans
Merkeforhandler:
Krevde 25.000 kr i avbestillingsgebyr
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Ulykken snudde livet opp ned:
Fikk erstatning seks år etter trafikkulykken
Prøvekjørt: BYD Dolphin
Blir dette en prisbombe? Da kan den lykkes
Fiat 600e til Norge:
De har skjønt det: Kjedelige elbiler må ha et kult design
Prøvekjørt: Peugeot e-2008 (elbil)
Nye klør og mer rekkevidde for en av markedets beste
Konkurransetilsynet følger med:
Tesla og 15 kinesiske bilprodusenter har avtalt å unngå priskrig
Får purringer:
Porsche krever penger for app som ikke virker
Slakter lettrullende dekk:
«Nye biler har fem–seks meter lengre bremselengde»
Prøvekjørt: Peugeot 408
Mer elegant enn dette kan du ikke gå mot strømmen
Verksted-problemer:
Girkassen havarerte etter Mekonomen-service
Leasing av bil:
Bilbransjen vil ha omstridt leasing-gebyr
Ny undersøkelse av alle biler:
Elbiler har 30 prosent lavere nyttelast enn dieselbiler
Endres 1. juli:
Nye regler for billån
Rask på lading
Hyundai Ioniq 5 ytelser
Batteripakke: 77 kWt (Long Range) Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE) Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD) 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.