STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.
Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Les flere Hyundai-saker:
Rekkeviddetest vinter 2025:
Her er alle testbilene – klart for ny rekord
Rekkeviddetest:
50 år gammel Golf kom lenger enn million-elbil
«Aggressive priser»:
Hyundai kutter prisen på Kona
Smått og godt:
Dette er bilene vi venter på i 2025
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5
Denne tåler fint å være litt dyrere
Magre salgstall:
Nesten ingen kjøper hydrogenbiler
Urban Cruiser lansert i dag:
Dette er Toyotas nye folkemodell
10-punktsjekken med Kari Svendsen:
«Bilen er en drapsmaskin. Også sminker de seg, mens de kjører!»
Hyundai Inster:
Dette må du betale for sjarmtrollet
Her er årets beste bilkjøp:
Disse fem er «Årets beste bilkjøp»
Hyundai satser videre:
Nekter å gi opp hydrogen-drømmen
Ioniq 9:
Store ting på gang fra Ioniq
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
Elbil-produsenter rangert:
– Mercedes og Tesla best på menneskerettigheter
Hyundai Ioniq 9:
Inspirert av designet på båter
Kvartalstall:
Kraftig inntektssmell for Mercedes-Benz
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
Kjører på egenhånd:
Storkontrakt med selvkjørende Ioniq 5 i USA
Truffet av rakettforsvar:
Kraftig fall for Hyundai i Kina etter politisk aksjon
Hyundai:
Har rundet 100.000.000 kjøretøy
Ut med BYD og tre til:
Birger N. Haug «vraker» fire av åtte merker
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Har endelig bestemt seg:
Hyundai setter N Vision 74 i produksjon
Quiz:
Kan du noe om biler fra Sør-Korea?
Ny teknologi fra Hyundai:
Oppvarmede vinduer skal gi bedre rekkevidde
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Foran høstens nyheter:
Dette er de sju beste testbilene hittil i år
Kjøpte ny Hyundai:
Oslo-kvinne fikk prisavslag for lav nyttelast
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Hyundais nye Inster:
Koreansk smågodt skal rekke i 355 km
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Her er bilene i rekkeviddetesten:
Klarer endelig budsjettbilene over 60 mil?
Kommentar om elbiltesten:
Det er bare én grunn for å ikke like rekkeviddetesten
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kollektivfelt-«vinnerne»:
Nye hydrogenstasjoner på vei – kanskje også for personbiler
El-stengte kollektivfelt:
Er dette sjansen for hydrogenbilene?
Hyundai:
Må på verksted, feil kan påvirke 12-voltsbatteriet
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Morsommere får du det ikke på familietur
Priskrig:
Nå planlegger dette merket en elbil til 200.000
Luftmotstand:
Luftgardin skal gi lengre rekkevidde
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Ny utstyrsversjon:
Kona blir mer attraktiv med nytt skjørt og røde detaljer
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
ADAC testet 94 biler i 2023:
Elbilene er knusende overlegne
Ioniq 5 N kommer i vår:
Dette blir prisen på den raskeste familieraceren
Lånebil ved verkstedbesøk:
Klagde på at Kona var for liten
Bosch og Hyundai satser tungt:
«Hydrogen kan bli primærkilde for all mobilitet»
Klar for flyvende biler?
Her tar det helt av for verdens bilprodusenter
Stadig flere kilo:
Hva er problemet med at biler blir tyngre og tyngre?
Ny patentsøknad:
Hyundai og Kia har laget hjul med integrert «kjetting»
Euro NCAP-sjefen:
Advarer mot de tunge elbilene
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Tyske tall:
Elbiler klart dyrest å reparere
Vil forenkle:
Bilgiganter følger Tesla – tester gigacasting
Første gang:
Fikk titusener i erstatning for manglende nyttelast
Hyundai Kona testet i Norge:
Hurtiglader mye bedre enn forventet
Hydrogenbilen hadde gått 84.000 km:
Pris for å reparere: 1,2 millioner kroner
Her er prisen på den nye Kona:
Først under 400 for over 500
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
Fem i test:
Hvilken sedan er best?
Hyundai i Sør-Korea:
Ansetter kvinnelige teknikere for første gang
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Hyundais nye bestselger i Norge:
Frister med best rekkevidde og størst bagasjerom
«Plug & Charge»:
Nå kan Ioniq 6-eiere lade helt uten app
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Ny utstyrsversjon av Ioniq 6:
Over 60 mil – under momsgrensen
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Kraftig nedgang i nybilsalget:
Kineserne stanger i muren
Stor-utstilling i Trondheim:
Samler alle bilnyhetene på ett brett
Nytt tilbehør til Ioniq 5 og 6:
Nå blir denne enda litt mer praktisk
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Lei av å gjøre det selv?
Se video av Hyundais laderobot
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Hyundai garanterer:
– Vi skal ha fysiske knapper
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
Dette er nye Hyundai Kona:
Fra minst til størst bagasjeplass
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 6
På ett viktig punkt er den overlegen konkurrentene
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Green NCAP:
Den grønneste bilen ser du ikke på norske veier
Bilene vi venter på i 2023:
En gammel salgssuksess blir helt ny
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
600 Ioniq 6 kan nå bestilles:
Nå er pris og rekkevidde på denne designbomben klar
Felles for Hyundai, Kia og Genesis:
Investerer 135 milliarder i ny programvare
De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader. Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader. Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000 Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000 På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD 464 000 kr 481 km 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD 494 000 kr 460 km 1600 kg
VW ID.4 Tech RWD 479 500 kr 506 km 1000 kg
Skoda Enyaq 4WD 475 000 kr 460 km 1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD 463 400 kr 610 km 750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD 544 000 kr 540 km 750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4 På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.
Foto: HYUNDAI
Les også:
Kommentar: bilen som forsvant
Dårlig forklaring, Renault
Rekkeviddetest vinter 2025:
Her er alle testbilene – klart for ny rekord
Dropper siste fjellklatring:
Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten
Se bildene:
EU-godkjent med store rustskader
10-punktsjekken med Harald Skjøldt:
– Kjenner meg ikke igjen i all Tesla-misnøyen
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
Vi som kjører laaaangt:
Holder denne 55-åringen 600 mil i ett strekk?
Oppgradert bestselger:
Her er den nye Model Y
Tesla-problemer:
Sindres Tesla rammet av omfattende datafeil
Peugeot e-3008 og e-5008:
Får «kjøreforbud» i Danmark
Markedsføring:
Denne bilen koster 82.000 kroner mer enn du tror
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
Vi som deler Hagles bilsmak:
Er dette landets tøffeste bil-band?
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
DOKUMENTERT:
Kina overtar bilverdenen? «Vi må begynne å tenke oss det utenkelige»
Bilpraten:
Slik tenker ekspertene om 2025
Smått og godt:
Dette er bilene vi venter på i 2025
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5
Denne tåler fint å være litt dyrere
BMW-fører:
Ville betale for to plasser og stå slik – fikk bot
10-punktsjekken med «Prepple» Houmb:
«Lexus er den beste bilen. Det er ikke noe å diskutere»
Der Spiegel:
Hackere fant GPS-data fra 80.000 norske VW-elbiler
Vi som ser bilene i familiefoto:
– Ford-gutter hadde nok litt draget på damer
Kavalkade:
Her er årets verste og beste bilhistorier
10-punktsjekken med Åse Kleveland:
«Jeg har alltid hatt stor interesse for bil»
Gruppetest:
Gruppetest: Hvilken stasjonsvogn er best?
Trafikkuhell:
Spanjolen nektet å ta på seg skylda da han kjørte i Arne
Bilvask:
Folie skadet etter børsteløs vask
10-punktsjekken med Kjetil André Aamodt:
– Kona vil ha fossilbil i tilfelle verdenskrig
Vi som liker heite biler:
Frossen? Disse 10 bilene varmer deg opp igjen
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
Beviset lå i hanskerommet:
Ble solgt som «meget god», men hadde masse feil
Feil på feil ...
Hongqi-trøbbel: «Ikke bilens sterkeste sider»
Christopher tok kampen:
Vant mot P-gigant – «de spiller et kynisk spill»
Ulovlige Tesla-kontrakter:
Tesla krevde 118.000 kr ekstra for å selge bil til Kjell
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
Advarer i ny bok:
«Et mysterium at de slipper kinesiske biler inn i garasjene»
Her ser eksperten filmen:
– Tydelig at noe er feil ved Tesla-krasjen i Bergen
Urban Cruiser lansert i dag:
Dette er Toyotas nye folkemodell
App-problemer:
Måtte mase på Porsche i Tyskland for å få alt til å virke
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
Fyrer av mot bilimportører:
– Slutt med barnslig sutring om ladehybrider
Prøvekjørt: Skoda Elroq:
Modellen som kan gjøre livet surt for storebroren
Parkeringsjuks:
– Ikke sannsynlig å få øyeskade hver gang han feilparkerer
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
Hodebry for Møller:
Kjøpte millionbil, men hentet den aldri
Mystisk feil:
Christoffer klarer ikke å få bilen til å holde kjeft
Akselerasjon med ulykkesmodellen:
Vi testet Volvo XC40 – klarte ikke å gjenskape brukerfeil
Prøvekjørt: Opel Frontera
Priser seg folkelig og vil treffe de unge
Konkurrenter ut mot bilgigant:
– VW-importør Møller taler med to tunger
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
Klagebløff ble avslørt:
Løy om væpnet ran for å unngå parkeringsbot
Kjøpte sin Skoda i 2004:
Nær 1.000.000 km med original kløtsj og girkasse
10-punktsjekken med Marcus Kleveland:
«Jeg kjører ikke børstevask, nei. Det skulle tatt seg ut»
Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser
– Vi har faktisk tatt noen skritt bakover
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
Her er årets beste bilkjøp:
Disse fem er «Årets beste bilkjøp»
Motor kårer årets beste bilkjøp:
Her er årets fem nestbeste
Svart N-merke:
Dette klistremerket kan koste deg 3000 i bot
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
Jaguar med overdose?
– Ingen av oss har sniffet kokain, dette er ekte saker
10-punktsjekken med Torgeir Bjørn:
«Halve bygda hadde Lada, resten måtte la bilen stå»
Museinvasjon?
Dette er en kostbar gjest – slik sikrer du bilen mot mus
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
Motor kårer årets beste bilkjøp:
Disse kommer ikke blant de fem beste
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Viste frem eVitara:
Her er første elektriske Suzuki – og neste Toyota
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
10-punktsjekken med Eirik Bergesen:
USA-eksperten kjente igjen alle motorlyder som 5-åring
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
Første norske synsfelt-undersøkelse:
Anbefaler nye prosedyrer i førerkort-tester
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
Avregistrert og uforsikret:
Du kan bli gjeldsslave med avregistrert bil
Rask på lading
Hyundai Ioniq 5 ytelser
Batteripakke: 77 kWt (Long Range) Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE) Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD) 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.