FEM MOTOR-FAVORITTER: Hyundai Ioniq 5 N (fra venstre), Porsche Macan, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model 3 og Citroën ë-C3.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Her er årets beste bilkjøp:
Fem fargerike favoritter
De fem klassevinnerne i årets beste bilkjøp, speiler både nordmenns ønsker og drømmer – men kanskje mest en interessant trend: Nå kommer småbilene for fullt.
Nest bakerst ser du en signaloransje Porsche Macan med lakk til 19.000 kroner. Til høyre, en Citroën ë-C3 med fargekombinasjonen du ikke betaler noe ekstra for. Det skiller fort en million kroner mellom de to bilene.
Begge er verdige vinnere i sin klasse av «årets beste bilkjøp». Men også to ytterpunkter.
Den ene representerer det som for folk flest er drømmer og fri fantasi. Den andre representerer det som i stadig større grad vil bli realisme og sunn fornuft.
Røde tall
Tendensen på nybilmarkedet her i Norge er at pris er viktigere enn før. Tendensen i bilbransjen er at det nå satses kraftig på småbilene. Markedet har alltid vært stort utenfor Norge, men bilprodusentene har stort sett bare endt opp med røde tall i forsøket på regne hjem en gevinst på elektriske småbiler. Dermed har de forblitt fossile.
Det er i ferd med å endre seg.
ë-C3 er et godt eksempel. En ærlig og redelig helelektrisk småbil, bygget for å være rimelig. Ikke kraftig rabattert fordi den ikke selger, eller fordi den skal ut av produksjon. Den har de obligatoriske egenskapene man forbinder med en praktisk småbil, men viktigere:
Den har fått komforten, utstyrsnivået og rekkevidden som gjør at den takler etappene som småbilene generelt, og elbilene spesielt, knapt har hatt kapasitet til.
Dermed utvides bruksområdet. Og vi tvinges til å nyansere en klassisk problemstilling. Det handler ikke om hvor stor bil du trenger, men hvor stor bil du ikke trenger.
Neste år får ë-C3 konkurranse av enda mindre Hyundai Inster – som ikke rakk årets kåring. Og det er bare starten. Om et år er blant annet sjarmtrollet Renault 5 og Dongfeng Nammi BOX til under 200.000 kroner, med i konkurransen.
Resultatet sier seg selv: Mindre og bedre biler til lavere priser.
Skal vi røpe litt fra diskusjonene i juryen, så kan vi egentlig hoppe over to klasser: Kompaktbil og åpen klasse. Her var vinnerne nærmest selvskrevne. Altså ingen diskusjon.
Beslutningen i småbilklassen tok heller ikke lang tid. Her handlet det mest om å rekke å teste en Citroën ë-C3 på norske veier innen deadline for juryen.
Alle som leser Motor, vet hvor ofte vi påpeker forskjellen mellom å prøvekjøre biler noen timer på fin asfalt sør i Europa – og å teste dem grundig her i Norge.
Alt koster i Porsche
Nest mest tid er brukt på klassen av store familiebiler. I en tid med strammere privatøkonomi og en trend i retning mindre og rimeligere biler, dukker stadig flere kinesiske biler opp på radaren. Ikke bare fordi de er rimelige, men fordi de er svært kompetente.
Xpeng G9 er kanskje det beste eksempelet. Sjuseteren BYD Tang med 13 mil forbedret rekkevidde, er et annet. Men til slutt tenkte juryen omtrent slik:
Prisen er mindre viktig i denne klassen. Her handler det mer om etablerte oppfatninger og ikke så rent lite prestisje. Dessuten er det alltid en fascinasjon rundt det siste på markedet.
Da ble plutselig valget ganske enkelt: Porsche Macan.
Men Porsche tar betalt for absolutt alt, til og med varme i rattet. Var det opp til Porsche, ville de sikkert fakturert deg for å lese om bilen her i Motor.
Annonse
Kjent Tesla-stil
Juryen har brukt mest tid på å komme fram til vinneren og rekkefølgen i den viktigste klassen: Familiebilklassen. Her er utvalget blitt gledelig stort. Vi kunne enkelt plukket ut ytterligere fem modeller som av ulike gode grunner hadde forsvart en plass på en liste som dette.
Volkswagen er blitt en slags motor i denne klassen. To ulike ID-modeller blant de fem beste, speiler tyskernes tyngde i markedet. ID.3 fra klassen under, bare slått av Tesla Model 3, underbygger inntrykket.
Men det samlede salget av ID.4, ID.5 og ID.7 utgjør bare litt over halvparten av totalsalget til Model Y.
Nybilkjøpere flest velger altså Tesla Model Y. Juryen gjør det ikke. Selv om Model Y har en kraftig prisfordel sammenliknet med alle andre, så har modellen behov for en oppgradering.
Dette er varslet, men ingenting er konkret – i kjent Tesla-stil.
Koster litt mer
Uansett vil oppgraderingen påvirke annenhåndsverdien på dagens versjon av Model Y – som allerede er sensitiv på grunn av Teslas svingende nybilpriser og et bruktmarked som nå skal ta i mot tre år gamle biler.
Vinneren i denne klassen, er en gammel kjenning som juryen har fulgt tett.
Hyundai Ioniq 5 ble kåret til årets beste bilkjøp for tre år siden. Den har siden hengt godt med i kåringene, men tapt noen plasser på et par minusfaktorer kombinert med litt for høy pris.
Nå er den oppgradert med bedre nyttelast, vinduspusser på bakruta, forbedret instrumentbetjening og enda bedre komfort. Rekkevidden er i tetsjiktet, og ladeegenskapene best. Fortsatt er nybilprisen i øvre sjikt. Men fordeler man disse kronene på den daglige gleden av komfort, kvalitetsfølelse og elbiltypiske egenskaper, så mener juryen at prisen kan forsvares.
Med årets kåring introduserer vi også Motor-pakka.
Annonse
Mest for pengene
Det er ofte stor forskjell på bilens fra-pris og bilens totale pris, inkludert omkostninger og utstyr du må ha (som vinterhjul og ladekabler) og kanskje bør ha (som hengerfeste, metallic lakk), med tanke på annenhåndsverdien.
I Motor-pakka plukker vi ut den utstyrsSgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen.
Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi dette i de fleste tilfeller. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Fram mot dagens kåring av vinnerne, har vi avslørt hvilke biler som var med i sluttstriden:
JURYEN MENER: Ærlig og redelig småbil med gode seter, spesielt foran, spennende men funksjonell instrumentering, utmerket kjørekomfort, solid utstyrspakke, overraskende mye plass, rekkevidde også til litt lengre etapper – og mulighet til å trekke en liten henger. Alternativet er en bruktbil. MOTOR-PAKKA: 275.000 kroner.
Kompaktbil: Tesla Model 3
JURYEN MENER: Forsvarer førsteplassen med glans. Ikke minst fordi man nå også kan velge bakhjulsdrift med over 70 mils rekkevidde – til 428.000 med vinterhjul og hengerfeste. Overraskende høy komfort og solid kvalitetsfølelse etter fjorårets oppgradering. Firehjulsdrift gjør den ekstra attraktiv. MOTOR-PAKKA: 481.000 kroner.
Familiebil: Hyundai Ioniq 5
JURYEN MENER: Sjarmerte og overbeviste juryen som nykommer for tre år siden – og gjør det igjen. Har fått en merkbar oppgradering, med blant annet høyere nyttelast og vinduspusser bak. Har fra før av klassens beste kvalitetsfølelse og raskeste ladefart. Juryen fastslår at den forsvarer merprisen. MOTOR-PAKKA: 607.000 kroner.
Stor familiebil: Porsche Macan
JURYEN MENER: Den nye eneren i prestisjeklassen. Macan er noe av det lekreste du snart vil se på en vei. Men de indre kvalitetene er tross alt viktigst. Og her overbeviser den med masse kjøreglede, bra rekkevidde, høy ladefart, nok plass og klasseledende kvalitetsfølelse. Men alt koster ekstra. MOTOR-PAKKA: 1.190.000 kroner.
Åpen klasse: Hyundai Ioniq 5N
JURYEN MENER: Vi forstår alle som er skeptiske til kunstig motorlyd. Her får du i tillegg kunstige girskift som herjer med 650 hester. Men etter noen meter blir man omvendt. Begeistret. Imponert. Denne bør alle ha kjørt én gang i livet. Man glemmer nesten at det også er en praktisk familiebil. MOTOR-PAKKA: 770.000 kroner
Slik kårer vi årets beste bilkjøp
Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold (ikke like viktig i åpen klasse).
De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.
Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.
Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.
Juryen har bestått av: Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Morten Abrahamsen (journalist i Motor), Anette Berve (ansvarlig for forbrukertester i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor) og Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor)
Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen, heller ikke er blitt vurdert. De er naturligvis med i neste års kåring.
Dette gjelder modeller som Renault 5, Kia EV3, Skoda Elroq, Hyundai Inster, Polestar 3/4, Cupra Tavascan, BYD Sealion 7, Opel Grandland, Alfa Romeo Junior, Ford Capri og Volvo EX90. Disse er naturligvis med i neste års kåring.