SER IKKE ALT: Tesla Model Y fra den vinkelen bilenes sikkerhetssystemer har minst oversikt og dårligst reaksjonsevne.

Blindsone bak?

Tesla dårligst av ti biler i sikkerhets­test

Tesla Model Y unngikk så vidt stryk i en test av sikkerhet under rygging.

Publisert Sist oppdatert

Hvor godt fungerer egentlig bilenes elektroniske sikkerhetssystemer under rygging? 

Kanskje ikke et tema som er øverst på bekymringslisten, men det er svært enkelt å tenke seg situasjoner der bilførere kan ha bruk for hjelp.

Ett eksempel: Å rygge ut fra en parkeringsplass på et sted der syklister kan tenkes å passere.

TESTING: Her sviktet MB E22. Faksimile: ADAC

Funksjonene finnes, de fleste moderne biler har i det minste noe.  

Den tyske forbrukerorganisasjonen ADAC har nylig testet hvordan ti forskjellige bilmodeller yter i tre forskjellige situasjoner.

I tråd med Euro NCAP

Modellene var BMW X3, BYD Seal, Ford Puma, Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz E220, Renault 5, Skoda Enyaq (forrige versjon), Tesla Model Y (forrige versjon), Volkswagen Tiguan og Volvo EX30.

Testingen var lagt tett opp til Euro NCAPs kriterier:

● Det handler primært om å unngå myke trafikanter.

● Alle bilene beveget seg i hastigheter mellom 4 og 8 km/t.

● En eventuell kollisjon førte til oppfølgningsforsøk – maksimalt tre runder, til sammen.

Mennesker viktigst

Bilene ble testet i tre disipliner:

Persongjenkjennelse – med dukker i både barne- og voksenstørrelser. Dette ble ansett som viktigst og derfor vektet som 50 prosent av hele testen. Bilene ble testet med både stående og kryssende personer.

Bilgjenkjennelse – kort og godt faren for å rygge på en annen bil. Dette utgjorde 20 prosent av sluttresultatet, hovedsakelig fordi det stort sett bare handler om materielle skader.

Ut fra parkering – i praksis eksempelet som er nevnt ovenfor, å rygge ut idet en syklist passerer, kun ett scenario. Dette utgjorde de siste 30 prosentene av vektingen.

Her er resultatene:

Test av elektronisk støtte ved rygging

Modell Resultat Total ytelse Fotgjengere Biloppdagelse Ut av P-plass (sykkel)
BMW X3Svært bra100,0 %100 %100 %100 %
Volvo EX30Svært bra100,0 %100 %100 %100 %
Ford PumaSvært bra100,0 %100 %100 %100 %
Volkswagen TiguanSvært bra100,0 %100 %100 %100 %
Hyundai Ioniq 5Bra97,6 %100 %88 %100 %
Mercedes-Benz E220Bra90,0 %100 %50 %100 %
Skoda Enyaq*Tilfredsstillende87,5 %75 %100 %100 %
BYD SealBestått51,5 %33 %25 %100 %
Renault 5Bestått48,5 %67 %75 %0 %
Tesla Model Y*Bestått41,1 %67 %38 %0 %

De to modellene merket med * er forrige utgave. Kilde: ADAC

Alt under 40 prosent, totalt, ville vært «ikke bestått».

Standard – og ikke

ADAC har disse kommentarene om enkeltmodellene:

BMW X3: Dette er standardutstyr og virker opp til nettopp 8 km/t.

Ford Puma: Ekstrautstyr. Aktivt opp til 12 km/t.

Volkswagen Tiguan: Litt sen og veldig hard/kontant reaksjon fra bilen.

ENYAQ: Ser ikke alltid gående – motsatt av Teslaen. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN

Volvo EX30: Varianten «Ultra» ble testet, og der er dette standardutstyr. Det oppgis ikke om andre varianter har det samme.

Hyundai Ioniq 5: Systemet er designet for lavere hastigheter, misset bare på stillestående bil i 8 km/t.

Mercedes-Benz E220: Oppdaget ikke barnedukke på tråbil.

Skoda Enyaq (forrige versjon): Oppdager ikke alltid fotgjengere i bevegelse, men alt annet.

BYD Seal: God til å oppdage sykkelen, sliter ellers med å oppdage både personer og bilen.

Renault 5: Ekstrautstyr. Reagerer på fotgjengerne og bilen. Oppdager syklisten, men bremser ikke.

Tesla Model Y (forrige versjon): Reagerer kun korrekt når det dreier seg om en fotgjenger i bevegelse. «Unngår sjelden kollisjoner», skriver ADAC, som noterer seg at sikkerhetssystemene ifølge manualen har «begrenset funksjonalitet» i revers.

Powered by Labrador CMS