Hvor godt fungerer egentlig bilenes elektroniske sikkerhetssystemer under rygging?
Kanskje ikke et tema som er øverst på bekymringslisten, men det er svært enkelt å tenke seg situasjoner der bilførere kan ha bruk for hjelp.
Ett eksempel: Å rygge ut fra en parkeringsplass på et sted der syklister kan tenkes å passere.
TESTING: Her sviktet MB E22. Faksimile: ADAC
Funksjonene finnes, de fleste moderne biler har i det minste noe.
Den tyske forbrukerorganisasjonen ADAC har nylig testet hvordan ti forskjellige bilmodeller yter i tre forskjellige situasjoner.
I tråd med Euro NCAP
Modellene var BMW X3, BYD Seal, Ford Puma, Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz E220, Renault 5, Skoda Enyaq (forrige versjon), Tesla Model Y (forrige versjon), Volkswagen Tiguan og Volvo EX30.
Testingen var lagt tett opp til Euro NCAPs kriterier:
● Det handler primært om å unngå myke trafikanter.
● Alle bilene beveget seg i hastigheter mellom 4 og 8 km/t.
● En eventuell kollisjon førte til oppfølgningsforsøk – maksimalt tre runder, til sammen.
Annonse
Mennesker viktigst
Bilene ble testet i tre disipliner:
Persongjenkjennelse – med dukker i både barne- og voksenstørrelser. Dette ble ansett som viktigst og derfor vektet som 50 prosent av hele testen. Bilene ble testet med både stående og kryssende personer.
Bilgjenkjennelse – kort og godt faren for å rygge på en annen bil. Dette utgjorde 20 prosent av sluttresultatet, hovedsakelig fordi det stort sett bare handler om materielle skader.
Ut fra parkering – i praksis eksempelet som er nevnt ovenfor, å rygge ut idet en syklist passerer, kun ett scenario. Dette utgjorde de siste 30 prosentene av vektingen.
Her er resultatene:
Test av elektronisk støtte ved rygging
Modell
Resultat
Total ytelse
Fotgjengere
Biloppdagelse
Ut av P-plass (sykkel)
BMW X3
Svært bra
100,0 %
100 %
100 %
100 %
Volvo EX30
Svært bra
100,0 %
100 %
100 %
100 %
Ford Puma
Svært bra
100,0 %
100 %
100 %
100 %
Volkswagen Tiguan
Svært bra
100,0 %
100 %
100 %
100 %
Hyundai Ioniq 5
Bra
97,6 %
100 %
88 %
100 %
Mercedes-Benz E220
Bra
90,0 %
100 %
50 %
100 %
Skoda Enyaq*
Tilfredsstillende
87,5 %
75 %
100 %
100 %
BYD Seal
Bestått
51,5 %
33 %
25 %
100 %
Renault 5
Bestått
48,5 %
67 %
75 %
0 %
Tesla Model Y*
Bestått
41,1 %
67 %
38 %
0 %
De to modellene merket med * er forrige utgave. Kilde: ADAC
Alt under 40 prosent, totalt, ville vært «ikke bestått».
Standard – og ikke
ADAC har disse kommentarene om enkeltmodellene:
BMW X3: Dette er standardutstyr og virker opp til nettopp 8 km/t.
Ford Puma: Ekstrautstyr. Aktivt opp til 12 km/t.
Volkswagen Tiguan: Litt sen og veldig hard/kontant reaksjon fra bilen.
ENYAQ: Ser ikke alltid gående – motsatt av Teslaen. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Volvo EX30: Varianten «Ultra» ble testet, og der er dette standardutstyr. Det oppgis ikke om andre varianter har det samme.
Hyundai Ioniq 5: Systemet er designet for lavere hastigheter, misset bare på stillestående bil i 8 km/t.
Mercedes-Benz E220: Oppdaget ikke barnedukke på tråbil.
Skoda Enyaq (forrige versjon): Oppdager ikke alltid fotgjengere i bevegelse, men alt annet.
BYD Seal: God til å oppdage sykkelen, sliter ellers med å oppdage både personer og bilen.
Renault 5: Ekstrautstyr. Reagerer på fotgjengerne og bilen. Oppdager syklisten, men bremser ikke.
Tesla Model Y (forrige versjon): Reagerer kun korrekt når det dreier seg om en fotgjenger i bevegelse. «Unngår sjelden kollisjoner», skriver ADAC, som noterer seg at sikkerhetssystemene ifølge manualen har «begrenset funksjonalitet» i revers.