EX30 utfordres av
modeller med bedre plass, men svensk-kineseren er fortsatt alene om å ha noen
av de viktigste egenskapene norske nybilkjøpere etterlyser.
EX30 var først ute med å demonstrere hva vi kan forvente i en klasse som vil vokse kraftig de neste årene. Den kan være alt fra en ganske billig bil nummer to med bakhjulsdrift, til en vesentlig dyrere, tilnærmet familiebil, med firehjulsdrift og solid hengervekt.
Denne artikkelen står også i Motor 2/2025
Her aktualiseres virkelig spørsmålet «hvor stor bil trenger du egentlig?»
Bilene blir større og større, samtidig som vi stadig oftere velger mindre biler.
Det er ikke så rart som det høres.
I dag er en bil fra småbilklassen stor nok for en liten familie uten den store utferdstrangen.
Og en bil fra klassen over – som disse fem – er stor nok for en gjennomsnittsfamilie som også tar seg noen langturer.
Firehjulsdrift
I hvert fall når bilene, som EX30 – i foreløpig motsetning til de andre bilene i denne testen – har firehjulsdriften og hengervekten mange av oss etterspør (Elroq har senere også kommet i RS-versjon med firehjulsdrift).
Så vet vi også at EX30 – i motsetning til de andre i denne testen – har ganske dårlig bagasjeplass.
Men trenden er tydelig: Bilprodusentene satser på denne klassen.
Og de mer eller mindre komplette – bare litt mer kompakte – familiebilene vil snart manøvrere litt smidigere inn på en parkeringsplass nær deg.
Dette er testbilene
Se grundigere vurdering lenger ned på siden
Skoda Elroq
Det triller ut modeller av ulike størrelser og med ulike logoer på MEB-plattformen til VW.
Se ikke bort fra at den mest populære kommer her.
Elroq er Enyaq til litt bak baksetet, så blir den 17 cm kortere. Det gir 125 liter mindre bagasjevolum og lavere pris. Bakhjulsdrift først, firehjulsdrift har nettopp kommet.
Kia EV3
Enda en Kia som viser at folkelige elbiler ikke må være kjedelige.
Akkurat som hos større EV9, finner vi her lekende linjer og vinkler.
Mer faktabasert, er også dette en bil som setter en standard i klassen: Kompakt utvendig, stor nok innvendig, solid rekkevidde – og etter hvert blir forhjulstrekket utvidet med firehjulsdrift.
MGS5
Ny modell bygget på samme fundament som MG4 – den nest mest populære kinesiske modellen (bare slått av Volvo EX30) på det norske markedet i 2024.
Nå har den blitt høyere og mer SUV-preget, og større i alle viktige retninger.
Bakhjulsdrift, og vesentlig rimeligere enn konkurrentene.
Hyundai Kona
Kom på markedet i helelektrisk versjon allerede i 2018.
I andre generasjon har den vokst fra å være altfor liten for en familie, til å bli mer enn stor nok.
Totalt sett høyest bagasjevolum av alle i testen, både langbeinte tenåringer og bagasjen deres får nå plass. Forhjulstrekk.
Volvo EX30
Bare slått av Tesla Model Y på registreringslistene i fjor.
Viser hvor sterk merkevaren Volvo er i Norge.
De kinesiske, og ganske identiske søsknene, er mikroskopisk til stede på de samme listene. Fortsatt unik i denne klassen med kombinasjonen firehjulsdrift og solid hengervekt.
Motor-pakka
Flere av testbilene er flunkende nye på markedet. Derfor var det ikke heller ikke enkelt å finne fem biler som er direkte sammenliknbare.
Under ser du to pris- og utstyrssammenlikninger på hver bil. De viser noe av spennet disse modellene allerede har. Rimeligste versjon har minste batteripakke, et minimum av utstyr, samt valgfri metallic lakk, vinterhjul og hengerfeste.
Den dyrere versjonen er med vår Motor-pakke, altså utstyrsversjonen vi mener er mest attraktiv.
Skoda Elroq 50 med 377 km rekkevidde: 363.000 kr
Skoda Elroq 60 med 427 km rekkevidde og Motor-pakka:443.000 kr
Kia EV3 Standard Range med 434 km rekkevidde: 407.000 kr
Kia EV3 Long Range med 601 km rekkevidde og Motor-pakka:477.000 kr
MGS5 Standard Range med 340 km rekkevidde: 341.000 kr
MGS5 Long Range med 480 km rekkevidde og Motor-pakka:401.000 kr
Hyundai Kona Standard Range med 377 km rekkevidde: 429.000 kr
Hyundai Kona Long Range med 514 km rekkevidde og Motor-pakka:489.000 kr
Volvo EX30 Single Motor med 337 km rekkevidde: 381.000 kr
Volvo EX30 Twin Motor (firehjulsdrift) med 449 km rekkevidde og Motor-pakka:485.000 kr
Som alltid er det nyanser i prissammenlikninger som dette. Noen modeller kan blant annet ha utstyrspakker der mer eller mindre relevant utstyr inngår.
Hjulstøy
Testen ble utført tidlig i sommerdekksesongen. For mange av oss er overgangen fra myke piggfrie vinterdekk til harde sommerdekk, brutal.
Og ja, disse fem har mer hjulstøy enn vi liker.
Kanskje er bilene i nettopp denne klassen mest sårbare for akkurat dette.
På den ene siden, er kravet at rekkevidden skal holde over lange avstander med lav temperatur og full bil.
På den andre siden, må bilene gjøres så lette som mulig for å holde forbruket lavt og rekkevidden høy.
Hold på vekten
Vekten av batteripakken er som kjent elbilenes største problem. Skal vekten holdes nede, altså den viktigste faktoren som påvirker rekkevidden, så må man enten ha en minst mulig batteripakke – eller gjøre resten av bilen så lett som mulig. Ideelt sett begge deler.
Motors inntrykk er at mange bilprodusenter sparer på støydempingen for å maksimere rekkevidde.
Fem testsjåfører skiftet på å kjøre samtlige biler over samme strekning med fire felts motorvei i hastigheter fra 90 til 110 km/t.
Deretter rangerte vi bilene etter støykomfort:
1. Kia EV3 (Hankook 215/50 R19)
Generelt lavest støynivå, men marginalt. Lite vindstøy. Dekkene litt mer sensitive for underlaget enn noen av de andre.
2. Volvo EX30 (Goodyear 245/40 R20)
Overraskende bra til å være den minste bilen på de mest sportslige dekkene. Noe jevnere støynivå, uavhengig av underlag, enn EV3.
3. MGS5 (Bridgestone 225/55 R18)
Ulike oppfatninger om denne. Jevnt støybilde fra dekkene, men litt hardere lyd, og en del vindstøy.
4. Skoda Elroq (Kumho 235/55 R19)
Skuffende høyt støynivå, slik vi også har målt og registrert med de øvrige bilene på MEB-plattformen (VW, Cupra, Audi, Ford).
5. Hyundai Kona (Nexen 234/45 R19)
Hjulstøyen er ikke høyere enn hos de andre, men merkbart mer vindsus gir totalt sett høyest lydnivå.
Men demper vi betydningen av støyen noen desibel, så sitter vi igjen med fem biler som duger utmerket for en familie.
De er bare litt mindre.
Og litt rimeligere.
Kanskje rett og slett litt bedre.
HER ER BILENE:
Skoda Elroq
LILLEBROR: På to av tre bilder skal det høy merkekunnskap til for å skille denne fra en ny Enyaq. Men i bagasjerommet er det forskjell. 470 liter er likevel svært bra.
Pris fra: 300.000 kroner
Pris med Motor-pakka: 443.000 kroner
Motor-pakka: «60» med metallic og vinterhjul.
Totalt: 79 poeng
Den store allrounderen i klassen. Her kan du velge alt fra en versjon med 377 km rekkevidde, stålfelger og startpris på 300.000 – til en RS-utgave med 547 km rekkevidde, firehjulsdrift og startpris på 480.000. Og fortsatt er ikke alle utstyrsversjoner på plass.
Kan tilpasses ulike målgrupper og lommebøker, men skuffende mye hjulstøy
Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF
Elroq er samme bil som velkjente Enyaq – lenge. Det er først fra baksetene og bakover at forskjellen merkes: 17 cm kortere karosseri gir 125 liter mindre bagasje. Spørsmålet er om de literne er verdt rundt 50.000 kroner?
Førermiljø, kupé og kjøreegenskaper er ellers som på Enyaq. Det betyr mye plass, solid kvalitetsfølelse og fleksible bakseter. Ellers kjenner vi igjen fire plusser og minuser fra andre modeller på MEB-plattformen i VW-konsernet: Gode kjøreegenskaper, fin fjæringskomfort – og for dårlig støydemping.
SELVSIKKER: Førermiljøet kjenner vi igjen fra millionbilen EV9, det betyr høy kvalitet. Bagasjeplassen er også på nivå med større biler.
Pris
fra: 360.000 kroner
Pris
med Motor-pakka: 508.000 kroner
Motor-pakka:
«Exclusive Plus» med 81,4 kWt–batteri, metallic, hengerfeste og vinterhjul.
Totalt:
81 poeng
Kombinasjonen
av klasseledende rekkevidde, bagasjeplass og kvalitetsfølelse, gir en høy
poengsum. De kompakte målene merkes best i baksetet, men bilen duger fint for
en familie.
Ikke spesielt billig, men det er mye ved EV3 som forsvarer en litt høyere pris
Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor
Spørsmålet er om versjonen med nærmere 60 mils rekkevidde tåler en
pris i øvre sjikt, der konkurrentene plutselig er større biler som for eksempel
bakhjulsdrevne versjoner av ID.4 og Model Y. Og selvsagt om man liker det
ganske dristige designet, inspirert av mer kjente og større EV9.
Også
innvendig er mye likt storebror – altså stort sett vellykket. Instrumentpanelet
og girvelgeren er identisk. Lettbetjent og kvalitetspreget førermiljø, ratt- og
setevarme i dørsiden er topp. Vi tror mange er villige til å betale litt mer
for den daglige gleden av å ha noe ekstra av både rekkevidde og utseende, i
tillegg til de praktiske egenskapene.
FORVENTNINGER: MG5 er litt større i alle retninger enn godtselgende MG4 – ikke minst i bagasjerommet. Det bør gi suksess.
Pris
fra: 290.000 kroner
Pris
med Motor-pakka: 401.000 kroner
Motor-pakka:
«Luxury» med 64 kWt–batteri, metallic, hengerfeste og vinterhjul.
Totalt: 76 poeng
Den
beste modellen fra MG. Det sier ikke så lite, når vi vet at MG4 – basisen for
denne litt større MGS5 – faktisk var Norges 11. mest solgte modell ifjor. MG
har utviklet seg fra å være et rent lavprisprodukt, til å tilby både gode
kjøreegenskaper og elegant utseende – uten at prisen har skutt i været.
Vesentlig rimeligere enn konkurrentene i denne testen, men det er umulig å merke
Morten Abrahamsen, journalist i Motor
Det gir
stor konkurransekraft. Leverer bra i stort sett alle kategorier, med et ekstra
pluss for pris selvsagt, men også for kjøreegenskaper.
Vi
tar poengmessig forbehold om at vi ikke har testet om vinteren. Erfaringen med
MG4 gjør oss skeptiske til kapasiteten på klimaanlegget og en lunefull
førerstøtteteknologi. Hvis disse minusene er fikset, vil totalpoengsummen øke.
For øvrig løser den alle
hverdagslige oppgaver minst like bra som de største konkurrentene, men til en
vesentlig lavere pris.
KVALITET: Kona har mange år på markedet, og preges av solide løsninger og bra kvalitet. Best bagasjevolum av alle: 466 liter pluss frunk på 27 liter.
Pris
fra: 374.000 kroner
Pris
med Motor-pakka: 489.000 kroner
Motor-pakka:
«Exclusive Long Range», metallic, hengerfeste og vinterhjul.
Totalt:
75 poeng
En
slags veteran, godt inne i sin andre generasjon. Det betyr en bil med
gjennomarbeidede løsninger og velprøvd teknologi, men som også er blitt
vesentlig bedre på et viktig område: Plass – både til folk og bagasje.
Best plass og god kvalitetsfølelse, men krasjtesten gir mer enn en ripe i lakken
Peter Raaum, redaktør i Motor
Første
generasjon Kona var en småbil bak forsetene, andre generasjon har bra med
beinrom og klassens største bagasjerom (466 liter pluss frunk på 27 liter).
Tredelt baksete er også et pluss, mens 750 kg hengervekt er litt under de beste.
Interiørmessig
er det tradisjonell god Hyundai-kvalitet, og utstyrsvalgene er mange – dog til
en pris som fort ender i øvre sjikt. Vi noterte oss mye vindsus, og testlaget
rangerte Kona sist i støymålingene. Det største minuset er nok likevel
resultatet i krasjtesten til Euro NCAP, der den fikk fire – på grensen til tre
– av fem stjerner.
ETTERTRAKTET: Minimalistisk og litt annerledes førermiljø, men svært romslig. Det siste kan man ikke si om bagasjeplassen.
Pris fra: 374.000 kroner
Pris med Motor-pakka: 492.000 kroner
Motor-pakka: «Plus» med firehjulsdrift, metallic, hengerfeste og vinterhjul.
Totalt: 76 poeng
Fortsatt er det ingen volummodeller i denne klassen som kan tilby firehjulsdrift og solid hengervekt. Her har EX30 stor konkurransekraft. Men den har også andre gode egenskaper: Overflod av effekt, mye plass i forsetene, og et praktisk og helstøpt interiør – forutsatt at du ikke har noe imot hard plast.
Fin miks av svensk tradisjon og kinesisk modernisme, men merkelig trang
Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor
Til tross for det kinesiske eierskapet, ble dette Norges nest mest solgte bil i 2024. Merkevaren Volvo er svært sterk, noe som påvirker annenhåndsverdien.
Men vi finner også noen åpenbare svakheter: Plassutnyttelsen er dårlig. Det går ut over bagasjevolumet og bakseteopplevelsen. Enkle, men avanserte betjeningsfunksjoner, som for eksempel vindusheiser i midtkonsollen, venner man seg til. Men lunefulle førerassistenter og plundrete rattbetjening passer dårlig til Volvos sikkerhetsprofil.