TÅLER IKKE LYSET: Hyundai kommer neppe til å lansere nye modeller med slike lysstriper, hvis dagens designsjef får viljen sin. Her: modellen Kona.Foto: SIV SEGLEM
«Light bar»:
Hyundai-sjef har fått nok av slike striper
Hyundais designsjef vil droppe lysstripene, så fort som mulig. Og han ber alle sine kolleger om å gjøre det samme.
Designeren oppfordrer andre bildesignere til å tenke på samme måte.
DESIGNSJEF: Simon Loasby.Foto: HYUNDAI
– Det er nesten som med kromdetaljer. Vi må spørre oss om hva som gir mening for kundene, både på et logisk og et følelsesmessig plan.
Loasby ser forskjeller i markedene, kinesere setter fortsatt pris på dette designelementet. Men europeere klarer seg fint uten. Og vil ikke kundene ha det, er det dessuten penger å spare.
– Kostnaden er en stor faktor, sier han.
Hyundais pikselerte lys vil likevel henge med en stund til. Loasby har fått med seg utformingen av Fiat Grande Panda og mener den er smigrende. «Takk for at dere lot dere inspirere av oss», er meldingen til Stellantis-konkurrenten.
Annonse
Hvem var først?
Designsjefen mener at Hyundai var først ute med et heltrukkent lyselement foran. Han sikter her til sjuende generasjon av Grandeur, også kalt Azera. Denne kom i 2022 og er stort sett bare solgt i Sør-Korea.
KOM I 2022: Den siste versjonen av Hyundai Grandeur/Azera.Foto: HYUNDAI
At den var først ute, får likevel stå for hans regning. Definisjonene på et fenomen det knapt finnes ord for, er naturligvis litt vage – men på konseptmodell-nivå har fabrikanter eksperimentert med løsninger som likner i mange tiår.
● Og skal man regne med for eksempel produksjonsmodellen Mercury Sable fra 1986? Ideen var på sett og vis å bare fylle grillen med lys.
OPPLYST: Faksimile av annonse for Mercury Sable.
● Hva med Volkswagens ID.3-striper, mellom de mer tradisjonelle lyktene? Disse var på plass helt fra introduksjonen i 2019, men er hentet fra åttende generasjon av Golf, som kom året før. Intet rent elbil-fenomen, altså.
VW ID.3: Første generasjon.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
VW GOLF: Åttende generasjon.Foto: CHARLES A. STROSNIDER II, FLICKR
Likevel: Den heltrukne stripen er et vanligere fenomen nå. Se på modeller fra for eksempel Mercedes-Benz, Audi og ikke minst Xpeng.
Da Tesla nylig oppgraderte Model Y, falt det mange kommentarer om at amerikanerne nærmet seg sin kinesiske konkurrent, designmessig.
HELE BREDDEN: Xpeng G9.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
FLERE ÅR SENERE: Tesla Model Y.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN