RÅ: Nye Ioniq 6 med tilleggene som forsvarer bokstaven N.

Hyundai Ioniq 6 N:

0-100 på 3,2 sekunder

Den har alt vi kjenner fra Motor-favoritten Ioniq 5 N – bare et par tideler bedre tid i paradeøvelsen.

Publisert

Sprinten fra 0-100 har vært en prestisjesak i alle år, men betyr null og niks for kjøregleden. 

Hyundai har derimot vært best i verden til å krydre sine nye modeller – og da snakker vi selvsagt om elbiler – med diverse andre elementer som kan trigge de mer entusiastiske førerne.

OPPGRADERT: Instrumentpanelet har fått rattet med de to knappene som kan aktivere mye moro, og ellers de samme sportslige elementene som vi kjenner fra Ioniq 5 N.

Hengende frukter

Som kunstige girskift – som føles helt ekte. Og kunstig motorlyd – som føles nesten helt ekte. Og selvsagt finjustert fjæring, hjuloppheng, styring.

Alt kan individualiseres fra ganske komfortabelt til særdeles sportslig via et par trykk i menyen – eller aktiveres brutalt med noen hengende frukter av noen knapper på undersiden av rattet.

Familiebil og monster

I sum får du da for eksempel Ioniq 5 N, en forrykende festlig versjon av den siviliserte familiebilen (les Motors test her). 

Og nå, Ioniq 6 N – en minst like intens versjon av den oppgraderte sedanen som har røsket opp i noen inngrodde oppfatninger om bildesign.

I det ene øyeblikket, koselige familiebiler som folk kikker litt ekstra på. I det neste øyeblikket, monstre som folk ikke rekker å kikke på.

NY FRONT: Det litt merkelge oppsynet er erstattet med et langt mer harmonisk lyktedesign.

650 hester

Det beste er likevel at du kan teste ut moroa på norske veier uten å bryte verken fartsgrenser eller intimsonene til øvrige bilister. 

Det er like morsomt å kjøre til barnehagen eller idrettsplassen, som det er å kjøre på lukket bane. 

Men 650 hester (kortvarig boost) og 770 Nm krever naturligvis en voksen sjåfør. Toppfarten på 257 km/t blir uansett en hypotetisk størrelse.

Oppgradert utseende

Ioniq 6 N vises for første gang denne helga, på «Goodwood Festival of Speed», som arrangeres for 32. gang, i West Sussex, sørøst i England.

Som kjennere vil se, er dette den oppgraderte versjonen av modellen. Det betyr en ny og mer harmonisk front, og litt færre elementer i hekken.

Powered by Labrador CMS