Stadig flere bilprodusenter kaster seg inn i stol-leken. Nå også Hyundai. Seks- eller sjuseteren Ioniq 9 deler mye med Kia EV9, men som alltid er det nesten umulig å se familietrekkene. Og ganske vanskelig å merke.
De to sørkoreanerne blir uansett opplagte konkurrenter. Og selvsagt til Volvo EX90 – som allerede er ledende i klassen av seks- og sjusetere.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Over millionen
Etter årets første åtte måneder ligger EX90 på 20. plass på registreringslistene. Imponerende av en modell som fort passerer millionen, bare du huker av på noen grunnleggende krav.
Du skal grafse til deg mer eller mindre alt av utstyr på en Ioniq 9 for å nærme deg denne svimlende summen.
Annonse
Motor-pakka
Tar vi utgangspunkt i utstyrsgraden «Premium», og legger til vår ganske nøkterne «Motor-pakke» med metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og panoramatak, ender vi på 893.000 kroner.
Da har vi tatt med et standard, avtagbart hengerfeste til 23.000 kroner. En helelektrisk løsning koster 45.000 kroner! Volvo tar 15.000 kroner ...
Du kan få en ganske nøktent utstyrt Volvo EX90 – men med metallic, vinterhjul og hengerfeste – til 977.000.
Skal vi gjøre mer relevante utstyrssammenlikninger med Ioniq 9, så må vi opp på utstyrsversjonen «Ultra» av EX90. Da blir totalprisen 1.083.000. Altså 190.000 over Ioniq 9 med Motor-pakka.
Men: Da får man også luftfjæring på Volvo EX90. Det får man ikke på Ioniq 9.
OMDISKUTERT: Designet til nye biler fra Hyundai kan alltid diskuteres. Ioniq 9 har et utseende man må bruke litt tid på.
Det er sjelden vi etterlyser luftfjæring. På en del biler er forskjellen fra konvensjonell fjæring helt marginal – og dessuten dyrere å vedlikeholde.
Men i Ioniq 9 sitt tilfelle klarer vi ikke helt å fri oss fra tanken om at en ellers ganske komplett utstyrt bil hadde blitt enda mer komfortabel med et mer avansert fjæringssystem.
Ioniq 9 mangler noe av flyten og polstringen mot underlaget som vi finner i EX90 – og også i Nio EL8, begge med luftfjæring.
Annonse
UTSØKT: På andre seterad kan man sitte og kose seg i timesvis. Det er gunstig setevinkel, god beinplass og høyt til taket.
ROMSLIG: Det er enkelt å komme seg inn på seterad tre – og man sitter dessuten helt greit der.
ENKELT: Seterad to og tre kan manøvreres med disse knappene i bagasjerommet.
Presis
På dårlige asfaltveier blir det en del lugging over ujevnhetene og slag fra understellet som ikke helt passer en bil i denne prisklassen.
Det er fullt mulig å vri det til noe positivt, og hevde at den er ganske sportslig og presis når man legger litt mer energi i kjøringen.
Men sjusetere på over fem meter skal naturligvis ha fokus på komfort – ikke sport.
GJENKJENNELIG: Mye fra førermiljøet likner øvrige Hyundai-modeller, men blant annet er rattet nytt, og skjermen har fått en krumming.
KOMFORT: Passasjerene på rad to har rikelige muligheter til å stille inn temperaturen, og både varme opp og kjøle ned rumpa.
Støydemping
Ioniq 9 har også lydabsorberende dekk, laminerte vinduer og aktiv støydemping – altså lyd fra høyttalerne som skal utlikne og eliminere annen lyd som trenger inn i kupéen.
Men heller ikke på dette feltet er Ioniq helt oppe på EX90 sitt nivå, mer på nivå med nevnte EV9 og Nio EL8.
Annonse
BRA: Over 300 liter bagasjeplass med alle setene i bruk.
EKSTRA: En frunk på 55 liter (88 i versjonen med bakhjulsdrift) gir plass til ladekabel og litt annet.
Imponerer
Andre ting imponerer mer. Som plassen. Her er det sittekomfort og takhøyde og beinplass til alle typer kropper på de første to seteradene – og til temmelig normalbygde på den bakerste. Setene på midten kan felles ned elektrisk, og de bakerste setene kan både felles og heves elektrisk.
Eleganse
Også førerplassen er svært god. Setene er de desidert beste Hyundai har laget, og de kan finreguleres med sidevangene og gi både massasje og kjøling om ønskelig.
Hovedinstrumentet er gjenkjennelig fra mindre Hyundai-modeller, men har fått en krumming som gir både mer eleganse og bedre lesbarhet fra førerplass.
Det nydesignede rattet har beholdt de fysiske knappene og hjulene. Det gir robusthet og brukervennlighet.
Vi har alltid applaudert sørkoreanerne Hyundai og Kia for at de tør å masseprodusere biler med et design som ikke nødvendigvis appellerer til massene. Det samme gjør vi nå.
Ioniq 9 har definitivt et utseende som krever noe av betrakteren. I motsetning til Volvo EX90, en bil få vil klare å skille fra fossile XC90, som kom for 11 år siden.
Ioniq 9 skal være inspirert av godt båtdesign, både utvendig og innvendig.
Annonse
Rekkevidde
Forbruket vårt etter to dagers testkjøring endte på 20 kWt/100 km. Det er ørlite bedre enn WLTP-tallet som skal gi 606 km. Altså et svært bra resultat.
Dette er inntrykk basert på en prøvekjøring over rundt 80 mil. Motor vil komme med en en mer omfattende test av Ioniq 9 senere i høst.
Se flere bilder av Ioniq 9 i saken under – versjonen med seks seter: