ØKER: Utvalget av bilmodeller som forholdsvis små, og i mange tilfeller, rimelige, øker betraktelig i 2026Foto: PRODUSENTENE/MOTOR
Se utvalget:
De viktigste kompakte og små bilnyhetene i 2026
Mange bilprodusenter satser tungt på små og snertne elbiler. I 2026 blir det mye å velge mellom, og flere sniker seg under den nye momsgrensen på 300.000 kroner.
Det kommer et meget stort antall nye bilmodeller i 2026. Og nå satser mange av de store bilprodusentene på småbiler, som det inntil nylig ikke var mange av med elektrisk drivlinje.
Det betyr flere billige alternativer for dem som ikke trenger masse plass. Det dukker også opp kjente modellnavn i nye versjoner, og et europeisk merke som ikke har vært i Norge før.
Listen under inneholder ikke alle bilmodellene som kommer neste år, men de Motor mener er de viktigste.
Dette blir et nytt merke i Norge. Alpine er Renaults underbruk for ekstra heftige biler.
– Estimert lansering er mai/juni 2026, sier Roger Andersen, kommunikasjonssjef hos den norske Renault-importøren.
Alpine A290Foto: ALPINE
A290 er en friskere versjon av Renault 5 E-tech. A290 leveres med 180 eller 220 hestekrefter. Rekkevidden er oppgitt til henholdsvis 380 og 364 kilometer. A290 veier rett under 1,5 tonn og har et batteri på 52 kWt.
Annonse
Audi
Audi bekrefter at de kommer med en kompakt elbil, som plasserer seg under Q4. Verken tekniske data eller bilder av bilen er offentliggjort.
Cupra
Raval blir en av flere nye småbiler fra basert på Volkswagen-gruppens MEB+-plattform. Raval er litt over fire meter lang og er ventet å ha rekkevidde på 400 kilometer.
Cupra blir første merke ut, så kommer Volkswagen ID. Polo, Skoda Epiq og ID. Cross.
Annonse
Dongfeng
Kinesiske Dongfeng planlegger salgsstart for modellen Vigo i andre kvartal med leveringer i tredje kvartal.
Vigo er 430 centimeter lang og minner estetisk sett om en Kia EV3.
Dongfeng VigoFoto: KJELL PETTER EIDSTEN
Det har foreløpig ikke dukket opp stort av tekniske spesifikasjoner, men det er i hvert fall klart at Vigo har et bagasjerom på 500 liter, og at bilen skal koste fra 249.000 kroner.
Man kan velge mellom to batteristørrelser, 45 og 52 kWt.
Hyundai
Ioniq 3 er 429 centimeter lang, det vil si at bilen er tre centimeter lengre enn VW ID.3. Samtidig er den betydelig lavere. Med en høyde på 146 centimeter, er Ioniq 3 ti under ID.3.
Hyundai Ioniq 3Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Ellers har Hyundai vært sparsomme med andre fakta rundt modellen. Det som er sikkert, er at den skal lanseres i 2026.
Det sørkoreanske merket har et travelt år i vente. Her kommer det en rekke nye modeller: EV2, EV4, i tillegg de større EV5, PV5.
EV2 er en småbil basert på samme plattform som Hyundai Inster, men er rundt 20 centimeter lengre. Lite er kjent av spesifikasjoner, men det er sannsynlig at rekkevidden blir rundt 400 kilometer.
Kia EV2Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
EV4 kommer i to utgaver, hatchback og sedan, og to batterialternativer, 81 eller 58 kWt. Først blir den tilgjengelig med forhjulstrekk, men det kommer også en versjon med firehjulsdrift.
Kia EV4Foto: Ragnvald Johansen
Det største batteriet skal gi hatchback-versjonen en rekkevidde på 590 km, mens den mer aerodynamiske sedanversjonen får opptil 630 kilometer.
Størrelsesmessig konkurrerer EV4 med Ford Explorer, Hyundai Kona og Volvo EX40. Prisen havner trolig i underkant av 400.000 kroner.
Nissan
Nissan tar fram Micra-navnet igjen, i en bil som er basert på samme plattform som Renault 5 E-tech. Det betyr to batterialternativer, 40 kWt og 52 kWt. Rekkevidden er 408 kilometer med det største, og 100 kilometer kortere med 40 kWt.
Nissan MicraFoto: NISSAN
Prisen med det minste batteriet starter på 259.900 kroner og 314.900 for det største. De første leveringene er rett rundt hjørnet.
Tredje generasjon Juke skal også dukke opp i 2026, nå som elbil, men Nissan har ikke sluppet noen spesifikasjoner ennå.
Og så er det den navnemessige oppfølgeren til elbilsuksessen Leaf. Den er ventet til Norge i mars eller april, har tatt steget over i en mer crossover-form og er 435 centimeter lang.
Nye Leaf kommer med to batterialternativer, 52 eller 75 kWt. Startpris med minste batteri er 359.900 kroner, 75 kWt begynner på 399.900.
Begge har forhjulstrekk, og rekkevidden er inntil 445 kilometer og inntil 622 kilometer.
Leaf er bygget på samme plattform som den større Ariya.
Annonse
Renault
Twingo E-Tech skal være en billig, og liten, elbil. Renault har lovet en startpris på under 20.000 euro. De sier det er en bybil, og batteriet er på beskjedne 27,5 kWt, som skal gi en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er 50 kilowatt.
Renault Twingo E-techFoto: RENAULT
Den norske importøren sier de mest sannsynlig vil åpne for bestillinger av Twingo E-Tech electric i november.
Skoda
En av flere småbiler fra Volkswagen-gruppen. Epiq er litt større enn Cupra Raval og Volkswagen ID. Polo.
Skoda EpiqFoto: SKODA
Epiq er 410 centimeter lang, fem mer enn ID. Polo og Raval. Skoda-en har en rekkevidde på 425 kilometer og et bagasjerom på 475 liter.
Annonse
Subaru
Som med den større Solterra, er Uncharted en tvilllingbil med en Toyota-modell, nærmere bestemt C-HR+.
Det er en C-segment-SUV med inntil 600 kilometers rekkevidde. Bakkeklaringen er 21 centimeter.
Subaru UnchartedFoto: MORTEN ABRAHAMSEN
Uncharted tilbys med forhjulstrekk og firehjulsdrift, og kan leveres med to forskjellige batteristørrelser, på 58 kWt og 77 kWt. Det største brukes i versjonen med permanent firehjulsdrift.
Toyota
Etter et magert år, med få tilgjengelige elbiler, kommer Toyota sterkt i 2026 med flere nye modeller, blant annet C-HR+. En kompakt crossover med en startpris på 406.900 kroner i utstyrsgrad Active med forhjulsdrift.
Toyota C-HR+Foto: TOYOTA
Toyota regner med å selge flest av utstyrsnivået Active med firehjulsdrift, som har en startpris på 439.900 kroner. Rekkevidden med 4x4 er oppgitt til 546 kilometer.
C-HR+ kommer i norske butikker på våren.
Annonse
Volkswagen
Volkswagen putter Polo-navnet på en elbil, som i er bygget på konsernets minste plattform. ID. Polo kommer med to batterivalg, 37 kWt eller 52 kWt. Rekkvidden er oppgitt til henholdsvis 300 kilometer og 450 kilometer.
Startprisen skal være på 25.000 euro, og etter hvert skal det også komme en GTI-utgave.
Volkswagen ID. Polo GTI, ID. CROSS og ID. PoloFoto: VOLKSWAGEN
ID. Cross er litt større. WLTP-anslaget er på inntil 420 kilometer, mens motoreffekten på basisversjonen er 211 hestekrefter.
Målene er 4161 millimeter lang, 1839 bred og 1588 høy. Den får et bagasjerom på 450 liter, pluss 25 liter frunk.
Begge modellene skal på markedet i andre halvår av 2026.
Xpeng
Den kinesiske bilprodusenten sier de i 2026, med flere nye modeller, vil være representert i de aller fleste segmenter. Dette betyr trolig et innslag av modeller som er mindre enn dem som er i dagens utvalg, men hva det blir, er ikke offisielt.
PS:Prisene er oppgitt av de norske importørene, og den nye momsen som slår inn fra 300.000 kroner, er ikke inkludert.