ENDELIG I NORGE: Hyundai Ioniq 9, riktignok i en utgave som bare er til visning.

Norgeslansering:

Dette blir prisen på Hyundai Ioniq 9

Hyundai har valgt å prise sitt nye flaggskip «aggressivt». 

Publisert Sist oppdatert

Det finnes omsider en utgave av for lengst annonserte Hyundai Ioniq 9 på norsk jord, og med den kommer informasjonen potensielle kunder venter på: prisene.

De ivrigste har antakelig for lengst kikket på bilens nærmeste slektning, Kia EV9, og gjort seg opp noen tanker. Disse vil kanskje bli overrasket, i positiv retning:

Hyundai Ioniq 9 er nemlig noe billigere, med forbehold om enkelt­kampanjer. Slik ser det ut:

Priser for Hyundai Ioniq 9

Variantnavn Hjuldrift Utstyrsnivå Pris
Ioniq 9 Long rangeRWDExclusive 7s699.900 kr
Ioniq 9 Long rangeAWDExclusive 7s749.900 kr
Ioniq 9 Long rangeAWDPremium 7s799.900 kr
Ioniq 9 Long rangeAWDCalligraphy 7s849.900 kr
Ioniq 9 Long rangePerformance AWDCalligraphy 7s864.900 kr

Som du ser, short range  er ikke noe som finnes i vokabularet. Bilens rekkevidde er da også anstendig: 

Den bakhjulsdrevne skal trille 620 kilometer, ifølge WLTP-standarden. Med drift på alle hjulene er tallet 606 for 20-tommershjul, og 600 hvis man foretrekker 21 tommer.

AERODYNAMISK: Den lett avrundede formen bakover skal bidra til å gi bilen en luftmotstandskoeffisient på 0,26.

– 1000 i året

– Det er stas for oss å være tilbake i dette segmentet, sier administrerende direktør i Hyundai Motor Norway, Thomas Rosvold, som forteller om ambisiøse mål.

– Vi får over 500 biler til Norge i år. I løpet av et helt år bør vi selge 1000 eksemplarer, sier han.

Veien dit går skal altså gå via det både Rosvold og kommunikasjonsdirektør Øyvind Knudsen kaller «aggressiv prising». I klartekst: Hyundai mener at du får en gunstig pris på denne bilen i Norge.

– Den endrer hva vi har å by på og blir ganske viktig for porteføljen vår. Utvilsomt vårt flaggskip, sier Knudsen.

Lounge!

Begge fleiper med at Hyundais sist lansert modell, Inster, får plass mellom Ioniq 9s hjul. Og ja – bilen er stor.

Hyundai Ioniq 9 RWD/AWD/Performance

  • Pris: Fra 699.900 kr (se egen tabell)
  • Motor/drivlinje: Batteri på 110,3 kWt, 202 hk (RWD), 313 hk (AWD), 435 hk (Performance) – hhv 350/605/700 Nm
  • Rekkevidde (WLTP): 600–620 km (se tekst)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 506/198/179/17,4
  • Ladetid: 10–80 prosent på 24 min.
  • 0–100 og toppfart (s og km/t): hhv 9,4/6,7/5,2 og 190/200/200
  • Egenvekt: 2470–2744 (avhengig av oppsett)
  • Max nyttelast, kg (inkl. 75 kg for fører): hhv 710/722/710 
  • Bagasjevolum (liter): 338 med alle seterader oppe, 908 med bakerste rad nede
  • Konkurrenter: Volvo EX90, Kia EV9

Vi har prøvesittet en sekssetervariant rund baut, og led slett ingen nød på bakerste rad. I denne versjonen kan andre seterad vendes bakover, dette er altså en av de få bilene som har beholdt den hyppig lanserte lounge-ideen fra konsept- til produksjons­modell. 

Med vendt midtrad vil nok knær kunne møtes, så fremt ikke forsetene er ført langt frem, men ideen gir uansett fleksibilitet. Gjerne ved en stopp, og definitivt for å montere et bakover­vendt barnesete på enkelt vis.

ANDRE OG TREDJE RAD: Ett sete bakovervendt, riktignok med høyre forsete trukket frem for å gi plass.

Raust med rom

Helt bakerst er det også plass, 338 liter med seks eller sju i bilen og formidable 908 liter når bakerste seterad legges ned. Frunken gir deg ytterligere 88 (bakhjulsdrift) eller 52 liter (firehjulsdrift) å rutte med. 

BAKSETER OPPE: Normal lagringsplass.
BAKSETER NEDE: Langt over normal lagringsplass.

Vi nevner dessuten 2,5 tonn på kula bak og naturligvis mulighet for helte flate og dermed overnattingsvennlige forhold hvis samtlige seter legges ned.

Et par mindre fiffigheter handler også om lagring, midtkonsollen foran kan flyttes innpå 20 centimeter bakover og er derfor lett tilgjengelig for passasjerene på rad to. 

FOR BAKTERIOFOBE: Rom med steriliseringsfunksjon. Her ser du også midtkonsollen i tilbaketrukket posisjon.
ENKEL TILGANG: Alle de fire eller fem foran i bilen kan bruke denne plassen.

På toppmodellen Calligraphy er et lite rom helt framme utstyrt med UV-C-steriliseringfunksjon, muligens noe som vil bli hyppigst benyttet i land der munnbind er en faktor, uavhengig av pandemier.

Mange tilvalg

Andre detaljer: 

● Digitale sidespeil som tilvalg (se bilder).

● Seks USB-C ladepunkter gode nok til å holde en PC i gang – 100 watt.

● Bose-støydempingsteknologi, synlig som små knapper i taket, kan velges til Premium og Calligraphy, og kommer i tillegg til en lydisolering Hyundai fremhever som svært god.

● Panoramatak (tilvalg til Premium, standard i Calligraphy), med god, gammeldags soltakfunksjon, det kan altså åpnes.

● Hyundais fjernstyrte parkering (Premium).

● AI-assistent.

De forskjellige tilvalgspakkene – som i stor grad dreier seg om seter, om det for eksempel skal være seks av dem, med hvileputer for bena – koster rundt 15–30.000 kroner.

De som har lyst på enda litt ekstra, kan kjøpe lysmønstre og simulert gireffekt, gjennom lyd og tilbakemeldinger, via Hyundais app. De siste funksjonene er fra før kjent gjennom Ioniq 5 N.

Se flere bilder her:

FØRERMILJØET: Ventilerte seter, naturligvis.
DIGTALE SPEIL: ... utvendig
... og innvendig.
RAD 2: Her i normalposisjon.
ÅPNER SEG VED BEHOV: En del av aerodynamikken.
FRUNK: Betydelig større hvis du velger RWD.
LYSBUE: Bakluka kan åpnes uten at hender er involvert. På modellene som kommer til Norge, får den samme farge som resten av bilen.