Motor på «hemmelig» visning:

Se opp Volvo og VW, her kommer Ioniq 3

Når Hyundai omsider ruller inn i en av de mer konservative bilklassene, så skjer det naturligvis på ganske spektakulært vis.

Publisert Sist oppdatert

MÜNCHEN (Motor): Hyundai har markert seg med oppsiktsvekkende designede biler i alle klasser de siste årene – fra bittelille Inster (les test her) til den helt nye sjuseteren Ioniq 9 (les prøvekjøring her). 

Og mellom disse, Motor-favoritten Ioniq 5 (les vår første test her, og en ferskere prøvekjøring her), den kanskje mest oppsiktsvekkende Ioniq 6 (les test her) – og elbilveteranen Kona i forynget versjon (les test her).

Felles for alle: 

Et design du nærmest tvinges til å mene noe om. 

NYE LINJER: Huyndai Ioniq 3 kommer inn i en ganske konservativ bilklasse med meget spennende linjer.

Vi har tidligere kalt Hyundais designfilosofi for et rullende oppgjør med likegyldigheten.

Første visning

De tør å velge sine egne vinkler og buer i bilklasser der det primært handler om å tiltrekke seg flest mulig mennesker og selge flest mulig enheter – med de kompromissene det vanligvis innebærer.

Og da er det lett å trekke linjene til en historisk motpol til Hyundai-modellene: Volkswagen Golf. Bilhistoriens mest vellykkede kompromiss.

DEMPES: Vi lurer selvsagt på hvor smale lyktebånd og hvor store sideskjørt og spoilere som kommer på den ferdige produksjonsbilen.

Og det er i dette segmentet nyheten Ioniq 3 ruller inn. Motor er ett av to norske medier som er til stede på den første visningen av denne modellen i München, før den vises offisielt.

Bestselgerne

Hyundai har manglet en modell i klassen som, for bilinteresserte flest, fortsatt bærer navnet til det gamle tyske ikonet Golf. Kona har mer eller mindre vokst seg ut av klassen.

Ioniq 3 er 429 cm lang. Tre cm lengre enn VW ID.3, seks cm lengre enn Volvo EX30. Dermed er den størrelsesmessig plassert blant de to bestselgerne i klassen.

GLEM DET: Det todelte dashbordet blir nok omtrent eneste likhetstrekk på den produksjonsklare modellen. Men selve hovedinstrumentet skal sitte over rattet, slik vi kjenner fra Peugeot.

Utseendmessig derimot, skaper den langt på vei sin egen klasse. 

Tolkes forskjellig

Til å være en bil som skal lanseres allerede i 2026, framstår den langt mer konseptpreget enn vi hadde forventet. Men det kan tolkes på to måter:

Enten blir konseptbilen vist temmelig sent, og Hyundai har allerede produksjonsklare biler med et mer dempet uttrykk, stående i kulissene.  

Eller så er konseptmodellen langt likere den produksjonsklare modellen enn vi tror.

DIGRE: Store felger som stikker utenfor skjermkanten, og dekk uten mønster, er blant tingene som hører en konseptbil til.

Vi håper det siste, men tror mest på det første.

Små kubene

Som alltid med konseptbiler: De store linjene kan du huske. Som det massive taket, kupéformen, vinklene i karosseriet som blant annet kutter de bakre siderutene ganske brutalt – og selvsagt lyssignaturen med de mange små kubene, som går igjen på alle modeller fra Hyundai. 

UPRØVD: Det var ikke lov å prøve setene i konseptbilen. Kanskje like greit. Baksetet er felt nesten inn i bakluka, og blir selvsagt ikke slik på produksjonsmodellen.

Mye annet kan du bare glemme. Som for eksempel de bakhengslede sidedørene som går igjen på «alle» konseptbiler, men «ingen» produksjonsmodeller. 

Ber om juling

Du kan også glemme mer eller mindre hele instrumentpanelet. Men Motor får bekreftet at hovedinstrumentet blir liggende over  rattet, slik vi kjenner fra Peugeots eminente i-cockpit.

De digre felgene som ber om juling fra fortauskantene, det store påhenget av sideskjørt og spoilere, og selvsagt setekonstruksjonen, som ser mer truende enn pleiende ut, kommer garantert ikke på den ferdige versjonen.

FIFFIG: Kameraspeil er en liten spesialitet for Hyundai, og denne løsningen ser jo veldig elegant ut.

Kameraspeil er nyttig luksus som Hyundai har tilbudt lenge. Vi tipper dette kommer som tilvalg. Men neppe like elegant som på konseptbilen, der designet likner en bordtennisball festet på en smarttelefon.

Mer bagasje

På konseptbilen kan du også se at baksetet er vinklet kunstig langt inn i bagasjerommet. Produksjonsbilen får med andre ord mindre bakseteplass og mer bagasjeplass. 

Men ikke frunk.

– Trenger man egentlig det, svarer designsjef Simon Loasby på Motors spørsmål.

SPOILER: Den gjennomsiktige bakspoileren – her i samme fargetone som vinduene på bilen – er en ganske ny idé. En sånn i valgfri farge kunne gitt litt ekstra særpgreg.
LAV: Høyden på 146 cm er nesten 10 cm under VW ID.3. Hyundais særegne lyskuber får brettet seg ut på hekken.

– Hadde det vært en større bil med plass til en stor frunk, så kanskje. Men her, trenger man det egentlig, gjentar han.

Kjennes igjen

I de samme lokalene hører vi likevel rykter om at bilen faktisk vil komme med frunk.

Nevnte Loasby er mer opptatt av å snakke om Hyundais design. Konkret på Ioniq 3, generelt for Hyundai.

– Du skal umiddelbart kjenne igjen en Hyundai ute på veiene. Alle har et unikt design, presiserer han.

Klasseledende rekkevidde

Og der vil nok de fleste gi ham rett. Om man liker designet på en Hyundai, får være individuelt. Men man ser fort at det er en Hyundai, uansett hvilken vinkel den betraktes fra.

Hyundai er foreløpig svært sparsomme med andre spesifikasjoner enn lengde 429 cm, bredde 197 cm, høyde 146 cm og akselavstand 272 cm. 

Men det er gode grunner til å tro at det ligger klasseledende rekkevidde i batteripakka her – og kanskje også klasseledende ladehastighet.

Powered by Labrador CMS