
Ny forskning om klimaregnskap:
Knuser elbil-myte i ny forskningsrapport
Nederlandske forskere sammenlikner klimaregnskapet mellom Tesla Model 3 og Mercedes C-klasse. Og konklusjonen levner ingen tvil, mener de.
Forskerne slår fast elbiler er renere enn biler med forbrenningsmotor. Det skriver det tyske nyhetsmagasinet der Spiegel om den ferske forskningsrapporten fra det tekniske universitetet i Eindhoven.
Den er bestilt av regjeringsgruppen til partiet De grønne i Tyskland, men den er også blitt verifisert av et uavhengig sveitsisk forskningsinstitutt.
Forskerne har tatt for seg en Tesla Model 3 og en dieselmotorisert Mercedes-Benz C-klasse.
Les flere elbil-nyheter:
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
Tavascan er Cupras neste elbil:
En griselekker variant
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Bilsalget i mai:
Nybil-omsetningen fortsetter å lugge
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Laget bare 360 biler:
Trøbbel gir prishopp for Tesla-utfordrer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Regjeringen vil ha kort:
Slik blir fremtidens ladebetaling
-
Tesla åpner flere Superchargere for alle:
I dag får Norge 497 nye elbil-lynladere
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Oppgradert Mustang Mach-E:
Bestselgerne får bedre hengervekt
-
Oppgradering:
«Billig-Polestar» får mer krefter og bedre rekkevidde
-
Ford-sjef om el-pickup:
– Denne blir like viktig som T-Forden
-
Bygger over 100.000 ladeplasser:
Her kommer Europas største P-hus for elbiler
-
Ny Volkswagen Amarok:
Får fire nye dieselmotorer før den elektriske kommer
-
Cupra gir Born ekstra kraft:
Går så boosta fyker
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Sprekker alliansen?
Renault vil selge i Nissan for å satse på elbiler
-
OECD om Norges klima- og miljøpolitikk:
Anbefaler veiprising – og økte elbilavgifter
-
Lexus RZ 450e:
Luksus for ikke altfor lange etapper
-
BMW i7 koster fra 1,7 millioner:
Denne bamsen gir moms
-
Kia Niro EV starter på 379.900:
Skrur ned prisen på oppgradert Niro
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Nissan forbereder sin elbil 2.0:
«Dette er det viktigste vi har lært av Leaf-eventyret»
-
Honda legger om kursen:
Lanserer 30 nye elbiler og egne faststoffbatterier
-
Vil stimulere kollektivtrafikk:
Ekspertgruppe foreslår å kutte i elbilfordeler
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
Tid for å tenke smart igjen?
Liten SUV vekker nytt liv i Smart-merket
-
Leiebil-selskap storhandler:
Kjøper 65.000 eks av Polestar 2
-
Honda får kraftig refs:
Stanser reklame i Norge og Europa etter Motor-artikkel
-
Subaru Solterra-priser klare:
Dette er tvillingen du husker navnet på
-
Ny analyse fra DNV:
Tror krigen vil forsinke elbil-veksten i Europa
-
100 mill. til hurtigladere:
– Dette fjerner siste barriere for elbil som et reelt og gunstig valg
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Uten bil på ubestemt tid:
Nå kan en liten bilskade gjøre deg til fotgjenger
-
Se Toyota bZ4X mot konkurrenter:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
-
Her er Kias neste SUV:
Sjekk denne rullende hytta!
-
Toyota bZ4X kan bestilles:
Nå er prisene og rekkviddetallene klare
-
Teslas neste mål:
Skal lage flere biler enn VW og Toyota – til sammen …
-
VW-duell: Tiguan mot ID.4 GTX
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Nissan lanserer Townstar:
Elektrisk varebil kommer i personbil-utgave
Oppdatert informasjon
Det er – ikke tilfeldig – de samme to bilmodellene som tidligere ble brukt i en kontroversiell studie publisert av IFO-instituttet, der det ble hevdet at dieselbilen slapp ut mindre CO2 gjennom sitt livsløp enn elbilen.
Den nye studien har fordelen av å ha kunnet benytte de nyeste data om energimiksen i de ulike landene, samt nyere oppgaver om CO2-utslipp fra produksjonen av bilene, battteripakkene og drivstoffet.
Det er særlig produksjonen av batterier til elbiler som skal ha blitt vesentlig renere de siste årene.
Christian Bauer, den sveitsiske forskeren som har verifisert forskningsrapporten, hadde innsigelser på studiens evaluering av CO2-utslipp per kWt man lader elbilen med. Han konkluderer likevel med at det ikke levnes tvil om at elbilen er betydelig mer klimavennlig gjennom sitt livsløp.
«Skitnere» å produsere
Studien bekrefter tidligere kunnskap om at produksjonen av en elbil fører til betydelig høyere CO2-utslipp en produksjonen av en dieselbil i tilsvarende størrelseskategori.
Med basis i de nyeste tilgjengelige data om europeisk energimiks, hevder den imidlertid at CO2-utslippene fra henholdsvis dieselproduksjon- og forbrenning for Mercedesen og strømproduksjon for Teslaen, veier opp for dette – og det på et tidligere tidspunkt enn man til nå har antatt.
Dessuten har man ny kunnskap om batterienes levetid. Denne evalueres nå til 250.000 kilometer, mot 150.000 i IFO-studien.
Når krysningspunktet tidligere
Allerede etter 30.000 kjørte kilometer vil Teslaen ha nådd det punktet der den har kompensert for det høyere CO2-utslippet ved produksjon, hevder studien fra Eindhoven-universitetet.
Studien foretar også en sammenligning mellom livsløpsutslippene til en VW e-Golf og hybridbilen Toyota Prius. I det tilfellet kommer elbilen enda bedre ut av regnskapet.
Christian Bauer konkluderer med at rapporten er transparent og at den tydelig viser at elbiler kommer bedre fra det klimamessig i et totalperspektiv.
Her er alle Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
83
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
-
83
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
69
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
-
76
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
-
80
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
81
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
-
77
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
-
72
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
-
81
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
-
78
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
-
81
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
-
73
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
-
78
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
-
76
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
-
81
Test: Polestar 2 (elbil)
Herlige Polestar skuffer på ett viktig punkt
-
79
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
78
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
-
76
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
-
74
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
-
62
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
-
79
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
-
72
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
-
71
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
-
73
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
-
67
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
-
75
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
-
75
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
-
73
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
-
76
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
-
73
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
-
72
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
-
73
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
-
72
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
-
58
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
-
75
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
-
70
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
-
73
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
-
77
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
73
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
-
74
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
-
69
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
-
67
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
-
71
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
-
65
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
-
69
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
-
73
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
-
68
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
-
73
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
-
70
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
-
69
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
-
78
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
-
68
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
-
73
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
-
72
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
-
75
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
-
75
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
-
80
Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)
Klassisk Mercedes med elektrisk pris
-
72
Test: Ford Focus STV (bensin)
Frekk familiefrakter blir større og lekrere
-
78
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
-
71
Test: Volkswagen T-Cross (bensin)
Kjerra mot strømmen
-
71
Test: Opel Ampera-e (elbil)
Endelig en bil å sette pris på
-
83
Test: Tesla Model 3 (elbil)
Alle gode ting er 3
-
81
Test: Audi e-tron 55 Quattro (elbil)
Etterlengtet Audi med vind i speilene
-
74
Test: Toyota Corolla STV (hybrid)
Gammel sjel i ny kropp
-
74
Test: Kia e-Niro (elbil)
Best i budsjettklassen
-
74
Test: Volvo V60 T8 (ladehybrid)
Skjønnhetens pris
-
75
Test: Toyota RAV4 (hybrid)
Løfter fornuften til nye høyder
-
69
Test: Peugeot 508 SW (bensin)
Lekker og (snart) ladbar
-
76
Test: Jaguar I-Pace (elbil)
Leder i flokken
-
79
Test: Tesla Model X (elbil)
Bilen vi hater å elske
To unntak, riktignok:
Polen og Estland, der elektrisitetsproduksjonen er betydelig mer skitten enn i noe annet EU-land.
– Men det er åpenbart vanskelig å få ut av folks hoder myten om at batterikjøretøyer er mer skadelige for miljøet enn forbrenningsmotorer, sier Bauer til Der Spiegel.