DIESEL VS ELBIL: Mercedes C-klasse mot Tesla Model 3 i ny klimakamp.
Foto: DAIMLER/TOMM W. CHRISTIANSEN
Ny forskning om klimaregnskap:
Knuser elbil-myte i ny forskningsrapport
Nederlandske forskere sammenlikner klimaregnskapet mellom Tesla Model 3 og Mercedes C-klasse. Og konklusjonen levner ingen tvil, mener de.
Forskerne slår fast elbiler er renere enn biler med forbrenningsmotor. Det skriver det tyske nyhetsmagasinet der Spiegel om den ferske forskningsrapporten fra det tekniske universitetet i Eindhoven.
Den er bestilt av regjeringsgruppen til partiet De grønne i Tyskland, men den er også blitt verifisert av et uavhengig sveitsisk forskningsinstitutt.
Forskerne har tatt for seg en Tesla Model 3 og en dieselmotorisert Mercedes-Benz C-klasse .
Les flere elbil-nyheter:
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Ny hybrid-strategi:
Porsche dobler i Cayenne-satsingen
Øker salget, taper penger:
Ford har tapt 27 milliarder på elbiler i år
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Slik lager vi billigere elbiler»
Pininfarina jobber med saken:
Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Porgramvaretrøbbel for VW:
Elektrisk Golf blir over et år forsinket
Snur opp etter svak mai:
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni
Spesialversjon av Ariya:
Nissan pøser på med hestekrefter
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
Jaguar legger om:
Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
Ford elektrifiserer nok et ikon:
Ser du hva dette likner? Ikke vi heller
For dyrt:
Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen
Ladeproblemer:
Fikk bot fordi hun ikke ladet – selv om boksen så slik ut
VW ID.7 GTX med 4X4:
Tror denne vil få fart på stasjonsvognsalget
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce
Junior skal få Alfa Romeo fram fra skyggene
På litt mer enn ti år:
Over 2000 superladere i Norge
Merkevarelojalitet:
Elbilkunder bryr seg mindre om merker
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
Fisker-konkursen:
Forbrukerrådet: – Heving av kjøp ikke mulig
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
Brønnøysundregisteret:
Fisker i Norge er konkurs
Kvartalsresultat:
Vekst for Polestar, men tallene er lave
Tror det skjer i høst:
Snart flere elbiler enn bensinbiler
Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron
Hvor mye vil du betale for en perfekt pakke?
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Må oppdateres:
EX90 blir levert uten at alle funksjoner er på plass
Mercedes:
Pumper mer penger i forbrenningsmotorer
Reagerer på elbil-krav:
Stellantis truer med å stenge bilfabrikker
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Partnerskap:
VW investerer stort i Rivian
Ladepriser:
Ikke hurtiglad på søndager
Ikke moms:
Denne presser seg under 500.000 kroner
Samme samlebånd?
BMW vil lage elbiler og bensinbiler side om side
«Ny» Audi e-tron GT:
Audis kraftigste produksjonsmodell noensinne
Store problemer:
Fisker har søkt om konkursbeskyttelse
Satser elektrisk:
Alpine KAN komme til Norge – men ingen vet ennå
10-punktsjekken med Bård Hoksrud:
«Minst mulig avgifter på en best mulig bil»
Prøvekjørt: Xpeng G6 AWD Performance
Model Y-rival skal firedoble Xpengs salg
Ny «Saab»-vending:
Har Emily GT blitt til Gaza GT?
Venter flatere vekstkurve:
– Elbilsalget vil fortsette å vokse
Ny Fiat:
Det blir en hel Panda-familie
Raskeste elbil:
Slettet Rimac-rekorden
Amerikansk undersøkelse:
4 av 10 elbileiere vil ha fossilbil neste gang
Flere elbil-modeller fra München:
– BMW kommer med både i1 og i2
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Xpeng utvider:
Nytt billigmerke fra Xpeng
EU-toll på inntil 40 prosent:
Kinesiske biler får straffetoll
Venter med oppgraderingen:
Ingen ny Model Y i år
Rekkevidde-vinneren til Renault:
Mister sikkerhetsfunksjoner hvis du ikke betaler ekstra
Volkswagen ID.2:
VW klar med en elektrisk småbil neste år
Hyper-GT fra Lotus:
Nyheten lader 10-80 på 14 minutter
Jeep Wagoneer S kommer i 2025:
Denne skal knuse Model Y på rekkevidde og effekt
Hyundais nye Inster:
Koreansk smågodt skal rekke i 355 km
Ble utsatt:
Nå ruller Volvo-båndet med EX90
Hard konkurranse:
Nio taper mer enn ventet
VW rygger om elbiler:
– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over
På besøk:
Den originale børstraktoren uten eksosrør, men med fire motorer
Den store ladetesten:
Hvilken elbil hurtigladet raskest?
Kommentar om rekkeviddetesten:
Opplagt kandidat hvis du vil ha mye familiebil for pengene
Ladetest live torsdag:
– Ladefart er viktig for folk
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Nybilsalget:
Elbil-andelen av nye biler gikk kraftig ned i mai
HiPhi:
Hva skjedde med bilen som kom, vant og forsvant?
Her er bilene i rekkeviddetesten:
Klarer endelig budsjettbilene over 60 mil?
Qashqai-ansiktsløftning:
Nissan pynter på bensin-storselger, men rigger seg for elbiler
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kinesisk vekst:
Første kinesiske merke – Geely topp-10 i verden
Bakhjulsdrift:
Den rimeligste varianten av Audi Q6 kommer ikke til Norge
Prøvekjørt: Citroën ë-C3
Slik er det å kjøre Norges billigste elbil
Nye modeller:
Peugeot: – Vil ta tilbake plassen vi mener vi fortjener
Toyota, Mazda og Subaru:
Satser hardt på nye forbrenningsmotorer
Ber kundene gå ut av bilen:
Tesla innrømmer svakheter med kamera-system
BRUDD:
Avtalen om «Saab-arvtakeren» har havarert
Prøvekjørt: Cupra Tavascan VZ
Utfordrer bestselgerne med stil
Renault og Volkswagen:
Samarbeidet strandet
Ladepriser:
Her er det billigst å lade
Kia EV3 lansert:
Bedre rekkevidde og mer plass enn bestselgerne
Undersøkelse:
Færrest ulykker i elbiler
Emily GT:
«Saab-arvtaker» går snart i produksjon
Her er Onvo:
Nå har Nio lansert sitt «billigmerke»
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
Elektrisk framtid:
Opel tror på elbiler – også i tiden framover
El-stengte kollektivfelt:
Er dette sjansen for hydrogenbilene?
Full stopp?
USA vil firedoble tollen på kinesiske elbiler
Leverer fortsatt:
Ikke helt stopp for Volkswagens fossilbiler
Kutter batteribestilling:
Ford taper milliarder på elbiler
Viser en større bil:
Smarts tredje modell heter #5
Oppgradert BMW i4:
Selger dårlig – men nå kommer firehjulsdriften
Norsk pris:
Elektrisk Mercedes G-klasse til under halv pris av AMG G 63
Mer Ocean-trøbbel:
Fabrikken tror ikke på videre Fisker-produksjon
Oppdatert informasjon Det er – ikke tilfeldig – de samme to bilmodellene som tidligere ble brukt i en kontroversiell studie publisert av IFO-instituttet , der det ble hevdet at dieselbilen slapp ut mindre CO2 gjennom sitt livsløp enn elbilen.
Den nye studien har fordelen av å ha kunnet benytte de nyeste data om energimiksen i de ulike landene, samt nyere oppgaver om CO2-utslipp fra produksjonen av bilene, battteripakkene og drivstoffet.
Det er særlig produksjonen av batterier til elbiler som skal ha blitt vesentlig renere de siste årene.
Christian Bauer, den sveitsiske forskeren som har verifisert forskningsrapporten, hadde innsigelser på studiens evaluering av CO2-utslipp per kWt man lader elbilen med. Han konkluderer likevel med at det ikke levnes tvil om at elbilen er betydelig mer klimavennlig gjennom sitt livsløp.
«Skitnere» å produsere Studien bekrefter tidligere kunnskap om at produksjonen av en elbil fører til betydelig høyere CO2-utslipp en produksjonen av en dieselbil i tilsvarende størrelseskategori.
Med basis i de nyeste tilgjengelige data om europeisk energimiks, hevder den imidlertid at CO2-utslippene fra henholdsvis dieselproduksjon- og forbrenning for Mercedesen og strømproduksjon for Teslaen, veier opp for dette – og det på et tidligere tidspunkt enn man til nå har antatt.
Dessuten har man ny kunnskap om batterienes levetid. Denne evalueres nå til 250.000 kilometer, mot 150.000 i IFO-studien.
Når krysningspunktet tidligere Allerede etter 30.000 kjørte kilometer vil Teslaen ha nådd det punktet der den har kompensert for det høyere CO2-utslippet ved produksjon, hevder studien fra Eindhoven-universitetet.
Studien foretar også en sammenligning mellom livsløpsutslippene til en VW e-Golf og hybridbilen Toyota Prius. I det tilfellet kommer elbilen enda bedre ut av regnskapet.
Christian Bauer konkluderer med at rapporten er transparent og at den tydelig viser at elbiler kommer bedre fra det klimamessig i et totalperspektiv.
Her er alle Motors biltester:
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot E-2008
Solid rabatt gir nytt liv til gammel favoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
To unntak, riktignok:
Polen og Estland, der elektrisitetsproduksjonen er betydelig mer skitten enn i noe annet EU-land.
– Men det er åpenbart vanskelig å få ut av folks hoder myten om at batterikjøretøyer er mer skadelige for miljøet enn forbrenningsmotorer, sier Bauer til Der Spiegel.