KLAR-FERDIG-TEST: Hanne Roll i NAF gjør seg klar til å lade en Kia e-Niro under sommerens test.Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
NAF og Motors store ladetest:
Hvorfor lader ikke elbilen som lovet?
Bilprodusentenes løfter om ladetid og effekt er ofte svært misvisende. Mange elbiler hurtiglader med annonsert effekt bare i en liten brøkdel av ladetiden. Det viser resultatene i NAF og Motors store ladetest.
Alle bilene ble testet ved Ionity-stasjon på Dal nord for Gardermoen (de tre Nissan-modellene ladet ved Grønn Kontakts CHAdeMO-ladere på samme sted).
Bilene kom til ladetesten med like forutsetninger: Oppvarmet etter minst to timers kjøring, og med en batterirest på under 10 prosent. Alle bilene skulle lades opp til 80 prosent.
Noen holder ganske stabilt det nivået som produsenten lover, andre er bare såvidt innom den ladeeffekten det annonseres med.
– NAF mottar henvendelser fra elbileiere og observerer i forum at elbileiere lurer på hvorfor de ikke får rekkevidden som stod omtalt i reklamen, og hvorfor ikke bilen deres lader med effekten som var lovet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Våre tester viser at det er store forskjeller på hvordan bilene lader og hvordan den såkalte ladekurven ser ut. Spesielt ser vi at jo høyere effekt bilen lader med, jo mer svinger ladekurven, sier han.
Noen modeller skiller seg ut:
– Audi e-tron SUV 55 er i særklasse og er en av få modeller som lader med en jevn ladekurve på 150 kW. Ellers er hovedregelen av du kun er innom makseffekten bilen lader med i korte intervaller, og det selv når du lader under optimale forhold. Noen biler er kun symbolsk innom makseffekten, sier Sødal.
Og det skal sies:
Det er flere merker som leverer på linje med markedsføringen. Hyundai opererer med tidsanslag for lading fra 0 til 80 prosent, og anslår en tidsbruk for Kona og Ioniq som svarer godt med med vår test.
Annonse
Kaffepause
Andre er mindre presise. La oss bruke Jaguar I-Pace som eksempel:
«Bilen er utstyrt for å ta imot en ladeffekt på inntil 100 kW, og det betyr at du lett kan hurtiglade for 100 km kjøring på tiden det tar å drikke en kopp kaffe», heter det eksempelvis i brosjyren.
I vår ladetest mottok I-Pace de lovede 100 kW i fattige 44 sekunder, før den falt og stabiliserte seg rundt 77 prosent.
Kaffepause er så et tøyelig begrep at Jaguar selvfølgelig har sine ord i behold. Men NAF mener ordbruken kunne vært annerledes.
– Produsentene er flinke til å bruke ord som «inntil» og «opptil» når de omtaler rekkevidde og ladehastighet. Vi mener de med fordel kan være enda tydeligere på hva folk faktisk får for å bidra til å lære opp forbrukerne i den nye teknologien, sier Nils Sødal.
Slik lader bilene
Nedenfor finner du testresultatene for de 28 bilene som var med i testen.
Her finner du blant annet en grafikk med ladekurven som viser i hvilken grad biler har ladet med større eller mindre effekt underveis. Ladekurven er en nyttig indikator på hvor lenge det lønner seg å lade bilen ved en hurtiglader.
Biler med batteripakke opp til 59,9 kWt
Bilmodell
Batteri-størrelse
Ladeintervall i testen
Ladetid i testen
Distanse på 30 min lading
VW e-Golf
35,8 kWt
10 til 80 prosent
36 minutter
140 km
VW e-Up
36,8 kWt
6 til 80 prosent
62 minutter
145 km
Seat Mii Electric
36,8 kWt
5 til 80 prosent
61 minutter
143 km
Skoda Citigo-e
36,8 kWt
7 til 80 prosent
60 minutter
148 km
Mini Cooper SE
32,6 kWt
7 til 80 prosent
39 minutter
193 km
Hyundai Ioniq
38,3 kWt
3 til 80 prosent
53 minutter
181 km
Nissan e-NV 200
40 kWt
5 til 80 prosent
57 minutter
81 km
Nissan Leaf 40 kWt
40 kWt
7 til 80 prosent
54 minutter
132 km
BMW i3
42,2 kWt
7 til 80 prosent
39 minutter
179 km
MG ZS EV
44,5 kWt
2 til 80 prosent
39 minutter
202 km
DS 3 Crossback e-Tense
50 kWt
6 til 80 prosent
36 minutter
245 km
Opel Corsa e
50 kWt
7 til 80 prosent
34 minutter
246 km
Peugeot e-2008
50 kWt
7 til 80 prosent
33 minutter
232 km
Peugeot e-208
50 kWt
3 til 80 prosent
36 minutter
245 km
Renault Zoe
52 kWt
9 til 80 prosent
56 minutter
185 km
Bilene hadde ulik batteri-rest da de kom inn til lading, men alle var under 10 prosent. Batteriene var oppvarmet etter minst to timers kjøring. Distanse på 30 min lading reflekterer kombinasjonen av ladetid og forbruk. Klikk på bildene under for å komme til nettsidene med alle detaljer fra ladetesten på hver enkelt bil. Kilde batteristørrelse: OFV.
Biler med batteripakke over 60 kWt
Bilmodell
Batteri-størrelse
Ladeintervall i testen
Ladetid i testen
Distanse på 30 min lading
Opel Ampera-e
60 kWt
6 til 80 prosent
84 minutter
199 km
Nissan Leaf e+ 62 kWt
62 kWt
1 til 80 prosent
46 minutter
225 km
Hyundai Kona
64 kWt
4 til 80 prosent
53 minutter
284 km
Kia e-Niro
64 kWt
7 til 80 prosent
50 minutter
266 km
Kia e-Soul
64 kWt
6 til 80 prosent
51 minutter
263 km
Porsche Taycan
79,2 kWt
7 til 80 prosent
24 minutter
372 km
Mercedes EQC
80 kWt
6 til 80 prosent
38 minutter
262 km
Jaguar I-Pace
90 kWt
8 til 80 prosent
49 minutter
212 km
Audi e-tron 55
95 kWt
3 til 80 prosent
28 minutter
319 km
Audi e-tron Sportback 55
95 kWt
3 til 80 prosent
30 minutter
343 km
Tesla Model 3
65 kWt
8 til 80 prosent
29 minutter
456 km
Tesla Model S
87 kWt
6 til 80 prosent
45 minutter
386 km
Tesla Model X
87 kWt
8 til 75 prosent
49 minutter
264 km
Bilene hadde ulik batteri-rest da de kom inn til lading, men alle var under 10 prosent. Batteriene var oppvarmet etter minst to timers kjøring. Distanse på 30 min lading reflekterer kombinasjonen av ladetid og forbruk. Klikk på bildene under for å komme til nettsidene med alle detaljer fra ladetesten på hver enkelt bil. Kilde batteristørrelse: OFV.