FØRSTE BÅTLAST: Nå strømmer det Ford Mustang Mach-e inn i landet via Drammen havn. Ford-sjefen i Norge står her foran et knippe av de først ankomne.
Foto: FORD
Nå er Mustang Mach-E omsider kommet:
Slipper endelig Mustangene løs i Norge
Ford-importøren opplyser at de starter overleveringene til norske Mustang Mach-E-kundene for fullt de neste ukene. Den første båtlasten er ankommet Norge.
Ford Norge forteller at de vil fortsette å levere ut store volum gjennom mai og inn i juni. De første kundesolgte bilene skal nå sendes fra Drammen havn til forhandlere over hele Norge.
Forhandlerne skal så klargjøre bilene og foreta en gjennomgang med kundene før disse kan forlate forhandlerne i sin nye Mustang Mach-E.
Opprinnelig var det annonsert at bilen skulle være i Norge helt på slutten av fjoråret, men datoen er blitt forskjøvet flere ganger.
Les flere elbil-nyheter:
Nio-sjefen:
– Elbilene blir for fort gamle
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Terreng-elbiler:
Volkswagen-eide Scout lanseres i oktober
Bensinhoder:
Kundene vil ikke ha elbiler
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Nyheter inne og ute:
Kia oppgraderer bestselgeren
Peugeot E-5008:
Dette må du betale for sjuseteren
Omtrent slik ...:
Volvo-sedanen ES90 lanseres i mars
Kom ikke opp bakken:
Firehjulsdriften blir borte ved lav batteriprosent
Konflikt:
Krisen i VW: «Markedet er rett og slett ikke der»
90/90 for Volvo:
Markerer farvel til elbilmål med ny ladehybrid
Volkswagen skal spare:
Vurderer nedleggelse i Tyskland for første gang
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
Nærmer seg 100 prosent:
Elbilrekord i august
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
På veien i 2025:
Smart utfordrer til Tesla Model Y: #5
Sveriges radio:
Polestar-sjefen fikk sparken
Nordiske hovedsteder målt:
Oslo på bunn i antall ladestasjoner
Ting tar tid for Honda:
– Insentiver ikke nok til at folk kjøper elbiler
Tyske bilprodusenter:
Vil ha forbud mot bensin og diesel
Ford krangler om elbilene:
– De ber til Gud om å få fortsette med det gamle
Tilbakegang:
Salget av Model Y stuper i Europa
Lanseres i høst:
Laaaaaang kø for elektrisk Range Rover
Batterifeil på Nissan Leaf:
Nissan tause om hvilke biler som har feil
Salget tredoblet på et år:
Her er de 8 beste Kina-bilene
Norge er viktig:
Nio vil mangedoble markedsandelen
Over og ut for herregårdsvogna:
Volvo slutter med stasjonsvogn i Norge
Elektrisk hyperbil:
En av de råeste elbilene blir enda raskere
Bildel-gigant:
Må sparke 14.000, skylder på elbiler
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
Nærmer seg lansering:
Zeekr snart på plass i Norge
Mer muskler:
Volkswagen biffer opp ID.3
Donald Trump:
Åpner for elbil-kutt – og Musk inn i regjeringen
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
Lakk som avviser varme:
Billakken som skal få ned forbruket
10-punktsjekken med Maria Navarro Skaranger:
«Liker at den har knapper, ikke bare en skjerm»
Praktisk M5:
Familiebil for folk med tjukk lommebok og kresen smak
Bensin + diesel ut?
Nullutslippsmålet: – I løpet av 2025, men ingen forbud
Moderne GTI:
Cupra «skrur opp volumet»
Ikke kampanje:
Barberer prisen med 190.000 kroner
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Fra Kina:
Ny elektrisk Mazda styrer mot Europa
Salgspause:
Snart slutt på nye Jaguar-modeller
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
Frykt for kollaps:
Lave bruktpriser kan torpedere EUs elbil-mål
Prioriterer Golf og A4:
Stor forsinkelse for Volkswagens el-flaggskip
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Mercedes-Benz-exit:
Bestselgeren er borte, ingen erstatter klar
Store forskjeller:
Elbilsalget tar av i Danmark
Tror på hybrid-renessanse:
Bildelgigant ser mot hybrider – og bort fra elbiler
Aehra:
Her kommer et nytt, italiensk bilmerke
Se listene:
Derfor må bensin-, diesel- og elbiler berges
Til tross for dyrtid:
De aller fleste velger den dyreste løsningen
Se utviklingen:
Designsjef mener Porschene er blitt for store
«Uforenelige verdier»:
Tysk firma dropper Tesla etter Musks Trump-støtte
Elektrisk hjelp:
Elbilene og Europa gir Volvo vekst
Dramatisk nedtur:
Ekstremt elbil-fall i Tyskland
Sammen mot Tesla og Kina:
Nissan og Honda tar med Mitsubishi på elbil-satsing
Amerikansk-kinesisk storhandel:
Uber kjøper 100.000 kinesiske elbiler
21 til sykehus:
Her eksploderer elbilen
Bilindustrien sliter med elbilene:
«Ukomfortabelt i styrerommene nå»
Første gang 11 prosent i Europa:
Kinesiske elbiler brøt ny grense i juni
Ned inntil 25.000 kroner:
Senker prisene for Norges mest solgte biler
Test i varmekammer:
Elbil knuser fossilbil i effektivitet
Nye grep i Sverige og Kina:
Nå øker de vrakpanten i øst og vest
Rivian-gründer om elbilmarkedet:
– Uheldig at alle skal kopiere Tesla
Nye regler på vei:
Nå skal du lettere få vite hva hurtigladingen koster
Politisk skivebom?
Musks Trump-støtte slaktes fra høyre og venstre
Hanemarsj mot hybrider:
Nå snakker til og med Volvo om å drøye elbilskiftet
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Ny hybrid-strategi:
Porsche dobler i Cayenne-satsingen
Øker salget, taper penger:
Ford har tapt 27 milliarder på elbiler i år
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Slik lager vi billigere elbiler»
Pininfarina jobber med saken:
Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Porgramvaretrøbbel for VW:
Elektrisk Golf blir over et år forsinket
Snur opp etter svak mai:
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni
Spesialversjon av Ariya:
Nissan pøser på med hestekrefter
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
Jaguar legger om:
Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
Ford elektrifiserer nok et ikon:
Ser du hva dette likner? Ikke vi heller
For dyrt:
Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen
Ladeproblemer:
Fikk bot fordi hun ikke ladet – selv om boksen så slik ut
VW ID.7 GTX med 4X4:
Tror denne vil få fart på stasjonsvognsalget
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce
Junior skal få Alfa Romeo fram fra skyggene
På litt mer enn ti år:
Over 2000 superladere i Norge
Merkevarelojalitet:
Elbilkunder bryr seg mindre om merker
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
Fisker-konkursen:
Forbrukerrådet: – Heving av kjøp ikke mulig
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
Brønnøysundregisteret:
Fisker i Norge er konkurs
Kvartalsresultat:
Vekst for Polestar, men tallene er lave
– Interessen for Mach-E har vært overveldende siden Europa-premieren i Oslo. Dessverre har covid-19 situasjonen gjort at ventetiden for de mange spente kundene våre har blitt lengre enn vi kunne forutse, men nå nærmer de første overleveringene seg. Dette er en merkedag for Ford i Norge, sier en tydelig stolt administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Bestillingene av nye Mustang Mach-E i Norge har, ifølge Fords administrerende direktør, gått over all forventning. Berg er optimist for fortsettelsen, og forteller om gode tilbakemeldinger fra kunder som har prøvekjørt bilen.
Ford Mustang Mach-e har gjort god figur i tester, blant annet i Motors og NAFs vintertest tidlig i mars.
MUSTANG I HAVN: Ford skal levere ut tusener av slike de neste månedene, kan importøren fortelle.
Foto: FORD
Skal levere flere tusen biler – Et stort antall biler er nå produsert eller på båt på vei til Europa og Norge. Det betyr at majoriteten av de første bestillingene blir levert til norske kunder i løpet av mai og juni, sier Berg.
– I alt regner vi med å levere flere tusen biler i løpet av disse månedene, slik at mange vil få sin nye elbil før årets sommerferie, legger han til.
– Vi holder alle som venter på sin nye Mach-E løpende informert på epost ved viktige milepæler for deres bil. De får beskjed så snart vi kan bekrefte at bilen er underveis, når den har ankommet Europa og igjen når den nærmer seg levering, sier Berg.
Bestselger er dyrest Så langt er den klart mest populære Mustang Mach-E-varianten blant norske kunder den med firehjulsdrift og 540 km rekkevidde. De mest populære fargene er sort og rød.
Prisene på Mustang Mach-e spenner fra 412.000 kroner for versjonen med bakhjulsdrift og den minste batteripakken til 544.000 kroner med firehjulsdrift og det største batteriet, før pakker og tilvalg legges til.
Mot slutten av 2021 kommer også høy-ytelsesversjonen Mustang Mach-E GT til Europa. Med firehjulstrekk og Long Range-batteri som standard, har den 487 hestekrefter, et dreiemoment på 860 Nm og skal sprinte fra 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder.
Her er alle Motors biltester:
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser