BAAGASJEROM: Saaben til Christian André Strand har luka som skal være verdens lengste bakdør. Dette er bare én blant mange ting Oslo-fotografen kan nevne – som man bare finner i en Saab 900.

Vi som gillar Saab 900:

Er dette siste svenske med attityd?

Du så den stadig i sidespeilet og i utallige filmer: Møt to som hyller det fandenivoldske fenomenet Saab 900.

Publisert Sist oppdatert

Hva pokker skjedde med Saab? En Saabotasje?

Saab 900 1979–94

Formgiver: Bjørn Enwall

Bygget som kombikupé (1979–93) og sedan (1980–93)

1987: Facelift /teknisk oppdatering

Produsert i mer enn 900.000 enheter

Av disse var nær 50.000 cabrioleter (1986–94)

Svenskene hadde et ståltøft bilmerke med rake røtter i jagerflyindustrien, med barske detaljer som tenningsnøkkelen som skal plantes i midtkonsollen og dæsjbord med «night panel»-funksjon.

Bak spakene på Saab er du ingen sjåfør, men pilot.

Så forsvant verdens tøffeste, svenske merkevare. Fabrikken i Trollhättan er for lengst stengt. Lykkeligvis tar mange vare på bilene som er bygget.

Suksessen 900 (1979–1994) var siste modell utviklet av Saab på egen hånd. Her forteller 900-eierne Olav Andreas Nordlie og Christian André Strand om glädjen som får dem til å fly bortover asfalten:

SAABAT-STUND: Christian André Strand har full jobb som fotograf, familieforpliktelser og andre oppgaver som tilhører voksenlivet – og får likevel plass til alt om bord i sin praktfullt erkesvenske Saab 900.

Christian André Strand, fotograf ved Norsk folkemuseum på Bygdøy i Oslo, har alltid visst at han en dag ville kjøpe en 900 på grunn av greier som den kurvede frontruten, panseret som åpnes som et kamskjell og dørene som lukkes med et stilfullt klikk.

Han er spesielt svak for de erkesvenske formene:

– Jeg liker at designen er atypisk og gjenkjennelig. Jeg bodde mange år i Paris og observerte ofte Saaber som fikk meg til stanse og fotografere. Til alt overmål hadde naboen en grønn 900, med samme patina som den som ble min, sier han.

Fant objekt

I samme gate lå et verksted fullt av bilklassikere, som Peugeot 504 Coupé, Volvo 1800 ES, Lancia Beta og diverse utgaver av Saab 900.

– Det daglige synet av disse ga meg sinnsro, i et landskap som ellers er fylt med triste, nye biler, fyrer han løs.

SAABENLIGNING: Christian André Strands Saab 900 har enkelte likhetstrekk med den opprinnelige Saaben fra 1950-tallet – her i forgrunnen i modellbilutgave. Våkne lesere vil se at Strand har byttet til lettmetallfelger på det øverste fotoet.

Til Strands 30-årsdag forsøkte en god venn og samboeren å samle inn penger for å overraske med et eksemplar av arten.

– Jeg mistenker at det var mest for å få meg til å slutte å tjate om den svenske bilen. De endte med å gi meg et kamera, og så det kanskje som for risikabelt å kjøpe en gammel bil som kunne gi meg mer problemer enn gleder.

Strand lot seg likevel friste av et objekt til salgs: En lege på St. Hanshaugen i Oslo hadde hatt den siden han kjøpte den ny, hos den mangeårige, store Saab-forhandleren på Skøyen i Oslo.

SKYVEDØR: Christian André Strand skyver fram det kamskjell-formede panseret for å demonstrere en av Saab 900s mange designfinurligheter.

Ivrige Strand kjøpte bilen i affekt. Saaben var tidligere forsøkt stjålet, tuklet med – og blant skavankene var muligens det verste at førerdøren ikke lot seg åpne.

– De første ukene ut i eierskapet krabbet jeg inn via passasjersiden, før jeg fikk fikset problemet, rapporterer han.

Han har alltid et våkent øye for Saab, og gleder seg over den prisbelønte filmen Drive My Car, hvor en 900 har en hovedrolle.

FILMBIL: Christian André Strand har notert seg at Saab 900 har en hovedrolle i den japanske kultfilmen «Drive My Car» fra 2021. 900 har hyppig figurert i en rekke internasjonale filmer og er en yndling blant filmskapere.

Det nye livet som familiefar gjør at han setter pris på 900 som en utrolig romslig bruksbil. Den velkjente, enorme bagasjeluken passer til frakt av alt fra ved til innrammede fotografier.

Pågående rustangrep er prosjektets mørke side:

– Til gjengjeld har jeg smurt inn bilen grundig med verdens beste rustbeskyttelse, sauefett.

Miljøvennlig å bevare

En stund rattet han en elbil som en slags test:

– Hver gang jeg brukte den, savnet jeg Saaben, og jeg fant fort ut at jeg skulle kvitte meg med elbilen. Mitt miljøperspektiv sier meg at det er viktigere å ta vare på min 900, enn å kjøpe en ny elbil som forurenser før den er på veien – nemlig allerede ved produksjonen.

HENG PÅ: Olav Andreas Nordlie i Kongsvinger ser ikke på sin Saab 900 som en pyntegjenstand, og bruker den til oppgaver den er konstruert for.

Olav Andreas Nordlie i Kongsvinger ­– byen der Glomma gjør en frekk s-sving – kom inn i Saab-folden nokså tilfeldig.

For åtte somre siden skulle venner på en ferie, da bilen deres nektet å oppføre seg: Til slutt slo den seg helt vrang.

Samtidig sto en mørkerød 1988-modell SAAB 900i til salgs for 5000 kroner.

– Planen var at vennene skulle låne den på ferie. Så skulle jeg liksom selge bilen igjen etterpå og ta farvel – men slik gikk det ikke.

BRUKSKUNST: Olav Andreas Nordlie synes Saab 900 kommer til sin rett på både røffe og rette veistrekk rundt Kongsvinger.

Han hadde lenge vært nysgjerrig på SAAB, men aldri samlet mot til å kaste seg ut i det.

Hvilke biler er rare ...?

– Etter å hva blitt bedre kjent med den dyprøde, falt jeg for kvalitets­følelsen. Konstruksjon er robust, og den er solid og trygg å kjøre under alle forhold.

Saab-entusiaster får ofte høre at bilene er uvanlige, og de svarer gjerne at det er resten av bilparken som er rar, unormal og avvikende.

– Jeg ble slått av hvordan løsningen med den markant buede frontruten ga utrolig god sikt. Og ja, sittestillingen virket uvant i starten, men desto riktigere etter hvert. Den lange girstangen gir også mening når du ser hvordan interiøret er formet rundt føreren, og de litt sære linjene er ikke annet enn unike og elegante, fastslår Nordlie.

LÅVE YOU: Saab-entusiast Olav Andreas Nordlie synes Saab 900s langstrakte linjer er en nytelse. For ham er dette normen – det er andre biler som er anormale.

Han iler til og hyller folka som tegnet, konstruerte og bygget bilene på fabrikken i Trollhättan:

– Man kan merke at den har blitt til ved hjelp av entusiasme. Ingeniørene og fabrikkarbeiderne ville bygge noe de var stolte over, og som kundene kunne stole på.

Siden har Nordlie anskaffet en rekke andre, nyere søstermodeller: En 9000, neste generasjon 900, samt både 9-3 og 9-5.

– Men 900 kommer alltid til å være favoritten, fordi den huser alt som du bare finner i en Saab.

Han bruker sin 900 til jobb, langturer og praktiske gjøremål – med lettere dansende henger på slep.

– Jeg ønsker selvfølgelig å bevare bilen på best mulig måte, men det er bruken som gir meg mest. Opplevelsen av å kjøre noe utenom det vanlige, noe som ikke alle andre har, gir en godfølelse, ler Nordlie.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi