LANDEVEISRØVER: Knut Olav Sommerstad har et av verdens peneste eksemplarer av Karmann Ghia – ifølge tyskerne: Bilen ble tildelt «Publikumsprisen» under et stort VW veteran-treff i Tyskland.
LANDEVEISRØVER: Knut Olav Sommerstad har et av verdens peneste eksemplarer av Karmann Ghia – ifølge tyskerne: Bilen ble tildelt «Publikumsprisen» under et stort VW veteran-treff i Tyskland.

Vi karer i Karmann Ghia:

Bilen som får humøret og prisene til å stige

Den suser på sommerveier som et skateboard og omsettes tidvis for nesten like mye som en liten hytte. Møt to Karmann Ghia-entusiaster som verdsetter bilene sine høyere enn pengene de blir tilbudt.

Publisert Sist oppdatert

Sportsbil med karma?

Ta plass i Karmann Ghia.

Volkswagen Karmann Ghia

  • Designer: Luigi Segre hos italienske Carozzeria Ghia Spa.
  • Presentert: 1955 på bilmessen i Frankfurt. Cabriolet introdusert i 1957.
  • 30 hester økte til 50 hester i løpet av produksjonsperioden, som varte til 1973 (cabriolet) og 1974 (coupé).
  • Type 14 (som artikkelen omhandler) er basert på understell og motor fra den såkalte «Bobla». Type 34 er en større versjon, bygget kun i en håndfull enheter.
  • Perfekt restaurerte eksemplarer går gjerne for godt over 300.000 kroner. Biler som trenger ulik grad av perfeksjonering, tilbys fra 125.000.

Kilde: VW Newsroom

Volkswagen-familiens vakreste, mest veldreide kroppsfasong noensinne, et understell stjært fra Bobla og en stadig voksende fanskare har gjort den tyske fabrikkens spreke sportsbil-alibi til en søt suksess.

I nær 20 år, fra 1955 til 1974, tøt VWs underleverandør Karmann ut bortimot 390.000 eksemplarer av arten. En brøkdel i forhold til Boblas titalls millioner, javel, men kult-faktoren kan ingen ta fra den.

I 1974 var det slutt da den firkantede arvtakeren Scirocco overtok. I ettertid er det liten tvil om hvilken av de to vi gir mest kjærlighet.

Heng på Motors to utvalgte Karmann-karer: «Publikumspris»-vinner Knut Olav Sommerstad og VW Hot shop-sjef Øyvind Berger:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KARMASØYTISK:</span> Øyvind Berger har oppgradert sin Karmann Ghia slik at den blir mer sportsbil enn VW i Tyskland noen gang hadde forestilt seg.
KARMASØYTISK: Øyvind Berger har oppgradert sin Karmann Ghia slik at den blir mer sportsbil enn VW i Tyskland noen gang hadde forestilt seg.

Øyvind Berger er daglig leder i Hot Shop (folkevogn.no) – hvor han også er deleier i delebutikken, sammen med kollega Martin Winberg.

Utenfor bedriften i Trøgstad i Østfold blinker Bergers sobre, sorte Karmann Ghia i solsteiken.

– Karmann Ghia er helt klart bedre enn å ha penga i banken, men det gjelder egentlig alle veteranbiler, mener han.

Butikknavnet Hot Shop spiller forøvrig på det amerikanske begrepet «hot rod».

– Og lite annet folk måtte ha i tankene, opplyser han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TO VENNER:</span> Øyvind Berger mener hans pianosorte Karmann Ghia står godt til en god kollegas full-patinerte, røde eksemplar.
TO VENNER: Øyvind Berger mener hans pianosorte Karmann Ghia står godt til en god kollegas full-patinerte, røde eksemplar.

– Volkswagens idé med denne skapningen var nok å tilby en ordentlig sportsbil – problemet var bare at fabrikken selv aldri kom opp med en motor som matchet utseendet. Til gjengjeld har jeg gjort nettopp dét, ler Berger.

Dele-sjefens eksemplar er oppgradert med skivebremser på alle hjul, senket understell, 2,1 liters motor på 135 hester, girkasse med langbeint utveksling, Porsche-kopi-felger, oppgradert interiør med seter av typen Scat Procar, tradisjonelt GT-ratt med treverk – og puuuh: girstang i Hurst-stil.

– Alt jeg har ombygd, er selvsagt godkjent av Biltilsynet, forsikrer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LANGSTRAKT:</span> Øyvind Berger driver dele-spesialisten Hot Shop I Trøgstad i Østfold, og har selv oppgradert sin Karmann Ghia med deler som har bidratt til å gjøre bilen slik han ønsker den.
LANGSTRAKT: Øyvind Berger driver dele-spesialisten Hot Shop I Trøgstad i Østfold, og har selv oppgradert sin Karmann Ghia med deler som har bidratt til å gjøre bilen slik han ønsker den.

På 1950- og 60-tallet var Boblas ukompliserte understell blant de mest brukte utgangspunktene for selvbygg, såkalt «coach-building»

– Med Karmann Ghia tok VW aktivt del i denne kulturen – de leverte ikke lenger bare basen, sier Berger.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DASHBORD OG MOTORROM:</span> Øyvind Berger har oppgradert sin Karmann med en rekke elementer som gir den en racing- følelse som gjør den flere hakk hvassere enn standardversjonene.
DASHBORD OG MOTORROM: Øyvind Berger har oppgradert sin Karmann med en rekke elementer som gir den en racing- følelse som gjør den flere hakk hvassere enn standardversjonene.

Interessen for VWs vakre vene er konstant stigende:

– Verdiøkningen gjelder for øvrig merkets fleste modeller inntil en gang på 1970-tallet.

Berger minner om at Karmann Ghia ofte var regnet som damenes sportsbil, særlig i USA, hvor modellen solgte best.

– Mitt ombygde eksemplar er uansett ingen posørbil: Møt meg på bane, så skal jeg vise deg, skratter han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ÅPEN DAG:</span> Unn Iren og Knut Olav Sommerstad gjør sommeren litt mer tysk med en svært tidlig utgave av åpen Karmann Ghia.
ÅPEN DAG: Unn Iren og Knut Olav Sommerstad gjør sommeren litt mer tysk med en svært tidlig utgave av åpen Karmann Ghia.

Knut Olav Sommerstad, avskiltet (les: pensjonert) lærer ved kjøretøylinjen på Åssiden VGS, og kona Unn Iren, tidligere regnskapsmedarbeider, sørger for å skape en smule turbulens i pensjonistlivet ved hjelp av en vindfull, åpen Karmann Ghia.

I forbindelse med et treff for Folkevogn-entusiaster i Tyskland, med tilhørende besøk hos VW-fabrikken, vant 1958-modellen «Publikums pris», og Sommerstad kunne ta hjem en alvorlig stor pokal.

– Det var selvsagt stas. Men det eneste spesielle med mitt eksemplar er egentlig bare at det er en svært tidlig cabriolet-utgave.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ENSOM RYTTER:</span> Knut Olav Sommerstad får mye oppmerksomhet for sin 1958-modell Karmann Ghia, som er en svært velpleid utgave av den aller første utgaven.
ENSOM RYTTER: Knut Olav Sommerstad får mye oppmerksomhet for sin 1958-modell Karmann Ghia, som er en svært velpleid utgave av den aller første utgaven.

Åpen Karmann Ghia kom først i salg høsten 1957, som ’58-modell.

– Jeg har hittil ikke hørt om andre cabrioleter fra 1958 her i Norge.

Fra høsten 1955 til sommeren 1959 var Karmann Ghias frontlys plassert lavere enn oppdateringen som merket lanserte i 1960. Tidlige utgaver kalles derfor «low light».

– Folk i miljøet snur seg nok mest etter disse, kanskje på grunn av design, og fordi de etter hvert har blitt svært sjeldne.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOMMERLYKKE:</span> Paret Unn Iren og Knut Olav Sommerstad er ikke skyggeredde når det kommer til langturer med Karmann Ghia, som har holdt koken langt ned i Tyskland-kartets spennende reisemål.
SOMMERLYKKE: Paret Unn Iren og Knut Olav Sommerstad er ikke skyggeredde når det kommer til langturer med Karmann Ghia, som har holdt koken langt ned i Tyskland-kartets spennende reisemål.

Han mener definisjonen av begrepet «sportsbil» burde være åpen for tolkning:

– Utseendet, mer enn ytelsene, tilsier at dette er en sportsvogn. Men vakker er den, jubler Sommerstad, som også lover at påliteligheten er lytefri.

Enkelte hevder coupeen er penest, fordi cabrioleten mister coupeens flotte, fallende taklinje: Atter andre foretrekker å gå for muligheten for solbading – som på dekk på en lystbåt.

– På det internasjonale markedet stiger uansett Interessen for Karmann Ghia, og da følger Norge etter, konstaterer han.

De senere årene har spesielt «low light»-utgavens utropspriser steget merkbart.

– Med de minimale rentene du nå får på sparepengene, har det vist seg lurt å putte pengene i Karmann Ghia, ikke banken. Selv om jeg overhodet ikke har investert i den for å selge, ler Sommerstad.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste