TRE SLOTTSKJØRETØYER: Kronprins Haakon er Motors glade guide til utstillingen i Dronning Sonjas KunstStall – som viser et utvalg av den norske kongefamiliens kjøretøy fra 1913 til i dag – her (fra venstre) elektriske, norske Think, amerikanske Buick Roadmaster og tyske Audi A8.
TRE SLOTTSKJØRETØYER: Kronprins Haakon er Motors glade guide til utstillingen i Dronning Sonjas KunstStall – som viser et utvalg av den norske kongefamiliens kjøretøy fra 1913 til i dag – her (fra venstre) elektriske, norske Think, amerikanske Buick Roadmaster og tyske Audi A8.

Vi som liker Slottets kjøretøy:

Kongehusets liv i biler

Se Slottets historiske kjøretøyer i all sin prakt: Kronprinsen viser Motors lesere den nye utstillingen, og en kongebil-samler i Hordaland har en langstrakt overraskelse.

Publisert Sist oppdatert

«Kongens biler»

  • Utstilling i Dronning Sonjas KunstStall: Høydepunkter fra Slottets bilpark siden 1913.
  • Blant kjøretøyene: 1939 Buick Roadmaster, 1942 Packard A4, 1966 Lincoln Continental, Think og en elektrisk dreven lekebil fra kong Olavs barndom.
  • Utstillingen i Parkveien 50 holder åpent kl. 11–17 torsdag til søndag, til og med 15. mai.

– Det har jo hendt vi har brukt puter til å sitte på, for å komme litt opp når vi vinker til publikum: setene er jo like myke som de er dype, ler kronprins Haakon om Slottets paradebiler, mens han viser Motor rundt på den nye utstillingen om Slottets historiske kjøretøy.

Mens enkelte har vært sykelig – unnskyld: skikkelig – opptatt av kongefamiliens antrekk og moter, er minst like mange av oss nesevist nysgjerrige på kjøretøyene.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LEKEPRINS:</span> Kronprins Haakon minner om at Slottets kjøretøypark også har bestått av et par «lekebiler», til forlystelse for den oppvoksende kongeslekt. Utstillingen i Dronning Sonjas KunstStall står til den 15. mai.
LEKEPRINS: Kronprins Haakon minner om at Slottets kjøretøypark også har bestått av et par «lekebiler», til forlystelse for den oppvoksende kongeslekt. Utstillingen i Dronning Sonjas KunstStall står til den 15. mai.

KONGklusjonen? Jo: endelig har Slottet samlet flere av de kongelige transportmidlene i en utstilling – i Dronning Sonjas KunstStall i Parkveien, i randen av Dronningparken som tilhører den rojale tomta.

Kronprinsen byr på skum-søtsakene «Ahlgrens bilar» og nevner «elektrisitet» og «design» som en viktig del av den pågående utstillingen, som står tre måneder før den avsluttes et par dager før grunnlovsdagen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">JUVELER OG SMÅGODT:</span> Kronprins Haakon byr på Ahlgrens bilar – og forteller at han lærer egne barn å ta lappen. Han utviser et overskudd av kunnskap om sine kongelige forfedres kjøretøy. Her et eksemplar av merket Minerva, som ble Slottets aller første kjøretøy i 1913.
JUVELER OG SMÅGODT: Kronprins Haakon byr på Ahlgrens bilar – og forteller at han lærer egne barn å ta lappen. Han utviser et overskudd av kunnskap om sine kongelige forfedres kjøretøy. Her et eksemplar av merket Minerva, som ble Slottets aller første kjøretøy i 1913.

Utstillingens sjarm ligger i at kronprinsens tidligere ræser, lille norske Think på strøm, står lukeparkert sammen med Slottets andre feiende, flotte farkoster som sværingene Buick, Packard og Lincoln.

– Jeg kjørte Think fra 2003 til 2012 og blir fortatt glad når jeg ser på den – tross rekkeviddeangsten jeg følte opp bakkene til Skaugum. Fordelen var at den begynte å gå saktere lenge før den gikk tom for strøm. Jeg fikk i det minste et forvarsel i tide om å planlegge lading, ler han, og forteller at kong Haakon kjøpte Slottets aller første bil, en Minerva, i 1913 – noe som den gang ikke var for tidlig.

Helt inntil starten av 1930-årene beholdt oldefaren nevene rundt rattet på ulike modeller fra det belgiske merket .

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORTELLERGLEDE:</span> Under omvisingen med Motor ytrer kronprins Haakon at Slottets Buick Roadmaster er den flotteste og historisk mest betydningsfulle bilen i den kongelige samlingen.
FORTELLERGLEDE: Under omvisingen med Motor ytrer kronprins Haakon at Slottets Buick Roadmaster er den flotteste og historisk mest betydningsfulle bilen i den kongelige samlingen.

Tronarvingen, hvis ansikt framstår omtrent like mildt imøtekommende som Thinks trillrunde, snill-trollete øyne – guider oss uanstrengt gjennom rekken av kjøretøy med vidd, visdom og varme – som om han blar ømt i et familiealbum – men stopper så momentant ved den ene av utstillingens to mest berømte objekter, Buick Roadmaster Serie C81.

– Vi synes nok denne er den fineste i samlingen, fastslår kromprinsen – når han poserer for foto foran det mektige frontpartiet med en rekke speilblanke detaljer.

I 1939 skjenket USAs bilgigant General Motors kjøretøyet i gave til daværende kronprins Olav og kronprinsesse Märtha – i forbindelse med parets rundreise i Statene.

En hel evighet senere, den 7. juni 1945, føltes andre verdenskrig veldig forbi da Kong Haakons skip la til kai ved Honnørbryggen foran hovedstadens mektige, moderne rådhus (som sto nesten ferdig før krigen, men som ble offisielt åpnet før i 1950).

Langsmed hele turen opp til Slottet presset Oslo-folk seg sammen for å hilse, hoie og heie på statsoverhodet i den åpne Buick Roadmasteren. Kong Haakon satt sammen med kronprinsessse Märtha. En lignende, innlånt 1938-modell Buick (nå i Teknisk museums eie) fulgte etter, med kronprins Olav og kongebarna.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">THINK:</span> Motor falt spesielt for kronprins Haakons eierskap til elektriske Think, komplett med hula-hula-figur på stålfjær – som danser i takt med Norges mange humper i veibanen.
THINK: Motor falt spesielt for kronprins Haakons eierskap til elektriske Think, komplett med hula-hula-figur på stålfjær – som danser i takt med Norges mange humper i veibanen.

I 1958 lirket Slottet bilen ut av den kongelige garasjen for signingen av kong Olav V i Nidarosdomen i Trondheim – og 33 år senere: Ved samme anledning i 1991, da Harald og Sonja ble konge og dronning. Samme år fikk Norge gjensyn med klenodiet i forbindelse med feiringen av kronprins Haakons myndighetsdag.

Senere sto Buicken mest uvirksom. I 2008 fikk bilen en asfaltens hovedrolle i storfilmen Max Manus – om frigjøringshelten ved samme navn.

Senere, i 2020, hadde kloke hoder ved hoffet i Henrik Ibsens gate 1 den geniale ideen å trille kongeparet rundt i amerikaneren Oslo og Asker på 17. mai – to måneder etter at koronapandemien nullet ut det tradisjonelle barnetoget forbi Slottet.

Frank Sunde, sjåføren ved Det kongelige hoff, ga ekstra gass opp bakken til bydelen Kampen grunnet en slitt kløtsj – og resten av turen ble også en makeløs suksess.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINK I VEI:</span> Øverst Slottets 1966-modell Lincoln Continental Convertible på vei fra den daværende hjemmeadressen Drammensveien 1 til Trondheim i forbindelse med signingsferden i 1991. Nederst: Kronprinsparet er nygifte og vinker fra på vei fra Oslo domkirke den 25. august 2001.
VINK I VEI: Øverst Slottets 1966-modell Lincoln Continental Convertible på vei fra den daværende hjemmeadressen Drammensveien 1 til Trondheim i forbindelse med signingsferden i 1991. Nederst: Kronprinsparet er nygifte og vinker fra på vei fra Oslo domkirke den 25. august 2001.

I april 1966 kjøpte kong Olav en flunkende ny Lincoln Continental Convertible – og fikk satt på registreringsskiltet A-5: Bilen er en åpen, langstrakt framtoning som skulle bli et spesielt viktig redskap for mange møter med folk over hele landet.

Flaket er blant annet kjent fra kjøreturer i forbindelse med Stortingets åpning hver oktober, kongeparets bryllup i 1968 og ikke minst Haakon og Mette-Marits giftemål i Oslo domkirke den 25. august 2001.

De færreste vet kanskje at etter Kong Olavs død den 17. januar 1991, ble bilen solgt til en mann som tok godt vare på den.

I 2001 leide Slottet den inn til kronprinsparets bryllup, og i året som fulgte, tok man konsekvensen av vidunderets symbolstatus ved å kjøpe det tilbake.

Er det rart vi synes vår omviser kronprins Haakon av Norge dveler litt lenger ved akkurat denne Lincolnen?

Samtidig, vestafjells, står en annen mann og henger rundt en monstrøs amerikaner:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELT KONGE: </span>Ola Johannesson Borge er tredje generasjon som skjøtter Lincoln K1 1931-modell, som ble en viktig brikke i aprildagene 1940 – også dokumentert i filmsuksessen «Kongens nei». V8-motoren på 6,3 liter tyter ut rundt regnet 120 gamper – og konkurrenter var ruvende skikkelser som Packard Eight, Chrysler imperial, Rolls-Royce Phantom II og Mercedes-Benz 770 samt Cadillac Series 355.
HELT KONGE: Ola Johannesson Borge er tredje generasjon som skjøtter Lincoln K1 1931-modell, som ble en viktig brikke i aprildagene 1940 – også dokumentert i filmsuksessen «Kongens nei». V8-motoren på 6,3 liter tyter ut rundt regnet 120 gamper – og konkurrenter var ruvende skikkelser som Packard Eight, Chrysler imperial, Rolls-Royce Phantom II og Mercedes-Benz 770 samt Cadillac Series 355.

Ola Johannesson Borge fra Osterøy i Hordaland lener seg nokså lett på en 1931-modell Ford Lincoln Model K – med tidligere registreringsnummer A-2, den samme kombinasjonen som kongeparets nåværende, nyere representasjonsbil, en forlenget Audi A8, fyker rundt med.

Borge er annen generasjon i Borge motorsamling, som – i tillegg til 25 andre motoriserte farkoster – også huser et annet kjøretøy som har tilhørt Slottet, nemlig kong Olavs første bil, en Lincoln fra 1927.

Men: Den først nevnte 1931-modellen er nærmest norgeskjendis gjennom flere generasjoner, under kallenavnet «Fluktbilen» – den ble rekvirert da kong Haakon med følge valgte å forlate hovedstaden i retning Trysil, etter tyskernes invasjon den 9. april 1940.

Resten av historien behandles i storfilmen «Kongens nei» fra 2016, hvor Lincolnen har en tydelig hovedrolle.

– Det sies at dette er ikke bare den fineste av bilene som har vært i Kongehusets eie, men også norgeshistoriens viktigste bil, spesielt på grunn av aprildagene i 1940, fastslår Borge.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OLAVS LÅNEBIL:</span> På Borge bilsamling i Hordaland finnes dette fotografiet av daværende kronprins Olav med Norges mest berømte bil ved siden av Il Tempo Gigante, Lincoln K1.
OLAVS LÅNEBIL: På Borge bilsamling i Hordaland finnes dette fotografiet av daværende kronprins Olav med Norges mest berømte bil ved siden av Il Tempo Gigante, Lincoln K1.

Tidlig i 1980-årene kjøpte bestefar (med identisk navn), Ola J. Borge, bilen.

– Han hadde nok hatt den i kikkerten over lengre tid, mener Borge.

«Kongens nei»-bilen ble opprinnelig bestilt og levert med ratt på høyre side:

– En forklaring kan være at den alltid skulle kjøres med sjåfør, og at denne kunne da stige rett inn på fortauet, ta et skritt bak og åpne døren til kongen. Ellers er den utstyrt med telefonforbindelse fra baksetet til sjåfør – og glassvegg mellom disse, forteller bilsamling-mannen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STASBIL:</span> Ola Johannesson Borge.
STASBIL: Ola Johannesson Borge.

– Det sies at kong Haakon var meget glad i denne bilen. Årsaken kan man godt forstå: Han kjøpte den ny i 1931, og den forble representasjonsbil så lenge han levde, minner Borge om.

– Sittekomforten er fantastisk, og spesielt god for kong Haakon VII, som var en lang mann. Han hadde neppe problemer med å strekke ut bena i bakseteavdelingen.

På kong Haakons begravelsesdag kjørte bilen med kongens hatt i baksetet – da opptoget med kistebilen i front gled gjennom Oslos gater.

Nå gir Borge-familien bilen kjærlighet og ettersyn i oppvarmede lokaler med regulert luftfuktighet:

– Om vi vurderer å selge, vil det være naturlig å tenke at Slottet kan være interessert, analyserer Borge.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial